وی بیان کرد: هیچ چیز نباید مانع توسعه و تحول در بندر چابهار شود و الگوی تجارت در این بندر به برنامهریزی برای کاهش ریسک سرمایه گذاری نیاز دارد.
معاون وزیر راه وشهرسازی با هزینه زا خواندن نرمافزارهای متعدد در بندر، تجمیع سامانه عملیاتی و توسعه فناوری اطلاعات در بنادر را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: مطابق برنامه، بندر چابهار به عنوان پایلوت هوشمند سازی بنادر کشور انتخاب شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از ارائه تسهیلات مالی از محل وجوه اداره شده این سازمان به سرمایه گذاران بندر چابهار خبر داد و گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی شریک تجاری این سازمان به شمار میآیند.
وی با بیان اینکه هیچ پروژهای نباید معطل تسهیلات بماند، گفت: سازمان بنادر هیچ تعهد تامین مالی به شرکتهای سرمایه گذار بخش خصوصی ندارد؛ اما به طور ویژه به سرمایه گذاران بخش خصوصی بندر چابهار تسهیلات مالی از محل وجوه اداره شده ارائه میکند.
مدیر عامل بنادر و دریانوردی افزود: تسهیلات یارانهای سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده تنها برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و ساخت شناور مسافری است.
راستاد خاطر نشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه گردشگری دریایی در چابهار تسهیلات ویژه به متقاضیان سرمایه گذاری ارائه میکند.
وی با اشاره به نتایج سفر به چابهار اظهار داشت: یکی از تصمیمات مهم در سفر به چابهار این بود که تمام انبارهای موجود متعلق به شرکت بازرگانی دولتی و منطقه آزاد در پسکرانه بندر چابهار به ظرفیتهای این بندر برای کالاهای اساسی اضافه شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این سفر در کنار نشستهای مختلف و بازدید از زیرساختها، روبناهای بندری و تجهیزات، هماهنگیهایی بین بندر و گمرک صورت گرفت تا بهعنوان یک عامل ضروری منجر بهسرعت بخشی به روند ترخیص کالا شود، البته اقدامات برای بازاریابی در بندر چابهار توسط سازمان بنادر، منطقه آزاد و بقیه دستگاهها نیز مورد بررسی قرار گرفت تا بحث انتقال کالای بیشتر به سمت بندر چابهار باقدرت دنبال شود.
وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای این سفر موضوع مهم اعلام آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای آغاز مسیر دسترسی بندر چابهار از پسکرانهها به جاده بود تا هرچه زودتر شاهد شروع عملیات توسعهای باشیم. در این بین بازدیدی نیز از پروژههایی که توسط سازمان یا بخش خصوصی در بندر سرمایهگذاری شده انجام شد تا روند و شرایط آنها نیز مورد نظارت و پیگیری قرارگرفته شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ارزیابی میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر چابهار بیان کرد: خوشبختانه اقبال بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در بندر چابهار بسیار خوب بوده و برای پروژههای متعددی در این بندر توانستیم شاهد مشارکت بخش خصوصی باشیم. این سرمایهگذاریها شامل انبارهای سرپوشیده و مخازن است که بخشی از آنها در حال انجام و بخش دیگر مطالعات اجراییشان در دست اقدام است.
وی تصریح کرد: در این خصوص یکی از مباحثی که دنبال میشود تسری قانون منطقه آزاد به بندر شهید بهشتی و کلانتری است که مراحل اولیه این طرح در شورای هماهنگی اقتصادی دولت طی شده تا با تسری این قانون به بندر چابهار یک مزیت دیگر به مزایای این بندر افزوده شود.
راستاد در زمینه اتصال مسیر ترانزیتی چابهار به کشورهای حوزه CIS بهعنوان یک موضوع مهم برای این کشورها و اقدامات صورت گرفته در این زمینه تصریح کرد: در قالب توافقنامه ترانزیت چابهار که بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان به امضا رسید، همکاری و هماهنگیهای جدی دنبال میشود. این همکاریها در راستای این است که از مسیر بندر چابهار برای ترانزیت کالاهای صادراتی هندوستان و شبهقاره هند و کشورهای ساحلی اقیانوس هند به سمت CIS بیشتر استفاده شود.
وی افزود: توافقات خوبی صورت گرفته و شرکت IPGL هندوستان که اپراتوری بندر چابهار را در اختیار دارد اقداماتی را برای توسعه ترانزیت از طریق این بندر دنبال میکند. اخیراً هم وزارت کشتیرانی هند یک تخفیف ۴۰ درصدی به حقوق و عوارض بندری کالاهایی داده است که مقصد آنها از طریق بندر چابهار باشد. تمام این موارد مجموعه اقداماتی است که به رشد، توسعه و تسهیل ترانزیت از طریق بندر چابهار به مقصد کشورهای آسیای میانه و افغانستان کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: برای استفاده بهینه، باید بین ظرفیتهای زیربنایی و رو بنایی در هر بندر تناسب برقرار باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دسترسی دریایی مطلوب، قابلیت پذیرش کشتیهای تا ۱۰۰ هزار تن و اسکلههای مناسب به عنوان زیر بناهای بندر چابهار، اظهار داشت: تاسیسات روبنایی شامل انبارهای سرپوشیده و روباز، دسترسی پسکرانهای و ... است که باید با هم تناسب اجرایی و خدماتی داشته باشند.
راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر ساخت سیلو را در بندر چابهار در دست انجام دارد، تاکید کرد: برای بندری که قرار است در حوزه کالاهای فله نقش آفرینی کند، ساخت سیلو از اولویتهای اصلی است.
وی با اشاره به احداث انبارهای جدید توسط بخش خصوصی در بندر چابهار، تصریح کرد: در شرایط فعلی و تا ساخت و تکمیل انبارهای در دست سرمایه گذاری، قاعدتاً باید از تمام امکانات و ظرفیتهای موجود در بندر و پیرامون آن استفاده بهینه کنیم.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه برای سرعت دادن و ایجاد سهولت در تامین بار و بخش تجاری بندر چابهار، دیگر بحث سازمانی و ذی نفعان مطرح نیست، افزود: همه باید دست در دست هم بدهیم تا کالاها به سهولت وارد بندر شده و به سرعت به اماکن نگهداری و پسکرانهای منتقل شود.
وی اختصاص ۵۰ درصد واردات دولتی به بندر چابهار و کاپوتاژ گندم از بندر امام به بندر شهید بهشتی را از اقدامات مثبت شرکت بازرگانی داخلی برشمرد و گفت: در این راستا لازم است که صاحبان کالاهای بخش خصوصی را نیز برای حضور در بندر چابهار ترغیب کنیم.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر به رغم اینکه سازمان درآمد- هزینهای است، تقریباً از در آمدهای متعارف بندری، در بندر چابهار صرف نظر کرده است.
راستاد اظهار داشت: در بندری مثل چابهار باید به دنبال به ثمر رسیدن سرمایه گذاریهای انجام شده و استفاده بهینه از ظرفیتهای مهیا شده باشیم.
راستاد گفت: بندر چابهار سال گذشته تجربه موفقی را پشت سر گذاشت، برای اولین بار کشتیهای حامل احشام زنده وارد این بندر و با بهترین و بالاترین نرم، تخلیه و به پسکرانه منتقل شد، بندر چابهار در ورود کشتیهای کانتینری هم به نرمهای خیلی خوبی دست یافته است.
وی با اشاره به کیفیت خوب زیرساختها و ظرفیتهای بندر چابهار و دستیابی به نرمهای قابل توجه در عملیات بندری برای انواع کالا ادامه داد: انتظار میرود در رابطه با فرایندها و تشریفاتی که منجر به ترانزیت و جابه جایی کالا میشود همکاری همه بخشها را شاهد باشیم.
افتتاح و بهره برداری از اولین دفتر بخش خصوصی کشور افغانستان در بندر چابهار، بازدید از پروژه شبکه معابر تاسیسات زیربنایی اراضی بندر شهید بهشتی و فرآیند جمع آوری اسکلههای نصب سریع در بندر شهید بهشتی از دیگر برنامههای سفر معاونان وزیر راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و اعضای هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی به بندر چابهار است.
انتهای پیام/ع