خودروهای پلاک شهرستان عامل نیمی از ترافیک موجود در تهران هستند، بر این اساس طرح ممنوعیت و محدودیت تردد پلاک شهرستانیها در پایتخت بررسی میشود.
ترافیک تهران در بعضی ساعات به حدی سنگین می شود که شهروندان برای طی یک مسیر 20 دقیقه ای در حالت بدون ترافیک، یک ساعت و نیم و گاهی تا 2 ساعت زمان صرف می کنند.
ترافیک تهران عوامل زیادی دارد، از جمله کمبود و فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی، فقدان ایستگاه های مترو در تمامی سطح شهر و ... . در این میان یکی از عوامل اصلی ترافیک را می توان در تردد خودروهای پلاک شهرستان در معابر پایتخت دانست. درست آنجا که هر روز صبح به اندازه تمام خودروهای پلاک تهران، خودروی پلاک شهرستان از مبادی ورودی وارد پایتخت می شوند و همین عامل شکل گیری ترافیکی سنگین در ورودی های تهران می شود.
مطابق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ورودی های تهران از جمله جاده مخصوص کرج، بزرگراه فتح، آیت الله سعیدی و اتوبان تهران - کرج صبح ها به سمت تهران ترافیک سنگین دارند و عصرها هم به عکس.
برخی خودروهای پلاک شهرستان این روزها حتی از پایتخت خارج هم نمی شوند و صاحبان آنها با اقامت در پایتخت و بوجود آوردن پدیده خودروخوابی در خیابان های تهران مشغول مسافرکشی هستند. موضوعی که برای خودروهای شخصی غیرقانونی است، اما جالب این جاست که پلاک شهرستانی ها بیش از تاکسی در تهران مسافرکشی می کنند.
این خودروها علاوه بر ایجاد ترافیک، عامل آلودگی هوا و صوتی هستند و حتی مشکل جای پارک را در پایتخت رقم زده اند. آنها در تمام طول سال در معابر پایتخت تردد می کنند و دست آخر هم عوارض سالانه خود را به حساب شهرداری صادر کننده پلاک در شهر خود واریز می کنند.
شاید وجود محدودیت ورود پلاک شهرستانی ها به پایتخت؛ مشابه آنچه در طرح کاهش آلودگی هوا شاهد اجرای آن هستیم، بتواند میزان سفر و تردد خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت را کاهش دهد، موضوعی که می تواند در نهایت به کاهش ترافیک و آلودگی هوا بینجامد.
برای مثال می توان برای تردد پلاک هایی غیر از تهران تعداد روزهای معینی در نظر گرفت و برای تردد بیشتر از آن، انها عوارضی مانند آنچه در طرح ترافیک پرداخت می شود، پرداخت کنند.
این طرح می تواند در سایر شهرها نیز اجرا شود، شهرهایی مانند تبریز، شیراز، اصفهان و مشهد نیز با مشکل تردد خودروهای غیر بومی دست و پنجه نرم می کنند. در صورت اجرایی شدن این طرح ضمن اینکه شهرداری های شهرهای مختلف از محل عوارض تردد خودروهای دارای پلاک های غیر بومی درآمد کسب می کنند، موجب می شود تا مردم کمتر از خودرو شخصی برای سفر استفاده کنند و همین موضوع موجب رونق کار تاکسی داران در این شهرها می شود.
هم اکنون عوارض تردد در بزرگراه ها از خودروها اخذ می شود و همین موضوع می تواند در جاده های منتهی به شمال کشور هم اجرا شود تا محل تامین بودجه توسعه جاده های منتهی به شمال و بهسازی جاده های این خطه شود.
شهرداری تهران در سال جاری با وضع حلقه دوم ترافیکی در پایتخت، ورود به این محدوده را سهمیه بندی کرد و خودروهای تهرانی با 20 روز سهمیه و خودروهای شهرستانی با 15 روز سهمیه در هر فصل مجاز به ورود رایگان، در این محدوده شدند.
حالا میر لوحی عضو شورای شهر تهران معتقد است که این طرح باید به منظور جلوگیری از ورود بی ضابطه خودروهای شهرستانی که هر روز وارد شهر تهران می شوند، با در برگیری تمام شهر تهران اجرا شود.
به این معنا که آنچنان که خودروهای تهرانی برای ورود به حلقه دوم ترافیکی دارای سهمیهای مشخص (20 روز) در هر فصل هستند، خودروهای شهرستانی هم برای ورود به تهران دارای سهمیه ای مشخص در هر فصل یا ماه باشند.
سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص سهمیه بندی روزهای مجاز ورود خودروهای شهرستانی به شهر تهران گفت: حتما باید چنین طراحی داشته باشیم و خودروهایی که از بیرون تهران می آیند چنانچه بخواهند بیشتر از یک حد مشخص در تهران تردد کنند، باید هزینهای مضاعف نسبت به شهروندان تهرانی پرداخت کنند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ظرفیت تردد خودرو در شهر تهران 1 میلیون خودرو است، اظهار کرد: در حال حاضر 5 میلیون خودرو در شهر تهران تردد می کند.
وی افزود: اکنون در حال طراحی ساز و کاری هستیم که به زودی این امکان را فراهم می کند که خودروهای شهرستانی با رعایت شرایطی خاص در تهران اجازه تردد داشته باشند.
میر لوحی با اشاره به اینکه به دنبال اجرای طرحی به نام «پیمایش» هستیم، گفت: در این طرح کسانی که از شهرستان به تهران می آیند تنها به مقدار مشخصی می توانند تردد کنند.
در حالیکه میر لوحی خبر از بررسی این طرح برای کاهش ترافیک و آلودگی تهران داده، هاشمی رئیس شورای شهر تهران تلاش می کند تا با برچسب زنی مانع اجرای این طرح شود.
محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سهمیه بندی ورود خودروهای شهرستانی برای ورود به تهران چقدر امکان پذیر است گفت: من در این مورد نمی توانم نظر بدهم! این یک موضوع کشوری است و وزارت کشور باید نسبت به آن تصمیم بگیرد زیرا که اجرای این طرح مسائل امنیتی ایجاد می کند.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون رد یا مخالفت با این پیشنهاد گفت: در شرایط کنونی اجرای این طرح را به صلاح نمی دانیم.
اما مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریهای کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد طرح مذکور گفت: نظر ما نسبت به این موضوع مساعد است و برای عملی شدن آن هم همکاری می کنیم.
وی افزود: این موضوع پیشنهاد خوبی است، خیلی از خودروها از شهرستانهای اطراف به تهران می آیند و به آلودگی و ترافیک آن می افزایند.
محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه با این طرح موافقم گفت: البته اجرای این طرح زیر ساختهای زیادی می خواهد. زیرا تهران مانند گذشته نیست که چند دروازه داشته باشد و بخواهیم از این طریق عبور و مرور را کنترل کنیم.
وی افزود: با نفس این پیشنهاد موافقم ولی باید در مورد نحوه اجرای آن اقدام کارشناسی انجام داد.
همچنین شهر بانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص محدوده های ترافیکی که ایجاد شده گفت: معتقدم که باید اجازه داد تا مردم خودشان انتخاب کنند که چه طرحی اجرا شود و آنچه که تاکنون اجرا شده راه حل نبوده و تنها پاک کردن صورت مسئله است.
شواهد و قرائن حاکی از آن است که در شورای شهر تهران نسبت به مدیریت ورود خودروهای شهرستانی به تهران یک همگرائی و مطالبه نسبی وجود دارد، اما آنچه عملیاتی کردن این پروژه را کند کرده، ضعف حمایت مردمی و نهادهای بالادستی مانند وزارت کشور است.
از آنجائی که این طرح برای شهروندان تهرانی نافع بوده و ضرر و زحمتی برایشان نداشته و به تردد آنها در سطح شهر سهولت می بخشد، به نظر می رسد، حمایت مردمی برای اجرای این طرح بهانه مناسبی برای به تاخیر انداختن آن نیست.
اما وزارت کشور به عنوان نهاد بالادستی یا باید شهر تهران را از آلودگی و ترافیک برهاند و یا خود را در برابر ورود بی هزینه خودروهای شهرستانی به تهران تسلیم کند.
انتهای پیام/
من اسلامشهر زندگی میکنم ۲ساله اومدم اینجا،ولی ماشینم ک باهاش رفتو امد دارم و میرم سرکار و برمیگردم پلاک شهرستانه(کرمانشاه) خب من ک اینجا زندگی میکنم چون پلاکم مال اینجا نیس چرا باید جریمه بشم؟نمیدونم چیکار کنم لطفا یکی بهم بگه
و یک روز در میان باید مسیر قزوین تهران را رفت آمد کنم
وضعیت حمل و نقل عمومی ک افتضاحه ، مسیر یک و نیم ساعته را پنج ساعت باید معطلی بکشیم
با اتومبیل خودم هم ک پلاک قزوین و در تهران تردد کردم مسئولین راهور پس از متقائد شدن اجازه ادامه مسیر دادن ،
اما در ادامه راه دوربین راهور من را جریمه کرده و دست بنده به هیچ جا بند نیست
این چه وضعشه
وزارت علوم جو گیر نشه و تو هر استان چند تا دانشگاه خوب بزنه و البته بهترین دانشگاه رشته های مختلف را در استان های مختلف بزنه. بعضی دانشگاه های شهرستان از دانشگاه شریف هم بهتره ولی چون نمی رسند جو شریف شده.
به نظرم یکی باید نهادهای دولتی که ملت را هی می کشن تهران جریمه کنه. مثلا می خواستم یک امضا بگیرم سه بار رفتم وزارت علوم من که تهرانم خسته شدم، بیچاره از همه شهرستان ها اومده بودند. آخه خنگ، می میری یه سیستم بزنی یارو اینترنتی پر کنه و براش بفرستی، هی بدبخت رو می کشونی تهران
کلا باید عوارض خودرو را زیاد کرد و پولشو ریخت برای حمل و نقل عمومی و حمل و نقل عمومی را مدیریت کرد.
اگر یکی بخواد برای گردش و یا تفریح بیاد و رفت و آمد کنه مشکل نیست.
اما طرف برای مسافرکشی و کارهای بیخودی میاد مشکله.
باید راننده های شخصی کلا در تهران حذف بشوند و فقط تاکسی و اسنپ باشه.
باید یه کنترلی باشه نه فقط برای تهران بلکه برای تمام شهرستان ها.
مثلا شمال رو ملت به گند کشیدن ولی کسی جریمه نمی کنه.
تو همه جای دنیا، شما کارتو اینترنتی ثبت می کنی و یا نمایندگی شهرستان و نیاز باشه اینترنتی تهران ارسال میشه و جوابیه میاد.
حالا این وزارت خونه ها مرض دارند هی ملت رو می کشند تهران فقط برای یه نامه.
اول باید دستگاه های دولتی را جریمه کرد تا آدم بشوند.
چند تا از این موارد را کشیدیم دادسرا هم دلال بیچاره شد و هم یارو که پلاک گرفت.
اگه به قصد مدیریت شهری باشه نه درآمد افزایی با فروش بیشتر طرح خیلی خوبه
البته به این صورت که هر خودرو به طور سراسری در کل کشور چند روز معین اجازه تردد داشته باشه مثلا 10 روز بعید میدونم اگه قصد مسافرت و گردش باشه کسی بیشتر از ده روز تو یه شهر بتونه بمونه مثلا شهر مقدس مشهد هم شما با هدف زیارت ام برید نهایت 7 روز کافیه در تهران به خاطر تمرکز اداری تا 15 روز کاری اجازه تردد داده بشه
دوم مشکلی که تو تهران با ورود شهرستانی ها شاهد اون هستیم که به دو بخش تقسیم میشه اول عدم آشنایی با معابر تهران هست که باعث سر در گمی این عزیزان میشه که با اشتباه رفتن ورودی و خروجی ها و توقف های نا به جا یا پیمایش های خلاف جهت در اتوبان ها باعث خطرات و ترافیک میشن و پخش دوم ترس و حالت کپ رانندگانی هست که بدو ورود به تهران با ترافیک های اینه به اینه مواجه میشن که خودش باعث ترافیک بیشتر میشه!
در ضمن خطرات ماشین خوابی و مزاحمت ها و کار های خلاف و مجرمانه را باید در کلان شهر تهران در نظر گرفت!
اگر هم تا الان مطرح نشده ، شاید یکی از دلایلش اینه که تعدادی از اعضای شورای شهر تهران اصلا" تهرانی نیستند !!!!
جالب اینه که شورای شهر تهران ، در کنترل طرح تردد خودروها ، تمام پیشنهادات فنی و منطقی رو مطرح و اجرا کرده ، غیر از پلاکهای سایر شهرستانها !!!!!
که اگر این اقدام انجام نشود ، ظلم آشکار است به خودروهای تهرانی که اکثرشان از این راه امرار معاش می کنند!
این از ایرادات ما ایرانیهاست که همدیگرو قبول نداریم و تو یه همچین موقعیتهایی به جای منطقی بودن، قومی قبیله ای جبهه میگیریم. مثل تمام طرحهای مسئولین که همیشه آزمون و خطا بوده و نه کارشناسی شده، این طرحم ایراد داره، توجه همه تهرانیها و قومیتها (شهرستانیها) رو به چند نکته جلب میکنم:
تهران تا ۱۵۰ سال پیش چندتا روستای کوچک بیشتر نبوده و این شهرری بوده که قدمت شهرنشینی چندهزارساله داشته و امروزه جز مناطق پایین تهران به حساب میاد، با تصمیمات سیاسی بزرگتر شده و با بی برنامگی و تمرکز سیاسی، اجتماعی، اقتصادی تمام درآمد کشور رو بلعیده و امروز به جز ساکنین این چند روستا، بقیه جمعیت آن مهاجران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این سیاست غلط هستند که دم از تهرانی بودن میزنند و به غلط تصور تهرانی بودن دارند.
بسیاری از ساکنین شهرهای ایران بخصوص شمال با تصور درآمدزایی زمینداران دیروز، بنز سواران امروز و سرایداران فردای همین تهرانیهای امروزی (سیاسیون، دانشگاهیان، ... شهرستانی تهرانی شده) هستند که به جای برنامه ریزی درست شهری و روستایی چه بسا خود به تهرانیهای آینده تبدیل میشوند.
تمام امکانات تولیدی، صنعتی، پزشکی، دانشگاهی توی تهرانه، مغازه دار شهرستانی کار کلیش رو تو بازار تهران انجام میده، مریض شهرستانی از بیمارستانهای مجهز تهران کمک میگیره، دانشجو از دانشگاه تهران مدرک معتبر میگیره و...
پس این چرخه به دلیل بی کفایتی مسئولین ادامه دارد و تهرانی و خوزستانی و شمالی به جای لذت بردن در کنار هم و در شهرهای هم باید به فکر تلافی کردن سر هم باشند، از ما ملت است که بر ماست
گفته شد که ممکنه موضوع با گرفتن عوارض حل یا کم رنگ بشه
آخه چطور امکان داره پهنای خیابان که توسط ماشینها اشغال میشه با گرفتن عوارض گشاد تر بشه؟
راه درست رو پیشه کنید
هر اتفاقی میوفته میگن جریمه رو سنگین کنید و یا عوارض ببندید
ممکنه کمی بازدارنده باشه ولی راه حل نیست یک مسکنه
قبل اجرای این طرح تمام خودروهای پلاک مخدوش را باید توقیف و مجازات کرد و از اون به بعد هر پلاک مخدوشی بود برخورد شدید بشه.
من عادت دارم به پلاکش نگاه کنم و متاسفانه 80 درصد آنها را که می بینم پلاک شهرستان هستند نه با فرهنگ رانندگی کلان شهر
طرح خوبیه که باید اجرا شود ، راننده ای که از شهرستان آمده داخل خودرو اش می خوابد و 1000 مسئله اجتماعی بخاط دوری از خانواده برای خودش و دیگران درست می کند معضل بدتر از بی فرهنگی در رانندگی آنهاست
اگه انجام بدهید درحق خانواده های آنها و ترافیک تهران خوبی کرده اید.
حال اگر شهرستانی ها هم برای پلاک ها تهران محدودیت بذارن اونوقت معلوم میشه کی بیشتر مزاحمت ایجاد میکنه.
حالا باید برم پلاک عوض کردن ؟
بیکارن طرح میدن
چرا نیاییم جریمه اونها را زیاد کنیم؟
یارو که بنز و بی ام و و مازاراتی سواره چرا باید اندازه اونی که پراید و سایپا 141 سواره عوارض و جریمه بده؟
https://www.yjc.ir/fa/news/6933299/
مثلا طرف که پراید سواره خلاف می کنه 100 تومن می گیرند از اونی که بنز سواره باید دو میلیون بگیرند.
نه بررسی میکنید نه زیر ساختی درست میکنید نه کارشناسی میکنید فقط همه چی رو به مردم تنگ میکنید میخواید پول در بیارید
ضمن اینکه برای هر خودرو تعداد روزهای معین تردد رایگان هم در نظر گرفته می شود
البته باشگاه خبرنگاران جوان موافق یا مخالف این طرح نیست و تنها روایت گری می کند
ضمن اینکه این طرح هم قابلیت اجرا در تمامی شهرها را دارد چرا که هر فرد ساکن در یک شهر برای استفاده از امکانات شهری باید عوارض پرداخت کند
حقوق مدیران و شورای شهر شهرداری تهران کم بشه و خرجش بره برای حمل و نقل عمومی
تو هر مسئله دخالت می کنید که هیچ ارتباطی بهتون نداره حالا تو مسئله ای که به شهرتانی ها ربط داره دخالت نکنن
همه چیزو تو یه نقطه متمرکز کردین(تمام وزارت خانه ها، دانشگاه ها و بیمارستان های درجه یک و ...) اون وقت فقط حق تهرانی هاست که از این رانت به وجود آمده بهرمند بشن؟!
پول نفت و گاز جنوب تو خود جنوب خرج کنید والا 50 سالی یک بارم دلمون نمیخاد بیایم تهران
الکی تو تهران وله و چون درآمد نداره میره دزدی و اینها.
برای روزهای اضافه هم با پرداخت عوارض می توانند تردد کنند
حالا فرض کن اینا بخوان ی شهری مثل پکن رو مدیریت کنن دیگه مغزشون جواب نمیده میگن آقا هیچکس ماشینشو از جاش تکون نده هرکی استارت بزنه باید مالیات و عوارض و جریمه و .... بده
بجای ایجاد زیرساخت مناسب دارن خیلی تمیز مشکل رو گردن یکی دیگه میندازن.
دوما در صورت تصویب این طرح باید در شهر های شمالی که اخر هفته ها هم ارامش ندارند از دست تهرانی ها طرح مشابهی تصویب شه
نمیشه توی هر تعطیلی و حتی اخر هفته تمام زندگی مردم گیلان و مازندران و گلستان مختل شه
به اینا میشه گفت تحصیلکرده
میخواید ترافیک درست بشه وسایل عمومی رو زیاد و رایگان کنید نه هرروز گرونتر
مونوریل هم میتونه بار ترافیک رو کنترل کنه
استقبال مردم از مونوریل قطعا زیاد خواهد بود حتی بیش از مترو
اگر کسی کاری داره، مشکلی داره، می خواد فامیل سر بزنه و دلیل مجوه داره تردد کنه مشکلی نیست. یا می خواد یه سفر بیاد و بگرده. ولی مشکل اون هایی هستند که الکی تو تهران ولند، کلی آدم می شناختن، تو روستا زمین داشت و زندگی می کرد به خاطر حرف عده ای نادون زمین رو فروخت اومد تهران به امید پول بیشتر الان داره گدایی می کنه. سیستم کنترل باشه این همینطوری پا نمیشه بیاد تهران
چون کنترل نیست، یارو میاد تهران درس می خونه و تلپ میشه. خوب بابا برگرد شهرستان خودت به مردمت کمک کن. نماینده مجلس شهرستان داره تو تهران ملک و خونه می خره. اصلا هیچ کنترلی نیست.
همه هم با هم برابر نیستند، به شهرستانی بودن و تهرانی بودن نیست و به آدم بودنه. اونی که دزدی می کنه و به مال و ناموس هر کی تعرض می کنه ، می خواد تهرانی باشی یا شهرستانی ، اصلا آدم نیست.
دوم، مشکل بیکاری تو تهران هم هست و ربطی به شهرستان و تهران نداره. سیاست آقایون هست که مشتی بی سواد شدن همه کاره کشور و نمی زارن جوونها کار پیدا کنند.
این طرح بیشتر طرف اونهایی هست که با ماشین تو تهران درآمد زایی می کنند و نه تردد. یعنی یارو می خواد مسافر کشی کنه میاد تهران و همینجا می مونه.
یکی که می خواد رفت و آمد کنه و اینجا زندگی می کنه که مشکل نداره.
استاندار بی عرضه اگه درست کار کنه مشکل بیکاری حل میشه.
ما که بابامون برای تشویق ، برامون دو هزارتا مرسدس بنز نخرید ،
یه پراید داریم ، که اون هم راهور پلاک نمی کنه معلوم بشه مال کجاست ،
حححححححححححححححححححححححححححح .
باید اون نهاد هایی که این شهرستانی های بدبخت رو هی می کشند تهران را مجازات کرد.
از طرفی، یه عده الکی تو تهران ولند که باید با عوارض و جریمه باهاشون برخورد بشه که صرف نکنه تو تهران بمونه.
1-خیلی از ماشین ها دوبل پارک می کنند و یه لاین را کلا می بندند.
2-ماشین و موتور تو پیاده رو پارک می کنه و عابر مجبوره از وسط خیابون بره (چون پیاده رو مسدود) و ترافیک میشه.
3-موتوری های روانی خلاف میان هی آدم باید ترمز کنه تا تصادف نشه
4- چراغ نارجی و یا اونور جا نیست یارو مثل گاو سرشو میندازه و میره و بعد برای لاین که چراغ سبزه ترافیک میشه.
حالا هم مسولین تهران رو تافته جدا بافته کردن مگر خودشون نیست اهل همین روستاها و شهرهای کوچک هستند.
مسولین محترم امکانات رو در تمام مناطق کشور پخش کنید, همه چی رو جمع نکنید تهران, اگه کسی اومد شما راحت باشید.
اینایی که میگی همونایی هستن که ادای تهرانی بودن رو در میارن. نمیدونم تهران چی داره که همه می خوان بجای افتخار به اصالت شهر خودشون، خودشون رو بچه تهران جا بزنن.