سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس‌جمهور گواتمالا دیدار خود را با ترامپ لغو کرد

«جیمی مورالس» که قرار بود امروز دوشنبه با رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن ملاقات کند، دیدار خود را با او لغو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت گواتمالا شامگاه یکشنبه اعلام کرد جیمی مورالس، رئیس جمهور این کشور، دیدار خود با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که برای روز دوشنبه در واشنگتن پیش‌بینی شده بود، لغو کرد.

دولت گواتمالا در بیانیه‌ای اعلام کرد دیدار برنامه‌ریزی شده برای روز دوشنبه به دلیل «گمانه‌زنی‌ها» در مورد احتمال امضای یک توافقنامه مهاجرتی به وقت دیگری موکول شد. این بیانیه به زمان دقیق این دیدار اشاره‌ای نکرده است.

در این توافق پیش‌بینی می‌شود که گواتمالا به عنوان یک «کشور ثالث امن» باشد تا مهاجرانی که می‌خواهند به آمریکا بروند اقدامات درخواست پناهندگی خود را در آنجا انجام دهند.

دولت گواتمالا که روز پنجشنبه از سفر رئیس جمهور این کشور به آمریکا برای بررسی «موضوعات مهاجرتی و امنیتی» خبر داده بود، در مورد دستور کار دیدار با ترامپ کاملا سکوت کرده است. این سکوت گمانه‌زنی‌ها در مورد انعقاد یک توافقنامه مهاجرتی را به دنبال داشت، به ویژه از آن جهت که مسئولان دولتی به وجود گفتگو‌ها در این باره اذعان کردند.

این جنجال در حالی صورت می‌گیرد که کمتر از یک ماه دیگر به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در گواتمالا (۱۱ اوت) مانده است و در این انتخابات مشخص می‌شود که آیا ساندرا تورس، نامزد حزب سوسیال-دموکرات، در ماه ژانویه جانشین مورالس خواهد شد یا آلخاندرو گیاماتی، نامزد جناح راست.

مخالفان توافق مهاجرتی می‌گویند گواتمالا نمی‌تواند محل نگهداری مهاجرانی باشد که قصد مهاجرت به آمریکا دارند و این در حالی است که گواتمالا، خود یکی از کشور‌های اصلی است که شهروندانش رویای مهاجرت به آمریکا را در سر دارند.

عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های دفاع از حقوق بشر بر این عقیده‌اند که گواتمالا شرایط لازم را ندارد تا «یک کشور امن» تلقی شود.
­دولت آمریکا ماه مارس به درخواست رئیس جمهور جمهوری‌خواه این کشور کمک‌های خود را به «مثلث شمالی» آمریکای مرکزی (السالوادور، گواتمالا و هندوراس) لغو کرد. ترامپ این کشور‌ها را متهم می‌کند که در جلوگیری از مهاجرت به آمریکا کاری نمی‌کنند.
فقر و بدبختی ۵۹ درصد از جمعیت ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری گواتمالا و همچنین خشونت‌های باند‌های تبهکار، هر ساله ده‌ها هزار نفر از شهروندان این کشور اعم از مرد، زن و کودک را بر آن می‌دارد تا برای جستجوی یک زندگی بهتر به آمریکا بروند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۴ تير ۱۳۹۸
اینم نتیجه سیاستای ازدیاد جمعیت جهان سومیایی که آمریکا را انداخت تا کارگر ارزون گیرش بیاد و حالا که زیاد شدن و غذا گیرشون نمیاد ریختن طرف همونا که میگفتن زیاد شین