سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست ۵۰ نماینده کنگره آمریکا برای لغو معافیت‌های همکاری‌های هسته‌ای با ایران

۵۰ عضو کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای از دولت ترامپ خواستند معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌‌آمیز هسته‌ای با ایران را لغو کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ۵۰ عضو کنگره آمریکا بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) با امضای نامه‌ای از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور کشورشان خواستند معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌‌آمیز هسته‌ای با ایران را لغو کند.

نمایندگان کنگره آمریکا در ابتدای این نامه از تعهد ترامپ برای مقابله با ایران تشکر کرده و مدعی شده‌اند رویه دولت او در قبال ایران تغییرات زیادی با دولت قبلی آمریکا داشته است.

آنها می‌نویسند: «این نامه را نوشته‌‌ایم تا از شما بخواهیم در راستای تلاش برای ادامه کارزار موفقتان جهت اعمال فشار حداکثری علیه ایران آخرین رگه‌های باقی‌مانده توافق هسته‌ای شکست‌خورده برجام را یکبار برای همیشه از بین ببرید.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال جاری بخشی از معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران را لغو و برخی دیگر را تمدید کرده بود. طبق اطلاعاتی که ۱۳ اردیبهشت‌ماه روی وب‌سایت‌‌های رسمی دولت آمریکا قرار گرفت، واشنگتن معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در مراکز اراک، بوشهر و فردو را تمدید کرد.

دولت ترامپ علی‌رغم این، معافیت‌های مربوط به انتقال مازاد آب سنگین ایران به عمان و مبادله اورانیوم غنی‌شده مازاد بر ۳۰۰ کیلوگرم با کیک زرد را باطل کرد.

برخی از نمایندگان کنگره آمریکا در هفته‌ها و ماه‌های گذشته از دولت ترامپ خواسته‌اند مابقی معافیت‌ها را هم لغو کند. در دولت ترامپ، جدال بر سر لغو این تحریم‌ها موجب ایجاد دو دستگی‌هایی شده است. نماینده‌های کنگره در نامه به ترامپ از او خواسته‌اند اقدامات اخیر ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای را با ابطال معافیت‌های یادشده پاسخ دهد. آنها نوشته‌اند: «از دولت شما می‌خواهیم اقدامات تنش‌زای هسته‌ای ایران را با پایان دادن به معافیت‌های هسته‌ای آمریکا در زمینه "همکاری‌های صلح‌امیز" پایان بدهید. این معافیت‌ها به زیرساخت‌های غیرقانونی هسته‌ای ایران مشروعیت بخشیده و پروژه‌های ایجادشده توسط برجام را حفظ می‌کنند. وزارت خارجه بایستی در راستای اظهارات دولت شما مبنی بر اتمام توافق هسته‌ای فاجعه‌بار، صدور این معافیت‌ها را متوقف کند.»

انتهای پیام/

منبع فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.