سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

وزارتخانه‌شدن سازمان میراث فرهنگی برای صنایع دستی کشور نفعی دارد؟

شورای نگهبان با تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر بحث تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. این طرح پس از تصویب در مجلس در روز‌های اخیر در شورای نگهبان هم تایید شد. ما در این گزارش به سراغ برخی فعالان صنایع دستی و گردشگری کشور رفتیم و نظر آن‌ها را درباره تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه جویا شدیم.

کیوان آرمانی هنرمند صنایع دستی به خبرنگار ما گفت: فکر نمی‌کنم که تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمکی به بهبود وضعیت هنرمندان صنایع دستی بکند؛ زیرا هیچ کدام از افرادی که متولی رسیدگی به وضعیت صنایع دستی و هنرمندان آن می‌شوند، از نزدیک با وضعیت هنرمندان آشنایی ندارند.

محمدجمال قشقایی هنرمند صنایع دستی نیز تغییر پی در پی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را نقد کرد و گفت: به نظر من اگر فردی به مدت۲۰ سال رئیس سازمان یا وزارتخانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد، نتایج بهتری خواهیم گرفت. 

وی که مدعی ارائه طرح‌های سازنده به مدیران سازمان میراث فرهنگی در سال‌های گذشته شده است، افزود: فکر می‌کنم بهتر است که وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه خاصی به‌مبحث توریسم فراملی داشته باشد و میراث معنوی را در رأس امورش قرار دهد.

این هنرمند صنایع دستی معتقد است اگر به توریست فراملی به عنوان ابزار پیشرفت نگاه شود، حرف اول در تغییر نگرش سازمان یا وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زده شده است.

به گفته قشقایی کاروان‌های سیاری که به عنوان کمپ‌های سیار در اختیار گردشگران قرار می گیرند، باعث می‌شوند که گردشگران خارجی بتوانند از بستر بکر طبیعی ایران دیدن کند. با این کار بهداشت گردشگری کشور نیز تا اندازه زیادی حفظ می‌شود؛ البته امروز به نظر می‌رسد طرح راه اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی با چنین دیدگاهی اجرایی شده است، اما گویا آنچنان که باید و شاید به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی با بیان این جمله که صنایع دستی پتروشیمی میراث فرهنگی ایران است، تصریح کرد: ما می‌توانیم کپی آنچه را که در موزه‌ها قرار گرفته، در اختیار گردشگر خارجی قرار بدهیم تا ارزآوری خوبی برایمان داشته باشد. در اصل صادرات صنایع دستی نباید در مقصد انجام بشود و بهتر است که ما در محل فرهنگی خودمان محصول را به گردشگر خارجی ارائه کنیم.

قشقایی راه اندازی بانک صنایع دستی ایران را یکی دیگر از طرح‌های سازنده برای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و اظهار کرد: بانک‌ها در قالب این طرح می‌توانند در مدتی که آثار صنایع دستی در اختیارشان قرار می‌گیرد، به هنرمندان وام بدهند و کمپین سیار صنایع دستی راه بیندازند.

هادی عربی گل کارشناس گردشگری نیز وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مسیری برای افزایش تعامل متولیان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با وزارتخانه‌های دیگر دانست و گفت: ممکن است دولت با تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه فربه شود؛ پس بهتر است ساز و کار‌هایی مناسب برای این کار فراهم شود. 

این کارشناس گردشگری پیشنهاد کرد در وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تیم جوان استفاده شود و افراد خبره کنار دست آن‌ها باشند و به جوانان مشاوره بدهند.

انتهای پیام/

واکنش فعالان گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه شدن میراث فرهنگی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۷:۲۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
عالیه واقعا فوق العادس