سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

خودنمایی مدارس رنگارنگ در نظام آموزشی/ دانش‌آموزان مدارس دولتی بازنده ماراتن‌های علمی می‌شوند؟


عدالت آموزشی عبارتی پرتکرار در نظام آموزشی است اما معمولا دانش آموزان مدارس دولتی از مفهوم این عبارت فرسنگ‌ها فاصله دارند.


به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، «برترین‌های کنکور ۹۸ معرفی شدند»، عبارتی تکراری و کوتاه، اما با هزاران برداشت و تحلیل که اغلب حول مدرسه محل تحصیل، توزیع جنسیتی، توزیع منطقه‌ای و مواردی نظیر آن می‌چرخد؛ چرخشی که تقریبا هر ساله انجام می‌شود و در مواردی این برداشت‌ها و تحلیل‌ها ثمره‌ای در عمل نداشته است و هیچ نهادی مسئولیت این چند طبقگی اجتماعی را نمی‌پذیرد.

پیشتازی مدارس خاص نسبت به دولتی دردی مزمن که حالا زیر ذره‌بین همین تحلیل‌ها خودنمایی می‌کند، پیشتازی که عدالت آموزشی، همان مفهوم پر تکرار در اسناد بالادستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چندی پیش بود که در نقد چندگانگی نظام آموزشی و پیشتازی بچه‌پولدار‌ها در المپیاد‌های علمی گزارشی نوشتیم و اغلب معلمان و مدیران مدارس معتقد بودند تا زمانی‌که فرزندان مسئولان در مدارس دولتی نباشند، اوضاع این مدارس تغییری نمی‌کند.

کمک مدرسه به شاگرد اول‌های کنکور چه بود؟

در حالی که نتایج کنکور و مدارس مربوط به شاگرد اول‌های این ماراتن علمی حاکی از جاماندن مدارس دولتی عادی است، اما سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش معتقد است که مدرسه تاثیری در موفقیت این دانش‌آموزان نداشته است.

جدا از هجمه‌هایی که بر این اظهارات وارد شد، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم تا حدی با حسینی هم نظر است، اما می‌گوید آنچه موجب بی عدالتی و تضعیف مدارس دولتی شده وجود تنوع در مدارس است که گویا قرار است مرکز پژوهش‌های مجلس به این موضوع ورود کند.


بیشتر بخوانید: تضعیف مدرسه‌ دولتی در سایه تنوع مدارس/ برترین‌های کنکور ملاک عمل نظام آموزشی نیستند


گمشده‌ای به نام عدالت آموزشی در نظام تعلیم و تربیت

بار‌ها از عدالت آموزشی صحبت شده است، موضوعی گسترده و چند بعدی که میان شرایط موجود و مطلوب فرسنگ‌ها فاصله داریم و در بسیاری از عوامل مرتبط با نظام آموزشی عقب ماندن شهرستان‌ها مشهود است.

نتایج کنکور سراسری امسال نشان داد استان‌های غربی کشور که اغلب جز استان‌های لازم التوجه محسوب می‌شوند در کنکور چندان قابل قبول ظاهر نشدند.

استان‌هایی نظیر کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد که بروز حوادث طبیعی در این مناطق و کمبود فضای آموزشی از علل موثر بر نتایج نه چندان قابل قبول محسوب می‌شود.

منوی چندین گانه مدارس و استراتژی انتقاد صِرف

در شرایطی که آموزش و پرورشی‌ها داعیه اجرای سند تحول بنیادین را دارند، موارد نقض این سند قابل تامل است، بار‌ها و بار‌ها از عدالت آموزشی سخن به میان آمده است و همچنان بعد از ۵-۶ رونمایی از سند تحول تغییری در چند طبقه بودن نظام آموزشی نیست و هر روز شکاف‌ها بیشتر می‌شود.

بار‌ها و در دوران وزرای مختلف آموزش و پرورش از تنوع مدارس گلایه شده است، اما ترتیب اثری در بهبود اوضاع نیست، گویی آموزش و پرورشی‌ها راهکار موثر برای رهایی از خلأ‌های این وزارتخانه را صرفا ایستادن در قامت یک منتقد می‌دانند تا اینکه راه چاره‌ای برای آن بیابند.

از اظهارات فانی، دانش‌آشتیانی و بطحایی وزرای بعد از اجرای سند تحول بنیادین درباره تنوع مدارس که بگذریم، حسینی هم که حالا در مقام سرپرستی سکان آموزش و پرورش را به دست گرفته است از وجود ۲۴ نوع مدرسه انتقاد و بر کاهش این تنوع تاکید کرد.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه معتقد است به طور کلی تا زمانی که تعدد و تنوع مدرسه داریم، چنین شرایطی وجود دارد که برخی از مدارس از حیث برنامه‌ریزی درسی فرصت‌های بیشتر آموزشی پیدا می‌کنند درنتیجه در رقابت‌های علمی شرایط مناسب‌تری دارند، اما این شرایط به معنای ناکارآمدی مدارس دولتی نیست.


بیشتر بخوانید:پیشتازی مدارس خاص در موفقیت شاگرد اول‌های کنکوری/ چرا مدارس دولتی از قافله کنکور عقب ماندند؟


سرخوردگی دانش‌آموزان و گریز از مدارس دولتی

اوضاع و احوال دانش‌آموزان با وجود منوی رنگین کمانی مدارس چندان تعریفی ندارد و فارغ از نتیجه کنکور، در شرایط عادی هم نسبت به مدارس خاص عقب‌تر هستند.

مهدی بهلولی کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: موضوع توجه به عدالت آموزشی بعد از اعلام نتایج کنکور بسیار مورد توجه قرار گرفته است و باید بگویم فارغ از نتایج کنکور مردمی که با آموزش و پرورش سر و کار دارند سال به سال شاهد دور‌تر شدن آموزش و پرورش از عدالت هستند.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: نتایج کنکور تا اندازه‌ای فراز و نشیب دارد و در سال‌های مختلف مدارس خاص دولتی یا سمپاد با شدت و ضعفی در رتبه‌های برتر کنکور رقابت می‌کنند یا آنکه همواره برخی استان‌ها همیشه رتبه‌های برتر کنکور را پوشش می‌دهند که البته این موضوع نشان از بی عدالتی است.

بهلولی با اشاره به نادیده گرفته شدن اصل ۳۰ قانون اساسی مبنی بر تحصیل رایگان تصریح کرد: زمانی که تفسیر نادرستی از این اصل شد و توجه به آموزش رایگان روز به روز کمتر می‌شود شاهد چنین شرایطی هستیم که دانش آموزان مدارس خاص عملکرد بهتری دارند.

وی به اظهارات سرپرست آموزش و پرورش مبنی بر نقش نداشتن مدارس در موفقیت شاگرد اول‌های کنکور اشاره کرد و گفت: این صحبت از یک بعد ممکن است درست باشد، اما اگر از زاویه‌ای دیگر به ماجرا نگاه کنید می‌بینید وجود مدارس لاکچری خصوصی به دلیل نوع گزینشی که برای دانش آموزان دارند به خروجی بهتر آن‌ها کمک می‌کند چرا که این مدارس گزینش گر خوبی هستند و از دانش آموزان توانمند استفاده می‌کنند در نتیجه خروجی آن‌ها هم قابل قبول است.

این کارشناس آموزشی به پیامد‌های این شرایط هم اشاره و تاکید کرد: توجه کمتر به مدارس دولتی دو نوع پیامد آموزشی و غیر آموزشی در پی دارد که از نگاه غیر آموزشی می‌توان به پیامد‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی موضوع نگاه کرد که ضمن شکاف طبقاتی همبستگی ملی را از بین می‌برد.

بهلولی با اشاره به پیامد‌های آموزشی اظهار کرد: بی عدالتی در نظام آموزشی موجب سر خوردگی دانش آموزان مدارس دولتی می‌شود چرا که دانش آموز با تحصیل در این مدارس تصور می‌کند فردی ضعیف یا کمتر مورد توجه است که با توجه به این شرایط خانواده‌ها روز به روز سعی می‌کنند تا از مدارس عادی دولتی دوری کنند و حتی در مواردی اولیای دانش آموزان با وجود آن که از طبقه‌ای متوسط یا ضعیف هستند دانش آموز را در مدارس خاص ثبت نام می‌کنند تا برچسب مدرسه دولتی به فرزندشان نچسبد.

ماجرای بی‌عدالتی در نظام آموزشی به ویژه در آموزش و پرورش قطعا در نتیجه کنکور که موضوعی میان دستگاهی است، ختم نمی‌شوند و مصادیق  این چند طبقگی آموزشی در مواردی از فضای آموزشی و تراکم کلاسی تا تامین معلم و امکانات آموزشی به وضوح مشهود است. 

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
شهروز
۲۳:۰۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
بنظر من سطح کنکور در حد این مدارس هست واسه رتبه خوب شدن باید از این مدارس استفاده کرد و خیلی هم هزینه کرد هم واسه کلاس و هم واسه کتب کمک درسی دیگه کنکور قبول میشی،بعد چجور توقع دارن دانش آموزان مدارس عادی رتبه برتر شن کنکور یعنی هزینه کردن،(من خودم دانش آموز مدرسه نمونه هستم)
محمد صادق
۲۱:۲۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
آره داداش باهات موافق هستم . کنکور یعنی هزینه فقط . بیا شیراز یه نگاهی به این تو مدارس و مؤسسه های کنکور و .. بکن . نمی دونم چیکار کنم واسه کنکور با این اوضاع !
Parss
۲۲:۴۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
من و امثال من میسوزیم که توی مدرسه دولتی مناطق محروم تحصیل میکنیم هی..... صدامون که به جایی نمیرسه
مینا
۱۸:۲۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
مدارس نمونه دولتی باید جمع بشه اینا مدارس نمونه و تیزهوشان نیستن مدارس پولدارا هستش اونایی که وضع خوبی دارن با هزینه کردن و کلاس رفتنهای جور وا جور وارد این مدارس میشن و هیچ کدوم به معنای واقعی تیزهوش نبستن
محمد صادق
۱۹:۰۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
مدارس ما به معنای واقعی خیلی بد هستن . یکی پول داره میتونه رتبه خوب بیاره یکی نداره با معلم های نچندان خوب باید سپری کنه . به نظرم سیستم آموزشی کلا باید تغییر کنه . اختلاف شدید طبقاتی تو مدارس موج میزنه
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
مرغ امروز که عید غدیر شده 20 هزار تومن کردنش فقیر بیچاره ها چیکار کنن؟ عید نداشته باشن؟
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
موفقیت قبل از نوع مدرسه به نوغ سرمایه گذاری مربوطه.چه تو دولتی و چه مدارس خاص اکثر مدرسین نه همشون صبح واسه تدریس انرژی صرف نمیکنن و انرژیشونو واسه آموزشگاههایی میزارن که اکثرا یا مال خودشونه یا سهام دارن و قیمت جلسه های خصوصیشونم نجومیه.
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
باعث تاسف است
ایرانی
۱۳:۱۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
کیفیت آموزشی مدارس دولتی باید افزایش یابد. ، می توان مدارس دولتی را با شرایط روز دنیا بازسازی کرد. و البته آموزش رایگان حق همه مردم ایران است!
فتحی
۱۲:۴۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
خواهشاً این مدارس خاص رو از سال دیگه جمع کنید مخصوصا نمونه و تیزهوشان
مهسا
۱۲:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
باسلام بی عدالتی اموزشی پیامدهای بسیار بدی رو در اینده نچندان دوربدنبال می اورد امیدوارم مسئولان دلسوز تا دبر نشده کا ری بکنند
م الف
۱۲:۲۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
رتبه های برتر کنکور معیار مناسبی برای مقایسه مدارس
با یکدیگر نیست خروجی آ پ یا همان درصد دیپلم در
خرداد هر سال مناسب تر است برای مقایسه مدارس
عادی دولتی ،نمونه ، سمپاد و غیردولتی ها با یکدیگر
پذیرش در کنکور سهمیه مناطق دارد و دانش آموزان
مناطق کم برخوردار هم می توانند در رشته های
پر متقاضی دانشگاه ها پذیرفته شوند
لطفا این قدر رتبه های برتر را برزگ نمایی نکنید
کاملا مثل روز روشن است که برای قبولی در دانشگاه های
معتبر باید هزینه کرد همه جای دنیا همین طور است
یک دانش آموز
۱۲:۰۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
مدارس برای ما دانش آموزان خسته کننده هستن . فقط عده ای به معنای واقعی مدرسه میرن . من که خودم اینجا کم کم روی یه زبان سرمایه گزاری میکنم
رحیم
۱۲:۰۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
آموزش و پرورش در همه کشورهارایگان است.
حتی درقانون اساسی در زمان شهیدبهشتی رایگان بودن مصوب شده است.
رضا
۱۱:۵۳ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
فرستادن بچه به مدرسه خوب برام آرزو شده
کاش یکی به داد ما برسه
آرزوهامون شده داشتن خونه ماشین و تحصیل بچه

خدایا خودت آرزوهای ما رو بر آورده کن
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
واقعا
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
در زمان سازماندهی دبیران، مدیر هیچ مدرسه ی عادی حق انتخاب دبیر برای آموزشگاه خود ندارد در حالی که دیگر مدارس خاص و نمونه دولتی و تیزهوشان و ... حق انتخاب دارند و دبیران زبده و نمونه را به آموزشگاه خود اختصاص میدن.
محسن
۱۱:۲۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
من سال ها برای ارتقای آموزش در کشور تلاش کردم که البته تلاش های من منطقه ای و در وسعت کم بوده است و دردناک است که بیشتر مدارس خاص از اینگونه تجربیات استفاده کردند بیشتر پیشرفت کنند و مدارس دولتی غلاقه ای به ایجاد تغییر ندارند .

" برای رسیدن به عدالت در پیشرفت آموزشی "

1- بهتر است تنوع و گونه های مدرسه کم شود
2- تفکر مدیران مدارس از "باری به هر جهت" به "تلاش برای رسیدن به هدفی ارزشمند" تغییر کند
3- مهم ترین بخش آموزش "معلم" است بعد از معلم فضای آموزشی و مدیریت نقش دارد .(اگر مدیر هم قوی باشد در نهایت این معلم است که باید توانایی اجرای برنامه های مدیر را داشته باشد)
ما باید در انتخاب معلم ، سپس آموزش معلم ، همچنین کم کردن نگرانی های معلم تلاش کنیم.
باید تعریفی روشن از دور نمایِ مسیر و اهداف آموزش و راه های پیشنهادی داشته باشیم . و مدیران را متناسب با این یرنامه ها تعریف کنیم .
یادمان باشد تغییر در نظام آموزشی در کوتاه مدت ممکن نیست . باید یک بار هم که شده تصمیم بگیریم که ؛ پس از شناسایی راهکار مناسب و برنامه ریزی دقیق ، زمانی چند ساله را برای تحقق این هدف ، کل مردم و نظام دست به دست دهند تا به نتیجه برسیم .
زیرا رشد این بخش از جامعه ، منافع مستقیم همه ی جامعه را موجب می شود .
(البته در این میان ، تاکنون مردم بیشتر از مسؤلان مشارکت داشته اند)
بالاترازفرهاد
۱۰:۳۹ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
باید به کجا مراجعه کنیم سال قبل دخترم را در دبیرستان دولتی ثبت نام کردم و مبلغ چهارصد هزار تومان از ما گرفتند امسال که مراجعه کردیم مسولین مدرسه می گویند امسال مدرسه هیات امنایی شده و برای شهریه باید یک میلیون تومان بدهید می خواستم بدانم چرا آموزش و پرورش مجوز می دهد تا مدارس باقی مانده دولتی هم هیات امنایی و پولی شود ؟؟؟
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
امان ازبی پولی که چکاراکه نمیکنه..اونایی که دارند هم خودشون تورفاه هستند هم بچه هاشون اماماچی هم خودمون باید بسوزیم هم بچه هامون ارزو به دل امان ازاین همه بی عدالتی .بعد میگند پول خوشبختی نمیاره
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
علی بلکت ا...
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
بله واقعا بی عدالتی اموزشی کاملا در جامعه مشخص هست امیدوارم روزی برسد که فکر درست ومنطقی برای این حل این مشکل پیدا شود
Bi nam
۰۹:۰۸ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
خب وقتی نظام اموزشی معلم هارو به صورت مساوی و عادل بین مدارس تقسیم نمی کنن همبن نمیشه بعدا دانش اموز میره مدرسه دولتی که هزینه نکنه مدریه ازش شهریه به زور میگیره و ......
فریبرز
۰۸:۴۵ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
با سلام عدالت یعنی جمع شدن مدارس خاص.عدالت یعنی جمع شدن مدارس اقا زاده ها . عدالت یعنی جمع شدن مدارس تیز هوشان ونمونه دولتی
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
باسلام
عدالت به معنای مساوات نیست
اینکه بگوییم مدارس تیزهوشان را حذف کنید که مدارس هم سطح بشوند درست نیست.
باید تلاش کنیم سطح بقیه ی مدارس را بالا ببریم.
در مورد پول زیادی که این مدارس می گیرند من هم اعتراض دارم ولی چاره را در این می بینم که اگر کسی در آزمون ورودی این مدارس پذیرفته شد، او را به خاطر مشکل مالی رد نکنند و تخفیف بدهند.
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام برعکس عدالت وجود مدارس تیزهوشان است که بچه های افراد متوسط و کم درآمد هم امیدی داشته باشند.
غیرانتفاعی ها که همیشه هست. اینها می خواهند با حذف تیزهوشان ها امید خانواده هایی که بچه باهوش دارند ولی پول ندارند را بگیرند.