وی ادامه داد: تمام املاک آموزش و پرورش باید در اختیار این نهاد قرار گیرد و سعی داریم این موضوع را محقق کنیم البته اکنون ۳۲ ملک بنیاد شهید در اختیار آموزش و پرورش است.
حسینی به موضوع تنوع مدارس هم اشاره کرد و ادامه داد: ۲۴ نوع مدرسه در کشور داریم که این موضوع باید آسیبشناسی شود و نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تغییرات ساختاری این وزارتخانه و ابلاغ نهایی آن خبر داد و گفت: احیا و استقلال حوزه روابط عمومی و دفتر وزارتی را در این تغییرات ساختاری مورد توجه داریم.
وی به آمادهسازی مدارس برای مهر ۹۸ هم اشاره و اظهار کرد: ۱۴۲ میلیون کتاب در هزار جلد چاپ شده است که تا ۱۵ شهریور به استانها ارسال میشود در نتیجه مشکلی برای تأمین منابع نداریم.
حسینی ادامه داد: برای تأمین کاغذ کتابها در سال ۹۹ مشکلاتی داشتیم که با تأمین اعتبار ارزی این مشکل رفع شد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۵۶ پروژه حیات طیبه در کشور گفت: برای مهر ۹۸، ۲ هزار پروژه در قالب ۱۰ کلاس درس را هم مورد توجه قرار دادیم و تخصیص اعتبار برای آن انجام شده است.
وی درباره فعالیت موسسات مهاجرتی هم اظهار کرد: باید مجوز این موسسات بررسی شود که اگر غیرقانونی بود و در حیطه وظایف آموزش و پرورش وارد عمل شده بود، با آن برخورد خواهیم کرد.
در ادامه علی باقرزاده معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اظهار کرد: بین وضع مطلوب و دلخواه در آموزش و پرورش فاصله وجود دارد و باید نگاه به آموزش و پرورش را تغییر دهیم و با تحول این فاصله را کم کنیم.
وی ادامه داد: بحران آموزشی، بحران در یادگیری است و تا حدی جدی شده که ظرفیتهای موجود را از بین برده است.
باقرزاده با تأکید بر اینکه مدرسه محور تحول است، گفت: دانشآموز عامل تحول و برنامه دستی فرصتساز تحول است البته آموزش را نمیتوان مستقل از اقتصاد و فرهنگ دید، باید همه عناصر سهیم با آن همراه شوند.
معاون پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر تعهد و انتظام همه بخشها با برنامه درسی تأکید کرد و گفت: بین آنچه انجام میدهیم و آنچه باید انجام شود فاصله وجود دارد که باید با هنر مدیریتی کلان به کاهش این فاصله کمک کنیم و به سمت تقویت مهارت تفکر، اندیشهورزی و تربیت تمام ساحتی برویم.
در ادامه مجید رعنایی معاون شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: نقششان مشخص شود، بعد از آن وارد لایه عملیاتی و اجرایی خواهیم شد. الان از لایه اول عبور کردیم و زیر نظامها تدوین شده که در لایه دوم است.
وی بیان کرد: برنامههای زیرنظامها برخی شان نوآورانه است و تجربه نشان میدهد ۶۰ درصدشان اینگونه است و باقی برنامههای پیشینی است و تطبیقی. روابطی بین این برنامهها وجود دارد. گاهی یک برنامه پیش نیاز برنامه دیگر است و گاهی روابط تعاملی میان برنامهها برقرار است و گاهی نیز برنامهها مشترک است پس باید ارتباط بین برنامهها را مورد توجه قرار دهیم.
رعنایی با اشاره به با رویکرد مهندسی میتوان در اجرای برنامهها پیش رویم، گفت: باید نسبت به تغییرها و اجرای برنامهها همگان قانع شوند و علت تأخیر در اجرای سند تحول بنیادین هم رویکرد تربیتی و اقناعی آن است چرا که این اقدامی دیربازده، اما ماندگار محسوب میشود.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش به برخی از چالشهای سند تحول بنیادین اشاره و بیان کرد: آموزش و پرورش به سمت نهادی فرهنگی تربیتی حرکت میکند یا خیر، موضوعی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر آن نظارت داشته باشد.
انتهای پیام/