سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رشد ۶۰ درصدی محصولات باغی در راه است

نورانی گفت: باتوجه به شرایط مساعد اقلیمی، تولید محصولات باغی نسبت به سال قبل حداقل با رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی روبرو خواهد بود.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط تولید محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب دانست و گفت: سال گذشته سرمازدگی برخی استان‌ها به ویژه در سیب درختی موجب شد با کمبود عرضه و نوسان قیمت در بازار روبرو شویم، در حالیکه امسال تولید محصولات باغی با رشد حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی نسبت به سال قبل روبروست.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی تولید نسبت به سال قبل پیش بینی می‌شود تولید سیب درختی ۳ تا ۳ میلیون و نیم تن برسد.

نورانی با تاکید بر یارانه صادرات محصولات کشاورزی گفت: با توجه به رشد چشمگیر تولید محصولات باغی باید تمهیداتی برای توسعه صادرات بیندیشند و در غیر این صورت تولید با چالش جدی مواجه می‌شود.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی درباره مقایسه صادرات محصولات باغی و زراعی نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: سال گذشته به سبب افت تولید، افزایش قیمت و مقرون به صرفه نبودن صادرات ملاک و معیار ما نیست، اما در مقایسه با سال ۹۶، صادرات در چند ماهه امسال به کشور‌های حوزه خلیج فارس، روسیه، عراق و افغانستان افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید: وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار نمره قبولی ندارد/ دلیل اصرار مسئولان بر احیای مجدد وزارت بازرگانی چیست؟


وی با انتقاد از این مسئله که تاکنون وزارت صمت برای توسعه صادرات کاری نکرده است، بیان کرد: با توجه به انکه نقش سازمان توسعه تجارت، برای صادرات بسیار کمرنگ است، از این رو با احیای وزارت بازرگانی انتظار می‌رود که صادرات رنگ و بوی دیگر به خود بگیرد تا همانند گذشته از ارز‌های نفتی برای صادرات استفاده نکنیم.

نورانی با اشاره به اینکه مخالف واردات بی رویه محصولات کشاورزی هستیم، اظهار کرد: همانند سنوات گذشته وزارت بازرگانی نباید رویکرد اصلی خود را واردات قرار دهد و تنها مواد اولیه یا محصولات استراتژیک مورد نیاز باید وارد شود تا مصرف کنندگان متحمل زیان نشوند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه توسعه صادرات، رونق کشور را در بر دارد، از این رو انتظار می‌رود با احیای وزارت بازرگانی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه باشیم.

انتهای پیام/

پرداخت یارانه صادراتی به صادرکنندگان امری ضروری است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.