سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مبارزه با آفت مگس زیتون در باغات شهرستان قزوین

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین پیش بینی کرد طرح مبارزه با آفت مگس زیتون در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان قزوین اجرا شود .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، یوسف درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان از پیش بینی مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان قزوین خبرداد و گفت: مگس زیتون آفت مهم باغات زیتون است که در صورت عدم کنترل تا ۸۰ درصد به محصول خسارت وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: سال گذشته مبارزه با آفت مگس در دو هزار هکتار انجام شد و با اقدامات صورت گرفته خسارت به زیر ۵ درصد رسید.

به گفته وی: امسال با توجه به بارندگی‌های مناسب بهاره و رشد علف‌های هرز در باغات و کاهش نسبی دما؛ شرایط برای افزایش تراکم و طغیانی شدن آفت مهیا است.

درخشان اظهار داشت: از اوایل فروردین ماه ۸ ایستگاه پیش آگاهی برای ردیابی و پایش آفت در روستا‌های بخش طارم سفلی ایجادشد که ۸ کارشناس بطور مستمر آمار شکار تله‌ها را ثبت می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: آمار شکار‌ها تله‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

درخشان تصریح کرد: چهارجلسه هماهنگی و یک همایش با حضور دهیاری‌ها و شورا‌های اسلامی روستا‌ها و باغداران تشکیل شده و در ۸ روستا که تراکم آفت از ۱۲ تیرماه در حد نرم بوده مبارزه از ۱۸ تیر ماه در این روستا‌ها شروع و تاکنون ۴۰۵ هکتار مبارزه به روش بیت اسپری و کارت زرد انجام شده است.

به گفته این مقام مسئول؛ در باغات سنتی برای حمایت از باغداران، محلول سم بصورت رایگان و کارت زرد با نصف بها برای مبارزه عمومی تحویل باغداران می‌شود.

درخشان خاطر نشان ساخت: پروتئین، سم و کارت زرد به میزان مورد نیاز فراهم شده و باغداران برای دریافت و انجام مبارزه به مرکز جهاد کشاورزی منطقه طارم و کلینیک‌های گیاهپزشکی مستقر در بخش طارم سفلی مراجعه کنند.

وی اظهار دشت: در حال حاضر ۹هزار و ۳۵۰ هکتار باغ زیتون اختصاص در شهرستان قزوین وجود دارد که از این میزان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بارور است.

به گفته‌ی وی؛ پیش بینی می‌شود امسال ۲۵ هزار تن زیتون از سطح باغات استان برداشت شود.

انتهای پیام/ک

مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان قزوین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.