سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه‌ریزی برای تهیه تبارنامه تمامی اسب‌های کرد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای تهیه تبارنامه تمامی اسب‌های کرد در استان خبر داد.

به گزارش     گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،بهرام خانی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به برنامه استان برای تهیه تبارنامه اسب نژاد کرد، گفت : سال گذشته برای تهیه تبار نامه از ۵۰ سر اسب آزمایش گرفته شد که کار‌های آنالیزی آن در دست انجام است.

وی گفت : امسال هم برای گرفتن آزمایش خون و کار‌های آنالیزی تهیه تبارنامه ۸۰ سر اسب اعتبار گرفته ایم که در تلاشیم تا این اعتبارات را بیشتر کرده و اقدامات لازم را برای ۲۰۰ تا ۲۵۰ سر اسب انجام دهیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: در حال حاضر تعدادی از اسب‌های کرد در استان‌های دیگری مثل کردستان، ایلام، همدان و حتی تهران زیست می‌کنند که در تلاشیم تا تبارنامه تمامی این اسب‌ها در استان ثبت شود.

خانی گفت: در گذشته کار‌هایی از سوی خود مردم، بخش خصوصی و فدراسیون‌های سوارکاری برای تهیه تبارنامه اسب نژاد کرد انجام شده، اما بر اساس قراردادی که با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور منعقد شده قرار شده اسب‌های نژاد کرد صاحب تبارنامه شوند.

وی گفت: در این تبارنامه هر اسبی با اجدادش معرفی می‌شود و هر اسبی که تبارنامه غنی‌تری داشته باشد قیمت بالاتری دارد.

خانی در ادامه با بیان اینکه اسب نژاد کرد یکی از سرمایه‌های بزرگ استان است که هم اکنون جمعیت زیادی در استان کرمانشاه دارد، گفت: در حال حاضر در استان کرمانشاه بالغ بر دو هزار سر اسب نژاد کرد داریم.

وی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ باشگاه، مرکز پرورش و اصلاح نژاد اسب در استان کرمانشاه فعال است.

خانی با اشاره به ارزش بالای اسب‌های نژاد کرد گفت: هم اکنون قیمت این اسب‌ها کمتر از ۵۰ میلیون تومان نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: اسب‌های کرد همواره در مسابقاتی که شرکت می‌کنند صاحب مقام می‌شوند.

وی اضافه کرد: شجره نامه اسب نژاد کرد به دوران ساسانی و هخامنشی برمی گردد و اسب شبدیز که بر روی طاق بستان حکاکی شده از اجداد اسب نژاد کرد است.

خانی ادامه داد: اسب نژاد کرد در گذشته در منطقه ماهیدشت در استان کرمانشاه به صورت گله‌ای دیده می‌شده‌اند .

 

 

انتهای پیام/د

برای تهیه تبار نامه از ۵۰ سر اسب آزمایش گرفته شد

 

برچسب ها: صنعت ، تسهیلات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.