با وجود اینکه حماقت دشمنان دین و انقلاب برای ما واضح است اما در عین حال باید هوشیار باشیم و از تمام فرصتها و ظرفیتهای موجود در فضای مجازی برای اشاعه و نشر معارف مذهبی استفاده کنیم و حتی سرسوزنی اجازه عرض اندام به طرف مقابل در این عرصه ندهیم؛ اعتقادات و باروهای دینی مردم جامعه ما، مهمترین و اصلیترین عنصر و عامل موفقیت و استمرار آن در رویارویی با دشمنان در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، نظامی، علمی و سایر حوزههاست؛ بنابراین ذرهای غفلت در این مقوله باعث صدمه دیدن ما در تمام ابعاد در مواجه با دشمن خواهد شد.
یکی از ظرفیتهای فضای مجازی که دشمن از آن نهایت استفاده را کرده است و متاسفانه ما به اندازه آنان به آن متوجه نبودهایم، تاثیر فضای مجازی در حوزه پوشاک و مدگرایی است؛ در همین راستا در گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین عباس روزمه کارشناس فرهنگی و پژوهشگر فضای مجازی به اهمیت فضای مجازی در موضوع مد پرداختهایم.
حجت الاسلام والمسلمین عباس روزمه در گفتوگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: چند سال پیش شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب در رابطه با سبک زندگی ایرانی-اسلامی صحبت کردند و تاکید داشتند در رابطه با سبک زندگی و این نوع سلوک در زندگی کارشناسان و اساتید فن تحقیق کنند و به آگاهسازی مردم بپردازند تا یک مدلی از آن ارائه شود.
وی افزود: با وجود تحقیق و کار کردن بسیار برخی افراد در این زمینه، اما متاسفانه هنوز این موضوع به یک جمعبندی مشخصی نرسیده است و به نظر میرسد اگر این موضوع همین گونه ادامه پیدا کند به عنوان یک مسئله رهاشده شناخته میشود؛ اگر این مسئله سبک زندگی حل میشد، به تبع آن خیلی از مشکلات ما نیز در عرصه مد و مدلینگ حل میشد.
این کارشناس فضای مجازی ضمن اشاره به سرگردانی امروز عدهای از جوانان ما در عرصه مد گفت: به دلیل همین عدم کار دقیق در حوزه سبک زندگی، برخی جوانان ما در قبال هر مدی که از خارج از کشور عرضه شود و احساس کنند که مقداری قشنگی دارد، خود را با آن مد تطبیق میدهند؛ فضای مجازی تاثیر زیادی در خصوص سبک زندگی و موضوع مد و لباس دارد.
حجت الاسلام روزمه همچنین افزود: تا مدتی قبلتر یک هلدینگ برای اینکه یک سبک از لباس پوشیدن را در جامعه ما ترویج کند، عدهای از افراد را اجیر میکرد تا لباسهای متعلق به آن هلدینگ را در خیابانهای اصلی بپوشند و آن را ترویج کنند؛ به تبع این موضوع ما میدیدیم که بعد چند ماه فلان شیوه لباس پوشیدن در جامعه ما به اصطلاح مد میشد اما امروز فضای مجازی راه را خیلی برای آنان فراهم کرد و امروز ما میببنیم از طریق عکسهایی که در خصوص مد و مدلینگ در شبکههای اجتماعی منتشر میشود، آنها میخواهند سبک لباس پوشیدن خاصی را در جامعه ترویج کنند؛ البته که در این راه خرج زیادی هم میکنند.
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: متاسفانه ما آن طور که باید و شاید در این زمینه به مردم و به خصوص جوانانمان آگاهی ندادهایم که پشت سر این کلیپها و عکسهایی که در زمینه مد و پوشاک در فضای مجازی منتشر میشود چه افرادی هستند و هدفشان چیست و اینکه به مقدار زیادی در این خصوص پول خرج میکنند.
وی در ادامه با اشاره به برخی ناهنجاریهای فرهنگی در حوزه پوشش در سطح جامعه، نقش فضای مجازی را در این عرصه به شدت تاثیرگذار قلمداد کرد.
حجت الاسلام روزمه ادامه داد: کسانی که دغدغه پوشش اسلامی-ایرانی دارند، تمرکز عمده خود را روی این مسئله بگذارند که با رصد و بررسی و اقدامات دقیق، سر منشاء شرکتهای هنجارشکن در حوزه لباس را شناسایی کنند و روی کار آنها نظارت کنند و اگر هم نیاز به برخورد بود با این شرکتها برخورد شود.
وی در ادامه گفت: در مقابل اقدامات این شرکتها و هجمههای دشمنان در حوزه مد و لباس آنچه نظر بنده است این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیاید اساتید فن و طراحان حوزه پوشاک را به کار گیرد و حتی به نظر بنده اگر حقوق فردی ماهیانه ۳ میلیون تومان است، فرض مثال به این افراد ۱۰ میلیون تومان در ماه حقوق دهند و از آنها بخواهند که با کار و بررسی زیاد، در حوزه طراحی لباسهایی که با فرهنگ ما سازگار باشد اقدام کنند و همین طرحها و لباسها را با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در میان جوانان ما منتشر کنند.
این کارشناس فضای مجازی در ادامه با انتقاد شدید از غفلت نهادهای نظارتی در حوزه پوشاک گفت: متاسفانه ما میبینیم که بسیاری از نهادهای نظارتی در این حوزه در خواب مرگ فرورفتهاند و گویی اینها را فریز کردهاند و شاهد عکسالعمل درستی از سوی آنان در مقابله با دشمن نیستیم و فضای مجازی در حوزه نشر مد، غالبش در اختیار طرف مقابل است.
حجت الاسلام روزمه در پایان گفت: ما مشکل فکر و ایده و کارشناس در حوزه طرح لباس و پوشاک نداریم، مشکل ما این است نهادی که باید بالاسر کار باشد و اینها را به اصطلاح هندل بکند، در حال حاضر نداریم؛ انشاءالله مسئولان مربوطه اهمیت فضای مجازی در حوزه پوشاک را درک کنند و از این بستر برای نشر معارف اسلامی و ایرانی استفاده کنند.
گزارش از امیرحسین جلیلوند
انتهای پیام/