سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش پایگاه‌های سرای یار مهربانی در فارس

مدیر عامل انجمن خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز گفت: پایگاه‌های سرای یار مهربانی در سطح استان فارس افزایش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مشارکت اجتماعی یکی از مولفه‌های اصلی توسعه اجتماعی و فرهنگی در جوامع انسانی است. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر  میزان اعتماد اجتماعی افراد است.

جوهره اصلی مشارکت فعالیت و اثر پذیری است در واقع مشارکت درگیری عاطفی و ذهنی اشخاص در موقعیت‌های گروهی است که آن‌ها را بر می‌انگیزد تا برای دستیابی به اهداف گروهی یکدیگر را یاری دهند و در مسئولیت و کار شریک شوند.

با اعتماد، رو‌ابط اجتماعی محکم و صلح آمیز که خود پایه و اساس رفتار‌های جمعی و همکاری‌های سازنده است، حفظ می‌شود و  یکی از گروه‌هایی که به طور جد در استان فارس به ویژه شهرستان شیراز به این مهم توجه کرده است و دغدغه اعتمادسازی و مشارکت مردم را یکی از اهداف خود قرار داده است مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز بوده است.

عبدالرضا دستغیب مدیر عامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز بیان کرد: این انجمن دو رسالت کلی را دنبال می‌کند، یکی موضوع شهرسازی که بیشتر به فضا‌های فیزیکی و کالبد شهری مربوط می‌شود و دیگری بحث فرهنگ‌سازی است که لایه‌های اجتماعی جامعه را در بر می‌گیرد.

او با بیان اینکه امروز خیران نظر‌های متفاوتی در کار‌های داوطلبانه و خیر دارند، افزود: این انجمن بر اساس علاقه افراد طرح‌های مختلفی را طراحی کرده است، برای مثال در مقوله شهرسازی در زمینه ورزش، کتابخانه، مساجد و یا اشتغالزایی اقداماتی را انجام داده است و در مقوله فرهنگ با رویکرد مثبت اعتمادسازی و رواج فرهنگ‌های انسانی به مواردی از جمله امانت‌داری، صداقت و اخلاق توجه شده است.

مدیر عامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز با اشاره به اینکه کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه به عنوان یک شاخص توسعه فرهنگی محسوب می‌شود، اضافه کرد: در این راستا انجمن خیرین شهرساز و فرهنگ ساز پایگاه‌های کتاب با نام سرای یار مهربان در پایانه‌ها و محل‌های پرتردد ساخته شده است که در آن‌ها اهداء کتاب، به امانت گرفتن کتاب و حتی تبادل کتاب انجام می‌شود.

او اظهار کرد: در راستای ایجاد فضای اعتماد و صداقت در مردم در این پایگاه‌ها هیچ‌گونه مدرک شناسایی دریافت نمی‌شود و امانت گرفتن کتاب و مطالعه آن تنها با یاداشت نام متقاضی انجام می‌شود.

دستغیب تصریح کرد: تمام کار‌ها در این پایگاه‌ها توسط افراد داوطلب انجام می‌شود و بسیاری از کتاب‌های موجود در پایگاه‌ها اهدایی شهروندان بوده که نشان از استقبال خوب مردم را از این طرح دارد.

او ادامه داد: طرح پیوند با محوریت کتاب در گردش توانسته سرانه مطالعه را افزایش دهد که در این طرح ۵ هزار جلد کتاب به مردم اهدا و از آن‌ها خواسته شد که بعد از مطالعه کتاب را در محل‌های پرتردد یا فضا‌های عمومی بگذارند تا دیگران نیز بتوانند ازآن استفاده کنند و این تقاضا با برچسب‌های روی کتاب‌ها مشخص شده است.

مدیر عامل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز شیراز با انتقاد از شورای فرهنگ عمومی استان بیان کرد: این طرح‌ها نیاز به حمایت هرچه بیشترمسئولان استان و هماهنگی‌های بین بخشی دارد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ت

پایگاه‌های سرای یار مهربانی در استان فارس افزایش می‌یابد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.