سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کم شدن شنوایی با قرار گرفتن در محیط‌های پر سروصدا

یکی از مشکلاتی که گریبان گیر جوامع رو به پیشرفت و زندگی ماشینی شده، آلودگی‌های صوتی است که در دراز مدت باعث صدمه جدی به سیستم شنوایی و عملکردی فرد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا شریفیان مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: یکی از مشکلاتی که گریبان گیر جوامع رو به پیشرفت و زندگی ماشینی شده، آلودگی‌های صوتی است که در دراز مدت باعث صدمه جدی به سیستم شنوایی و تعادلی، سیستم عصبی، روحی و روانی و عملکردی فرد می‌شود.

وی ادامه داد: همه ما این حس را داشته ایم که در محیط‌های پر سروصدا دچار خستگی زودرس، ضعف عصبی، استرس و آشفتگی ذهنی می‌شویم، بنابراین آلودگی صوتی روی عملکرد ما اثر سوء می‌گذارد لذا سرو صدا‌های محیط کار، ترافیک، ورزشگاه ها، مزید بر این معضلات است.

مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هندزفری و هدفون هم اگر به طور مکرر و با صدای بلند استفاده شود که بیشتر جوانان از آن استفاده می‌کنند این مشکلات را به وجود می‌آورد.

شریفیان واحد شدت صوت را دسی بل عنوان کرد و افزود: هر دسی بل که به شدت صوت اضافه شود توان انرژی صوت دو برابر و شدت تخریب هم بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: یک صحبت کردن عادی ۴۰ تا ۵۰ دسی بل است اگر یک فرد در محیط پر سروصدا ۸۰ دسی بل کار می‌کند باید ساعت کاری حدود ۶ تا ۷ ساعت باشد هر چه این عدد افزایش یابد برای پیشگیری از آسیب به شنوایی ساعت کاری باید کم شود به طوری که اگر صوت ۹۰ دسی بل باشد باید ساعت کاری دو ساعت باشد.

مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای استفاده از هدفون و هندزفری، اگر شدت صوت ۸۰ دسی بل بیشتر باشد باید مدت زمان استفاده کمتر شود تا به گوش آسیب نرسد.

شریفیان با توجه به اینکه قرار گرفتن در محیط‌های پر سروصدا به طور طولانی مدت و به تدریج باعث کم شنوایی می‌شود، افزود: اگر استفاده از هندزفری یا قرار گرفتن در محیط‌های پر سروصدا طولانی مدت باشد، سلول‌های حساس حلزون شنوایی که گیرنده‌های عصبی صوت هستند تخریب می‌شوند و فرد دچار کم شنوایی می‌شود و این اتفاق بصورت تدریجی رخ  می‌دهد.
 
وی ادامه داد: فرد زمانی متوجه می‌شود که کار از کار گذشته است، این نوع کم شنوایی با دارو و عمل جراحی قابل برگشت نیست تنها درمان برای رفع این نوع کم شنوایی استفاده از سمعک است که خیلی‌ها به دلیل تبعات روانی و اجتماعی از آن استفاده نمی‌کنند در جامعه ما سمعک به عنوان یک نقص عضو تلقی می‌شود در صورتی که سمعک مانند عینک برای افرادی است که به عینک احتیاج دارند.

مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علاوه بر کاهش حس شنوایی، درک شنوایی در این افراد کم می‌شود و بسیاری از کلمات و واژه‌ ها را برعکس متوجه می‌شوند در این حالت مراکز راه‌ های شنوایی در مغز آسیب می‌بینند و این غیر قابل برگشت و درمان است و اگر در معرض صدا باشند این مشکل به صورت تصاعدی بالا می‌رود.

شریفیان افزود: موج انفجار یا صدای انفجاری که بطور ناگهانی رخ می‌دهد مانند قرار گرفتن در برابر صدای هواپیما که از زمین بلند می‌شود یا زیاد کردن صدای ناگهانی موسیقی هنگام گوش کردن با هندزفری در این حالت نیز سلول‌های حساس حلزون شنوایی گوش آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: علاوه بر کم شنوایی، وزوز گوش و درک نکردن برخی واژه‌ها در فرد رخ می‌دهد، وزوز بیشتر در سکوت رخ می‌دهد که این می‌تواند برای فرد خیلی آزاردهنده باشد و حتی تعادل فرد را به هم بریزد.

مدیر گروه گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متخصصین می گویند بهتر است هنگام کار در کارگاه‌های پر سروصدا از گوشی محافظ استفاده شود، باید گاهی دستگاه را خاموش کرد یا محل را ترک کرد تا گوش استراحت و خود را بازگردانی کند همچنین هنگام استفاده از هندزفری برای موسیقی یا صوت پیدا کردن همین گونه باشد بعد از نیم ساعت بهتر است گوش استراحت کند و حدالامکان با صدای بسیار کم هندرفری استفاده شود.
 
انتهای پیام //ف.ک

واردشدن صدمه جدی به سیستم شنوایی با آلودگی‌های صوتی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.