سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آسیب شناسی سینمای کمدی در برنامه «هفت»؛

منوچهر محمدی: سینمای طنز را با لودگی اشتباه نگیریم/ جبار آذین: امروز سینما در خدمت جناح‌هاست

بررسی و آسیب شناسی سینمای کمدی و طنز در چند دهه اخیر، موضوع شب گذشته برنامه «هفت» بود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی و آسیب شناسی سینمای کمدی و طنز در چند دهه اخیر، موضوع شب گذشته برنامه «هفت» بود.

منوچهر محمدی تهیه کننده سینما در این باره گفت: برای جامعه امروز ما و با توجه به شرایط اجتماعی احتیاج به سینمای کمدی ضروری است. اگر سینمای طنز را با لودگی اشتباه بگیریم، اشتباه است. اگر سینمای طنز مبتنی بر دغدغه باشد و با زبان طنز مسائل را بیان کند، درست است. ما سطحی از طنز‌های دغدغه‌مند را داشتیم؛ مثل لیلی با من است، اجاره نشین‌ها و ... که مخاطبان از آن استقبال می کردند و بهره می بردند. با این‌ها چه برخوردی شد؟ برخی فیلم‌ها را تا مرحله تکفیر پیش بردند و تازه بعد از چند سال این مسائل برطرف شد.

جبار آذین منتقد سینما هم درباره لزوم بهره‌گیری از طنز و کمدی در سینما اظهار کرد: مهمترین ژانر و گونه سینمایی که در دنیا امتحان پس داده گونه‌ کمدی است که باید از داستان، ابزار و موقعیت‌ها درست استفاده کند. اینکه در میانه به مقصد نمی‌رسد، باید بررسی شود. ما فیلم‌های کمدی داریم، ولی یک فیلم‌کمدی دارای یک تعریف است. کمدی سازی یک تخصص است؛ اما در کشور ما یک فیلمساز چند نوع فیلم می سازد. داشتن فیلمنامه‌های کمدی خیلی مهم است. در حال حاضر بیش از دو دهه است که از زمانی که سیاست و تجارت به جای فرهنگ آمد، فیلمسازی ما دگرگون شد. رهبری و هدایت سینمای کشور در دو دهه اخیر به کسانی سپرده شد که کمترین آشنایی را با سینما داشتند.

سپس منوچهر محمدی گفت: مهمترین چیز در این حوزه امنیت فکری است. در حال حاضر با هیج یک از افراد در جامعه نمی توان شوخی کرد. در حوزه فرهنگ باید به کسانی که خط شکن هستند، اختیار بدهیم. وقتی برای این جنس فیلمساز و کارگردان مانع ایجاد کنیم، این اتفاقات می‌افتد. ما متاسفانه به یک شکاف دو قطبی در فرهنگ رسیده ام. اگر درباره خط قرمز‌ها از حوزه سلایق خارج شویم، بهتر است. این جور و این سبک فیلمسازی‌ها مردم را زده می‌کند. این نوع فیلم‌ها هم دوره‌ای دارد. در سال ۹۸ صدر جدول فروش سینما برای فیلم‌های اجتماعی است. وقتی بستری را فراهم می کنید، ولی چاره اندیشی نمی‌کنید؛ همین موقعیت پیش می آید. سینماگر به دنبال برگشت سرمایه است و برخی برای همین وارد ژانر کمدی می شوند. حمایت دولت در دو دهه اخیر از سینما صفر شده است. یکی از فیلمنامه‌هایی که الان ساخته شده، دوسال پیش به دست من رسید که با آن موافقت نکردم.

جبار آذین هم در پایان گفت: زمانی که فرهنگ کنار می رود و سیاست وارد می شود، نداشتن سینمای کمدی معلول آن خواهد بود. بخشی از این اتفاقات به مدیران، هنرمندان و وضعیت اجتماعی مربوط می شود. کار به جایی رسیده که گفته می شود سینما در خدمت جناح‌ها قرار گرفته است. برخی از فیلم‌های کمدی که فروش خوب دارند به علت نبود فیلم‌های کمدی خوب است.

انتهای پیام/

آسیب شناسی سینمای کمدی در برنامه «هفت»

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۳:۰۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
آدم روش نمیشه با زن و بچه بره تئاتر طنز یا کنسرت ببینه. همه بی تربیت شدن
یک سینما دوست
۱۲:۵۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
با تشکر از کارشناسان محترم ، سینما و طنز آقای رضا عطاران مدتی است انصافا به هرز و لودگی خسته کننده تبدیل شده است . هنجارها و مرزهای فرهنگی کشور عزیزمان ایران را با مسخره بازیهای تازه ابداع ایشان در هم ریخته است . کاش یک گوش پیچی فرهنگی از این هنرمند انجام بشه تا دوباره به بازیهای زیبای گذشته اش برگردد .