سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارگردان «پشت ابر‌های سیاه»:

جشنواره مستند، نوید روز‌های پُر از امید برای فیلمسازان است

باقری نیا گفت:جشنواره مستند، ایده‌ای عالی بوده که حالا اجرایی شده و به نظرم نوید روز‌های پر از امید را برای فیلمسازان می‌دهد.

محمد جعفر باقری نیا تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند «پشت ابر‌های سیاه» در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درمعرفی خود توضیح داد: فارغ التحصیل رشته نقاشی هستم و با ساخت ۵ فیلم ۸ میلیمتری دو فیلم ۱۶ میلیمتری، به عرصه هنر فیلمسازی وارد شدم. دو فیلم سینمایی یکی به نام «بی خوابی» و دیگری به نام «چهار باندی» و همچنین ساخت دو مجموعه مستند ۲۶ قسمتی، ساخت ۱۰ اثر داستانی و ساخت ۱۵ فیلم مستند کوتاه و بلند را در کارنامه دارم.

تهیه کننده و کارگردان «پشت ابر‌های سیاه»، در خصوص ایده و روند ساخت این مستند گفت: در زمان تصویربرداری مجموعه «سرزمین خورشید» در روستای کرد آباد، با دوشخصیت که زن و شوهر بودند برخورد کردم که صاحب فرزند نشده بودند. همچنین در ادامه متوجه پایگاه باروری ابر‌ها که روی تپه و مشرف به روستا بود، شدم و دریافتم که نگهبان این پایگاه هم فرزند ندارد و مدام در تلاش است فرزندی از بهزیستی به سرپرستی بگیرد که همین امر باعث شد تا بیشتر تحقیق کنم. نتیجه این تحقیقات منجر به نوشتن فیلمنامه سینمایی شک مقدس شد. خیلی تلاش کردم که فیلم سینمایی آن را بسازم، اما به دلایلی امکان پذیر نشد، تا اینکه طرح مستند را به مرکز گسترش ارائه دادم و سرانجام تصویب شد و با بودجه‌ای خیلی معمولی در آن سال انجام گرفت.

باقری نیا در ادامه افزود: ساخت این فیلم در سال ۹۴ آغاز شد. در شروع تولید نیز مجددا تحقیقاتی انجام دادم و فیلم را در سه مرحله فیلمبرداری کردم. در همان مرحله اول دریافتم که شخصیت مرد ما سالهاست به همسرش دروغ گفته و همسرش سر صحنه فیلم متوجه دروغ همسرش شد. تدوین فیلم هم حدود سه ما طول کشید.

کارگردان این مستند در معرفی عوامل این فیلم گفت: نویسنده، کارگردان و تدوینگر فیلم خودم بودم. تصویربردار کار محمود مهدی خوانی، صدابردار جمال دهقان، موسیقی فیلم پیمان امیری و صدا گذار اثر ظاهر پیشوایی بودند. مدیریت تولید فیلم هم به عهده  عماد عقلی بود و سرمایه گذاری کار، مشترکا توسط من و مرکز گسترش سینمایی تجربی انجام شد.

سازنده مستند «پشت ابر‌های سیاه» در خصوص جشنواره مستند سیما عنوان کرد: جشنواره مستند، ایده‌ای عالی بوده که حالا اجرایی شده و به نظرم نوید روز‌های پر از امید برای فیلمسازان می‌دهد. با توجه به حضور مدیر شبکه جناب آقای غفوری اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. مشارکت مخاطب در بخش آرای مردمی هم نشان از توجه مردم به مقوله مستند و حقیقت است. در جامعه امروز شاید برخی انسان ها برای گذران زندگی واقعیت را پنهان می کنند، ولی در ضمیر نا خود آگاه همان بخش حقیقت شیرین است و بهتر بگوئیم آدمی در تنهایی خود بهتر است، چون حقیقت را به خود نزدیک‌تر می‌بینید.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما از پانزده تیر ماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «پشت ابر‌های سیاه» نیز روز سه شنبه پنجم شهریور ماه ساعت ۱۹ از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و ساعت ۲۴ و ۱۱ صبح روز بعد بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/

تمجید کارگردان «پشت ابر‌های سیاه» از  سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما

برچسب ها: مستند ، بازیگر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.