به مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر، حجت‌الاسلام روزمه، به چگونگی حضور پیداکردن دختران کشورمان در فضای مجازی و آسیب‌های این فضا پرداخت.


فقدان آموزش قبل از استفاده، خطرات و مضرات فضای مجازی را صدچندان کرده است/ در فضای مجازی اولین اشتباه، آخرین اشتباه استبه گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در کشور ما اولین روز از ماه ذی‌القعده که مصادف با  روز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) است، به نام "روز دختر" نامگذاری شده است. حضرت معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه متولد شدند؛ این بانوی بزرگوار در محیطی پرورش یافتند که پدر، مادر و فرزندان، همه به فضائل اخلاقی آراسته بودند. روایت است که برادر بزرگوار حضرت معصومه(س)، حضرت امام رضا(علیه السلام) ایشان را معصومه صدا می‌کردند و جدشان امام صادق(علیه السلام) قبل از تولد ایشان، حضرت معصومه(س) را به «کریمه اهل بیت» ملقب نمودند.

امروز که به نام روز دختر نامگذاری شده است، فرصت مناسبی است تا با حجت الاسلام والمسلمین عباس روزمه، کارشناس مذهبی و پژوهشگر فضای مجازی، پیرامون چگونگی حضور پیداکردن دختران کشورمان در فضای مجازی و آسیب‌های این فضا گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباس روزمه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن تبریک به دختران کشورمان به مناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت معصومه(س) و روز دختر اظهار کرد: بستر فضای مجازی، بستر باید‌ها و نبایدهاست، به خصوص برای کسانی که دل در گرو آئین اسلام دارند و خود را ملزم به رعایت قوانین اسلام و مذهب می‌دانند؛ جامعه هدف ما در این مصاحبه دختران عزیز و خواهران بزرگوار و پرتوان و پرتلاش کشورمان هستند که بر خود لازم می‌دانیم توجه ایشان را به رعایت چند مسئله مهم در استفاده از فضای سایبری و مجازی جلب کنیم.

حجت الاسلام روزمه ادامه داد: اول؛ باید بدانیم آنچه در فضای مجازی توسط ما عمل می‌شود، در پیشگاه خداوند متعال و وجدان ما با آن معامله حقیقت می‌شود، یعنی اگر دروغ، غیبت، تهمت، بی‌حجابی و... در فضای حقیقی گناه است، در فضای مجازی نیز گناه است. دو؛ مواظب باشیم در دام شیطان‌های انسان‌نما نیافتیم و با آبروی خود و خانواده و آینده‌مان بازی نکنیم؛ موضوعی که امروز دختران ما باید به آن توجه داشته باشند، این است که برخی انسان‌های مریض که در فضای حقیقی از راه درست و شرعی(ازدواج) اقدام به تامین نیاز جنسی خود نکرده‌اند، در فضای مجازی حضور پیدا می‌کنند و در پی ارضای غرایز شهوانی و جنسی خود هستند، که همین مسئله موجب می‌شود تا دختران ما با دقت نظر زیاد، در این فضا حضور داشته‌ باشند.

وی همچنین افزود: سه؛ دسترسی دیگران به صفحات شخصی خود را محدود کنیم؛ یعنی تصاویر و فیلم‌های صفحه خود را در معرض دید تمام افراد قرار ندهیم؛ همچنین همین نکته در خصوص فضای شخصی یا به اصطلاح پیوی و دایرکت نیز باید مراعات شود. چهار؛ بدانیم که فضای مجازی مثل میدان مین است؛ یعنی اولین اشتباه، آخرین اشتباه است. کوچکترین اشتباهی که در فضای مجازی صورت گیرد، موجب می‌شود تا اثرات سوء متعدد به دنبال خود بیاورد. گاهی اوقات شروع یک گفتگو در فضای مجازی با یک فرد غریبه، سرآغاز افتادن در دامی است که سرانجام آن به از بین رفتن آبروی شخص و خانواده‌اش منتهی می‌شود.

گزارش

این کارشناس مذهبی و پژوهشگر فضای مجازی در ادامه تصریح کرد: پنج؛ بدانیم تصاویر و فیلم‌های ما زمینه گناه را برای دیگران فراهم می‌کند؛ ما دخترانی داریم که در فضای حقیقی به نامحرم اجازه ورود به حریم شخصی خود را نمی‌دهند ولی متاسفانه برخی از این‌ها به راحتی در فضای مجازی با نامحرم ارتباط می‌گیرند که نتیجه سوء این نوع ارتباط نیز در آینده‌ای نه چندان دور دامن‌گیر خودشان می‌شود و باعث وارد شدن صدمات روحی زیادی به آنان می‌شود؛ بنابراین دختران مومن ما باید در فضای مجازی، همچون فضای حقیقی در روابط خود با نامحرم دقت کافی را داشته باشند. شش؛ دخترخانم‌ها و آقاپسرها به این موضوع توجه داشته باشند که ارسال یک لایک، کامنت و قلب برای نامحرم، طرف مقابل را دچار تزلزل می‌کند و فکر و ذهن وی را به خطر می‌اندازد؛ و همین ارسال قلب‌ها و کامنت‌ها و... به مرور باعث می‌شود تا افراد در رابطه‌هایی قرار گیرند که سرانجامش برای آنان پشیمانی و ناراحتی خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین روزمه در پایان ضمن تبریک مجدد روز دختر به تمام دختران کشور عزیزمان گفت: فضای مجازی بستری است که علی‌رغم خوبی‌هایی که دارد، نکات و نقاط منفی فراوانی دارد و از آنجایی که تکنولوژی در کشور ما به سرعت پیشرفت کرده و سازوکار مقدماتی آن که همان آموزش قبل از استفاده بوده، فراهم نشده است، خطرات و مضرات فضای مجازی را صدچندان کرده است که امیدواریم با رعایت اصول استفاده صحیح و درست از فضای مجازی شاهد معضلات و آسیب‌های موجود در این فضا نباشیم.

گزارش از امیرحسین جلیلوند

انتهای پیام/

برچسب ها: فضای مجازی ، روز دختر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۰ ۱۴ تير ۱۳۹۸
حاج اقای روزمه رو میشناسم خیلی خوب حرف میزنه تو اینستاباهاشون اشنا شدم مرسی که صحبت های این حاج اقا رو منتشر میکنید
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۰۲:۱۸ ۱۴ تير ۱۳۹۸
الان خوندم این مطلبو دلم لرزید اگر کسی تو شبکه اجتماعی درست عمل نکرده باشه و بخواد خودشو درست کنه چیکار کنه؟ من ناراحتم از موقعی که این مطالبو خوندم حس میکنم با زندگیم بازی کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۸
خوب بود آفرین
Iran (Islamic Republic of)
مددی
۱۳:۱۲ ۱۳ تير ۱۳۹۸
جالب بود خودمونی و دقیق