سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست‌وزیر ایرلند: می‌توان مانع از اجرای برکسیت بدون توافق شد

نخست‌وزیر ایرلند معتقد است هنوز راه‌های زیادی هست که می‌توان با استفاده از آن از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا جلوگیری کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه ای‌پی‌تی‌ان، لیو وردکار، نخست وزیر ایرلند، گفت می‌توان از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون به توافق رسیدن با اروپا جلوگیری کرد.

او در دیدار از ایرلند شمالی گفت: درباره چشم‌انداز خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی بدون دستیابی به توافق، این گونه نمی‌اندیشم که سرنوشت چنین رقم خورده و همه چیز پایان یافته است.

نخست وزیر ایرلند  گفت توافق به دست آمده بر سر برکسیت که بین اروپا و دولت ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس، حاصل شد ولی مجلس عوام انگلیس آن را نپذیرفت، دیگر قابل مذاکره کردن نیست، اما همواره جا برای گفتگو بر سر موارد مرتبط وجود دارد.

وردکار افزود: «راه‌های بسیاری هست که می‌توان با استفاده از آن از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپایی جلوگیری کرد؛ برای نمونه می‌توان همین توافقنامه خروج را بار دیگر تمدید و یا بند ۵۰ را تایید کرد؛ لذا برای آنکه خروج بدون توافق در تاریخ ۳۱ اکتبر اتفاق نیافتد راهکار وجود دارد.»

نخست وزیر ایرلند در ادامه گفت: از دیدگاه اتحادیه اروپا توافقنامه خروج و سازوکار بک استاپ (بازگشت محدودیت‌های مرزی بین دو ایرلند جنوبی و شمالی) دیگر قابل مذاکره کردن نیست. اما همواره جا برای گفتگو وجود دارد و ما گفته ایم قطعا می‌توان تغییراتی در بیانیه سیاسی اعمال کرد.

لئو وردکار افزود: فرا رسیدن روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) پایان دنیا نیست؛ شنیده‌ام برخی ابراز نگرانی کرده‌اند. اگر توافقی در کار باشد سال‌ها گفتگو و رایزنی پیش رو خواهیم داشت و بر سر توافقنامه‌ی تجارت آزاد با انگلیس چانه زنی خواهیم کرد؛ همچنین بر سر مشارکت تازه در زمینه همکاری امنیتی و اقتصادی گفتگو می‌کنیم. اگر توافقی به دست نیاید آنگاه باز هم بایستی بر سر حقوق شهروندان، تسویه حساب مالی و راه حل‌هایی که برای موضوع مرز ایرلند وجود دارد باید گفتگو شود. از این رو برکسبت توفانی نیست که تحملش کنیم تا به سلامت بگذرد یا خود را برای برخورد با آن آماده کنیم، بلکه تغییری همیشگی که در روابط بین اتحادیه اروپایی از جمله ایرلند و انگلیس اتفاق می‌افتد.»

وی گفت: هر چه زمان می‌گذرد احتمال خروج بدون توافق بیشتر می‌شود و به همین علت بود که ما حتی پیش از برگزاری همه پرسی هم خودمان را برای چنین شرایطی آماده کرده بودیم.

جمهوری ایرلند در دهه ۲۰ میلادی قرن بیستم تشکیل شد. این کشور از سال۱۹۷۳ میلادی عضو اتحادیه اروپاست. اجرایی شدن برکسیت باعث می‌شود که پست‌های مرزی بین این کشور با ایرلند شمالی -که بخشی از خاک انگلیس است- دوباره برقرار شود که یکی از پیامدهایش آسیب‌های اقتصادی برای هر دو کشور است.

طبق توافقی که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ بین دولت محافظه‌کار انگلیس و اتحادیه اروپا تصویب شد، طرفین متعهد شدند که از هرگونه اقدامی برای کشیدن مرز سخت بین دو ایرلند جلوگیری کنند. این قضیه به «بک‌استاپ» معروف شد.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) که تا کنون دو بار به تعویق افتاده است، حالا برای تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) برنامه‌ریزی شده است. بوریس جانسون، که گزینه احتمالی جانشینی ترزا می‌برای ریاست حزب محافظه‌کار و سمت نخست وزیری است، اعلام کرد برکسیت در این تاریخ انجام خواهد شد، حالا یا با توافق یا بدون توافق با اتحادیه اروپا.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.