مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی گفت:تغییر سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه فقط نباید در سطح تغییر در عنوان باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛روز گذشته خبر تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

این طرح پس از کش و قوس های فراوان بالاخره با 137 رای موافق، 41 رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید البته مصوبه مجلس باید به تأیید شورای نگهبان برسد.

محسن قریب عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره فعالیت های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه جذب توریست گفت: کشور ما در زمینه گردشگری کمتر از  ظرفیت خودش  فعالیت می کند. ایران چه به لحاظ زیرساختی و چه به لحاظ نیروی انسانی باید گام‌های بلندتری را برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده اش بردارد و در برنامه توسعه رو به جلو حرکت کند.

وی با بیان اینکه ما باید در سال ۱۴۰۴ به ظرفیت سالانه ۲۰ میلیون گردشگر برسیم، افزود:  سالانه حدود ۵ میلیون نفر به ایران سفر می کنند و  10 میلیون ایرانی به خارج از کشور می روند.باید یک ظرفیت ۴ برابری در جذب توریست ایجاد و ظرف ۸ سال آینده به افقی بلند دست پیدا کنیم.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی با بیان اینکه باید اتفاقات بزرگی در کشور ما رخ دهد، ادامه داد: ساختار و شرایط سازمان میراث فرهنگی که در حال حاضر به وزارتخانه تبدیل شده است، باید دستخوش تغییراتی شود. این تغییر سازمان به وزارتخانه می‌تواند کمک کننده تغییر در ساختارها باشد. البته نباید تغییرات صرفا در حوزه دولتی باشد و در بخش خصوصی نیز تحول الزامی است چرا که وزارتخانه یا هر عنوان دیگری که ما روی میراث فرهنگی بگذاریم، به خودی خود، نمی‌تواند باعث اتفاقی در صنعت گردشگری شود، این سازمان باید از بخش خصوصی حمایت جدی کند و شرایط سرمایه‌گذاری را در این صنعت به شدت افزایش دهد و وزارت گردشگری ابتدا جذب منابع داخلی و خارجی را اولویت اول خودش قرار دهد، که شاهد افزایش گردشگر باشیم.

مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به آسیب هایی که ممکن است، وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری با آن مواجه شود، بیان کرد: مهمترین اتفاقی که مسئولان ما در شروع کار وزارتخانه باید به آن توجه کنند، این است که جذب نیرو‌هایش استاندارد و ساختارمند باشد. اینکه نیروهای فراوانی جذب شوند، نه تنها کمکی به گردشگری نمی کند، بلکه به آن آسیب می رساند چرا که در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مشکل تعدد نیرو های کم تخصص مواجه است.

قریب ادامه داد: علاوه بر این باید تمام کار‌ها به بخش خصوصی سپرده شود و فقط صدور مجوز‌ها، سیاست گذاری، نظارت بر فعالیت های اجرایی بر دوش وزارتخانه باشد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت میراث فرهنگی باید روزنه‌های جدید را با حمایت دولت برای تقویت صنعت گردشگری ایجاد کند، گفت:اگر این وزارتخانه به هر کار تصدی‌گری روی بیاورد، با مشکلاتی بزرگتر از شرایط این روز هایش مواجه می شود یعنی به جای اینکه شرایط بهتر شود، بدتر می شود.

عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایرانگردی و جهانگردی درباره مشکلات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در حال حاضر به وزارتخانه تبدیل شده است، باید نیرو‌های کارشناسی قوی داشته باشد که بتوانند این صنعت را رصد کرده، مشکلاتش را بشناسد، پیشنهادات اجرایی خوب به مجلس بدهد و برای این صنعت از مجلس مصوبات خوب بگیرد و در نهایت در دولت برنامه های خوبی را مدیریت و سازماندهی کند اما متأسفانه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در بخش صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری نیرو‌های متخصص کم داشتیم که همین موضوع باعث شد نتوانیم برنامه های راهبردی اساسی این صنعت را اجرایی کنیم.

قریب گفت:در کل باید دیدگاه کلی گردشگری کشور تغییر کند و با یک رویکرد جدید به این صنعت نگاه کرد. نخستین چیزی که می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند، گردشگری است؛ چراکه اشتغال زایی می تواند ما را از بیکاری نجات دهد؛ دوم می‌تواند کشور را از اقتصاد تک‌محصولی نجات دهد چراکه کشور ما هنوز متکی به درآمد نفت است و سوم درآمد پایدار را ایجاد کند.

وی با اشاره به اهمیت رونق گردشگری کشور گفت: گردشگری، صنعتی است که می تواند از دورترین نقاط دنیا گردشگر را به سمت داخل جذب کند. گردشگری می تواند در آحاد جامعه  تأثیر داشته باشد چراکه این صنعت فعالیت هایی چون مدیریت هتل داری، حمل و نقل، صنایع دستی، سوغات سفر، راهنمایان تور را شامل می شود که هر کدام می‌توانند، موجب خلق ثروت در کشور شوند. انتظار ما این است که وزارت جدید التأسیس بتواند در اقتصاد کشور، شانه به شانه نفت جلو برود و اقتصاد کشور را شکوفا و متحول کند. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد با وجود تأسیس وزارتخانه شرایط تغییر چندانی نمی کند.

قریب گفت:  تراز گردشگری در کشور ما منفی است. سالانه ۱۰ میلیون ایرانی به خارج از کشور می روند و فقط پنج میلیون گردشگر به ایران می آید.

انتهای پیام/

تراز منفی گردشگری در ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.