سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کبوترخانه‌ها، شاهکار بی نظیر معماران اصفهانی

رئیس میراث فرهنگی خمینی شهر گفت: در استان اصفهان بیش از ۳ هزار برج کبوتر خانه وجود دارد.

حبیبی رئیس میراث فرهنگی خمینی شهر در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: اوج شگفتی معماری ایرانی در طراحی و عملکرد کبوتر خانه‌های تبلور یافته است که در نوع خود جالب و نشان از نبوغ ایرانیان دارد و تفکر ومعماری ومردمانی رانشان می‌دهد که با پناه دادن به کبوتران و حفاظت از آنان در برابر پرندگان شکاری وسایر جانواران بهره برداری می‌شد.

او افزود: معماری این مکان‌ها در اشکال مختلف به چشم می‌ایند که برج‌های یک طبقه آن به شکل استوانه‌ای ساخته شده و درون و نمای بیرونی آن با تزئیناتی از آجر و گچ ساخته شده که از ورود مار‌ها به داخل برج‌ها جلوگیری می‌کندولی ساخت برج‌های چند قلو با ساختاری قوسی شکل بوده اند و آشیانه‌ها را معماران را به صورت زیبا و منظم واز مصالح کاهگل می‌ساختند.

رئیس میراث فرهنگی خمینی شهر با تاکید بر اینکه یکی از جاذبه‌های گردشگری و زیبا روستای ولاشان رامی توان برج‌های آن دانست در ادامه بیان کرد: برج‌های کبوتر خانه ولاشان تعداد ۱۸ برج از حدود ۲۴ برج باقیمانده این روستا که در فاصله نزدیک به هم و متمرکز است و حدود ۱۵ جریب از زمین‌های سر سبز کشاورزی در بین آن واقع شده و این در حالی است که این برج‌ها ۱۰ متر ضخامت و بیش از ۷۰ سانتی متر قطر کلی معماری خاصی به خود گرفته است.

حبیبی گفت:روستای ولاشان جمعیت ۷ هزار نفری دارد این روستا از جنوب شرق به کوه شیری در غرب با قائمیه و در شمال شرق با کوه آتشگاه همجوار است و در ۱۲ کیلومتری جنوب غرب اصفهان در یکی از محله‌های شهر ساحلی درچه واقع شده است. 

او با اشاره به اینکه کبوتر خانه‌ها فرصتی برای رشد صنعت گردشگری هستند افزود: کبوتر خانه با معماری شگفت انگیز و فناوری مبتکرانه کارخانه ساخت مرغوبترین کود شناخته شده در جهان هستند هر چند امروز توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود و با ورود کود شیمیایی این روز‌ها عملکرد پرسود کبوتر خانه‌ها در کشاورزی نادیده گرفته شده است.

رئیس میراث خمینی شهر گفت: امروزه می‌توان از این بنا‌ها و معماری بی بدیل برای رشد و گسترش صنعت گردشگری استفاد کرد که هر کدام از این برج‌ها می‌توانند یک جاذبه گردشگری منحصر به فرد باشند و باید درحفظ این آثار در جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشتر کوشید.
 

انتهای پیام/ی
 


کبوتر خانه‌ها از زیبایی‌های تاریخی استان اصفهان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.