سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهارت آموزی رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی/آغاز پذیرش دانشجو از ۲۷ مرداد ماه

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی – کاربردی به عنوان بخش بزرگی از زیرنظام مهارتی کشور، سهم عمده‌ای در تربیت نیروی متخصص دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی در نشست خبری افتتاح پنج مرکز تخصصی علمی – کاربردی در مشهد گفت: این دانشگاه به مسیر اصلی ماموریت خود که تربیت نیروی ماهر برای کشور است باز می‌گردد.
 
او تصریح کرد: به همین منظور از ابتدای مهرماه امسال ۳۲ مرکز تخصصی مهارت محور با چارچوب‌های جدید کیفی در محل اشتغال دانشجویان فعالیت خود را آغاز می‌کنند که امکان افزایش این تعداد تا ۴۰ مرکز در صورت اتمام کار‌های مربوط به راه اندازی شان وجود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: در دوره جدید فعالیت دانشگاه جامع علمی – کاربردی دیگر این دانشگاه منتظر دانشجو نخواهد ماند بلکه به سراغ بخش‌های غیردولتی که نیازمند مهارت آموزی هستند می‌رود.

امید افزود: براساس طرحی آمایشی که در کل کشور انجام گرفت نیاز‌های هر استان به آموزش‌های مهارتی شناسایی و دوره جدید مهارت آموزی در قالب تاسیس مراکز تخصصی علمی – کاربردی با ماموریت‌های تعریف شده جدید آغاز شد.

او تصریح کرد: بر همین اساس امروز برای نخستین بار در کشور پنج مرکز جدید علمی – کاربردی که خود واحد‌های تولیدی و خدماتی هستند در مشهد راه اندازی شد که از این تعداد دو مرکز از حالت دولتی به غیردولتی تبدیل شده اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: این مراکز شامل گروه تولیدی سحرخیز، تربیت بدنی آستان قدس رضوی، هتل قصر طلایی، دو مرکز بهزیستی شامل خانه فرزندان کوثر در گناباد و بوستان شکوه مهر در مشهد می‌شود که آموزش‌های آنان در حوزه‌های ورزشی، تولیدی و هتل داری و اجتماعی است.

امید با اشاره به ساماندهی مدرسان این مراکز گفت: بیش از ۵۰ هزار مدرس در ابتدای ورودشان به این دانشگاه مورد ارزیابی قرار نگرفته بودند، زیرا نظام نامه‌ای برای جذب مدرسان جدید وجود نداشت، اما در قالب آئین نامه جذب مدرسان دانشگاه جامع علمی – کاربردی که به تصویب شورای عالی نظارت مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید از سال ۹۵ ورودی مدرسان این دانشگاه نظام‌مند شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: همه مدرسان قبلی این دانشگاه هم ارزیابی شدند و از ابتدای مهرماه آینده تنها مدرسانی سر کلاس درس خواهند رفت که فرآیند ارزیابی را طی و کد مدرسی جدید دریافت کرده باشند.

او تصریح کرد: اقدام بعدی این دانشگاه ساماندهی رشته‌ها در قالب خوشه‌های شغلی بود و از ابتدای مهرماه آینده طبق نیازسنجی انجام شده مراکز علمی – کاربردی در خوشه‌های تخصصی خود فعالیت می‌کنند و البته هنوز این طرح به طور کامل اجرا نشده و اجرای کامل آن دو سال زمان می‌برد.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: برنامه‌های درسی مهارتی نیز در این دانشگاه باید بازنگری و با نیاز‌های روز تطبیق داده می‌شدند و به همین منظور  با همکاری متخصصان و نخبگان در حوزه‌های مختلف این برنامه‌ها در حال بازنگری است.

امید ادامه داد: براساس قانون برنامه ششم توسعه، سهم آموزش‌های مهارتی در کشور باید به حداقل ۳۰ درصد برسد و به همین منظور دانشگاه جامع علمی – کاربردی سهم عمده‌ای در تربیت نیروی متخصص دارد.

او تصریح کرد: ساماندهی مدرسان سابق و ادامه همکاری با ۷۰ درصد از آنان، قانونی شدن روسای مراکز و جذب نزدیک به ۱۰ هزار مدرس جدید در مهرماه امسال به منظور توسعه مهارت آموزی در کشور است.
 


پذیرش دانشگاه جامع علمی - کاربردی از ۲۷ مرداد ماه آغاز می‌شود

 

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: از ۲۷ مرداد ماه امسال پذیرش دوره کاردانی و یک هفته بعد از آن پذیرش دوره کارشناسی این دانشگاه آغاز می‌شود.

امید افزود: نزدیک به شش هزار کد رشته - محل برای دو مقطع کاردانی و کارشناسی در مراکز جامع علمی - کاربردی کشور تعریف شده است که برخی رشته‌ها برای نخستین بار دانشجو می‌پذیرند و برخی از مراکز تازه راه اندازی شده اند.

او با اشاره به ورود نخستین دوره از دانش آموزان نظام جدید ۶-۳-۳ به دانشگاه‌ها گفت: با وجود اینکه ظرفیت در آزمون سراسری زیاد است به طور قطع دانش آموزان زیادی هستند که به علایق خود نمی‌رسند از این رو سبد ۴۵۰ رشته کاردانی و ۳۵۰ رشته کارشناسی و ۸۰۰ دوره تک درس دانشگاه جامع علمی – کاربردی پاسخگوی نیاز‌ها خواهد بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: این دانشگاه به تنهایی به عنوان بخش بزرگی از زیرنظام مهارتی کشور قابلیت جذب ۴۵۰ هزار دانشجو را در نیمه اول سال تحصیلی جدید دارد.

امید افزود: این زیرنظام مهارتی می‌تواند در ایجاد شغل پایدار موثر باشد، به کاهش نرخ بیکاری و رونق تولید و گفتمان سازی در حوزه مهارتی کمک کند.

او تصریح کرد: امسال برای دومین بار مراکز برتر علمی – کاربردی در کشور مشخص شدند که یکی از این ۱۰ مرکز برتر در مشهد واقع شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی گفت: پارسال مراکز جامع علمی - کاربردی براساس کیفیت کار در چهار سطح تقسیم بندی شده اند که از این تعداد ۲۰ مرکز در سطح چهار قرار داشتند که در سال تحصیلی جدید دیگر فعالیت خود را ادامه نخواهند داد و ۲۰۰ مرکز نیز ارتقای سطح پیدا کردند.

امید افزود: در کنار مراکز کاربردی، مراکز نوآوری به منظور تجاری سازی ایده‌های خلاقانه دانشجویان راه اندازی شده است که دانشجویان می‌توانند در این مراکز مشاوره حقوقی بگیرند و حمایت اساسی شوند.

او تصریح کرد: برای ایده‌های برتر از سوی معاونت علمی رئیس جمهور تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می‌شود و همچنین طی تفاهم نامه‌ای که با صندوق کارآفرینی به امضا رسید به دانش آموختگان دانشگاه‌ها تسهیلات با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود.

مرتضی تشکری رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در مهرماه امسال در ۱۰۹ رشته کاردانی و کارشناسی ۴۰ مرکز استان در چهار گروه آموزشی صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر دانشجو پذیرفته می‌شود.

او تصریح کرد: ۱۰۹ رشته در ۳۶۵ رشته - محل در مراکز علمی – کاربردی خراسان رضوی پذیرش دانشجو خواهند داشت و در مجموع ۲۳ هزار دانشجوی این دانشگاه با دو هزار و ۶۷۰ مدرس سال تحصیلی جدید را در این استان آغاز می‌کنند.
 
انتهای پیام// ز.م
 

افتتاح پنج مرکز تخصصی علمی – کاربردی در مشهد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.