حسینی گفت: با وجودی بازنشستگی حدود ۷۰ هزار معلم، اما ۱۳ هزار مربی پیش دبستانی و آموزشیار نهضت وارد کلاسیهای درس میشوند.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت وجود تعلیم و تربیت چند ساحتی در نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: درس محوری، نمره گرایی، آموزش کپسولی دانش آموزان ما را به سمت دانش، آموزی صرف پیش میبرد در حالی که باید به سمت کنش آموزی پیش رویم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی گفت: در زمان طاغوت هویت ما را تقلیل پیدا کرده بود، اما امروز در سند تحول هویت دینی در کنار هویت ملی مورد توجه است و در نظر داریم نظام تعلیم و تربیت به یک مکان فرهنگی و پرورشی تبدیل شود.
حسینی با اشاره به اینکه ۶۷۰ برنامه برای اجرای سند تحول بنیادین داریم، بیان کرد: اگر در مدرسه اتفاقی نیفتد همه فعالیتها مبتنی بر تحول هیچ تاثیری نخواهد نداشت.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش با مشکلات و چالشهای بسیاری رو به رو است، گفت: البته در کل دنیا تا سال ۱۹۷۰ صرفا بر عملکرد مثبت تاکید میشد، اما از این زمان به بعد به چالشهای مربوط به نظام تعلیم و تربیت توجه شد از جمله آنکه مهارتآموزی برای دانشآموز در دستور کار باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر هر فرد بعد از ۱۲ سال یک مهارت پیدا کند، دستاورد بزرگی است و این موضوع از سه جهت مورد توجه قرار گرفته است تا با مهارتهای کاربردی فعالیت کنند.
حسینی با اشاره به طرح هدایت تحصیلی بیان کرد: بیش از ۳۵ درصد دانشآموزان ما در حوزه آموزشهای مهارتی فعال هستند و قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه این سهم به ۵۰ درصد برسد.
وی بیان کرد: از اول مهر خیرین مدرسهیار را داریم که کمکهای مالی و غیرمالی خرد به مدارس دارند، همچنین مجمع خیرین توسعه آموزشهای فنی و حرفهای شکل گرفت.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ایجاد نظام جامع توسعه فعالیتهای فنی و حرفهای و نظام جامع کارآفرینی خبر داد و گفت: به طور جدی دنبال راه اندازی این دو نظام در آموزش و پرورش هستیم.
حسینی درباره توجه به عدالت آموزشی گفت: در بعد آمادهسازی فضای آموزشی و تجهیزات به دنبال بهبود فضا هستیم بر این اساس ۲۵ میلیارد تومان برای مدارس زلزله زده مسجد سلیمان اختصاص دادیم، ۲۷۰ مدرسه سیل زده هم نیازمند نوسازی است که آماده سازی آن در دستور کار قرار دارد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آمایش سرزمینی در کشور گفت: برای ساخت فضاهای جدید آموزشی براساس این طرح کار را پیش میبریم.
بیشتر بخوانید: تصویب مدرسه محوری در شورای عالی اداری تا یکماه آینده/ مدرسه سلف سرویس اندیشه میشود
حسینی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد دانش آموزان در مناطق محروم هستند، بیان کرد: طرحی به نام مدارس، مناطق و استانهای لازم التوجه را مطرح کردم که به دنبال توجه به عدالت آموزشی است.
وی بیان کرد: ۲۵ هزار دانشجومعلم امسال جذب میکنیم علاوه بر این ۲ هزار نیروی انسانی با نگاه ویژه به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دادیم.
حسینی درباره رایزنی برای استخدام و تامین اعتبار آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از مهارتهای مدیریتی همراه کردن اجزای تصمیم گیر است، گفت: بر این اساس یکی از همکاران پیشکسوت را به عنوان مشاور میان دولت و آموزش و پرورش در نظر گرفتم و در این مدت کوتاه دو آیین نامه مفید برای آموزش و پرورش به تصویب رسید.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار مربی پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت از مهر ۹۸ وارد آموزش و پرورش میشوند البته حدود ۷۰ هزار نفر سال تحصیلی جدید بازنشسته میشوند، ولی قول میدهم هیچ کلاسی بدون معلم و هیچ دانش آموزی بدون ملتی درس نماند.
حسینی با اشاره به اینکه ۲۴ نوع مدرسه داریم، گفت: در نظر داریم از تنوع کاسته و به کیفیت بیفزاییم همچنین مدارس در مناطق محروم بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط ثبت نام گفت: در موضوع ثبتنام سه مساله مهم باید رعایت شود اول آنکه افراد در منطقه جغرافیایی نام نویسی شوند، مدارس دولتی برای ثبتنام وجهی اخذ نکنند البته از کمکهای داوطلبانه مردم استقبال میکنیم، مدارس غیردولتی در قالب الگوی تعیین شده شهریه دریافت کنند و بر این اساس ۱۰ هزار کارگروه در نظر گرفتیم و طبق ۳۹۰۰ شکایت واصله ۱۰ درصد آن مربوط به اخذ وجه اضافی و ۴ درصد برای ثبت نام نشدن در محدوده جغرافیایی بود.
انتهای پیام/