سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی کتاب

«طلسم سنگ» مجموعه‌ای مرکب از شعر و نثر درباره حماسه کربلا

طلسم سنگ اثر سید حسن حسینی که در انتشارات سوره مهر منتشر شده است، مجموعه‌ای مرکب از شعر و نثر گذشته و امروز را درباره حماسه کربلا دربرمی گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  طلسم سنگ اثر سید حسن حسینی که در انتشارات سوره مهر منتشر شده است مجموعه‌ای مرکب از شعر و نثر گذشته و امروز را درباره حماسه کربلا دربرمی گیرد.

این کتاب در ۱۰ عنوان مجزا ارائه شده است. محتوا و مفهوم نوشته‌های عاشورایی نگارنده درباره جاودانگی و ماندگاری نام کربلا در عرصه جهان، شیفتگی و عشق به شهادت در رکاب امام حسین (ع)، بیان گریه و اندوه بر خیمه‌گاه امام حسین (ع) در شامگاه عاشورا، تصویری بر شهادت حر‌ّ و مردانه جنگیدنش، گرامی‌داشت پیرترین شهید کربلا حبیب بن مظاهر، به یاد سقای کربلا و دست‌هایی که ناجوانمردانه از بدنش جدا شد است.

در کتاب طلسم سنگ موضوعات دیگری، چون تصویر نامه‌ای از شهادت حضرت عباس (ع)، تنهایی و بی‌یار و یاور ماندن امام حسین (ع) پس از شهادت یارانش، به یاد درد‌ها و صبوری‌های شیرزن کربلا حضرت زینب (ع)، به یاد چهارمین امام حضرت امام سجاد (ع)، اسیری و گرسنگی اهل بیت امام حسین (ع) از کربلا تا هفت منزل، خون‌بهای امام حسین (ع)، ادامه راه حسین (ع) و جهان‌شمولی درس آزادگی و جهاد در راه خدا دیده می‌شود.

سید حسن حسینی این کتاب را در پایان به شهیدان بزرگ انقلاب: «آیت‌الله مطهری»، «دکتر علی شریعتی» و استاد «پرویز خرسند» تقدیم کرده و آورده است: «.. در عرصه‌ی شعر و شعور و نثر و نگارش عاشورایی، نسل ما بی‌شک مدیون اندیشه‌ها و نوشته‌های این بزرگان است.»

آن گونه که مولف زیر عنوان ((چهل سال در چهل ثانیه)) می‌گوید، ((طلسم سنگ)) می‌تواند نوعی مقتل امروزی باشدمولف در ادامه‌ی معرفی‌ای که از اثر خود به دست داده و آن را نوعی مقتل امروزی خوانده چنین می‌گوید: ((.. و قرائتی در حد امکان و توان از حماسه کربلا در پرتو درک و دریافت‌های فردی ...)). آن چه از این گزاره مد نظر نگارنده است مساله‌ی ((درک و دریافت‌های فردی)) است و این که آیا اساسا در طول اثر آن چه عرضه می‌شود ((فردی)) است؟ ((طلسم سنگ)) شرح کلیات ماوقع کربلاست. کلیاتی از ماوقع که بسیار گفته اند و بسیار شنیده ایم.

در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «زنگِ در به صدا درمی آید. نگاهی شتابان در آینه و گشودنِ در. دو نفرند. گویا یکی هشت ساله و دیگری در همان حول و حوش، پرچم سیاهی در دست دارند و نامی که بر آن در زمینه سیاه، سبز گلدوزی شده است: یا حسین! و کلام بعد از سلام اینکه: آقا برای هیئت کمک نمی‌کنید؟» این کتاب را انتشارات «سوره مهر» منتشر کرده است.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.