سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی گزارش می دهد؛

سایه سنگین بی قانونی بر پیکره‌ مالیات/فشار اصلی مالیات بر دوش حقوق بگیران، صنعت و تولید

نارضایتی عمومی و خلاء اجرایی را می‌توان در رتبه نخست عوامل اصلی فرار‌های مالیاتی دانست.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،با توجه به پیشرفت روز افزون جوامع بشری و افزایش مشکلات راه‌های جدیدی برای دور زدن قانون‌ها و مقررات در همه عرصه‌ها به وجود آمده است.

آمار‌ها نشان از فرار مالیاتی در سایه چالش‌های اجرای قوانین می‌ دهد، با توجه به آمارها، ایران با فرار مالیاتی ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار میلیارد ریال درگیر این چالش است و سهم خراسان رضوی از فرار‌های مالیاتی کشور، ۳ درصد است.
 


نارضایتی عمومی و فشار اصلی بار مالیاتی بیشتر به دوش حقوق بگیران، صنعت و تولید است و این احتمال افزایش فرار‌های مالیاتی را می‌دهد.

۸۰ درصدبار مالیاتی مربوط به حوزه تولید و حقوق بگیران است و امسال با افزایش ۳۵ درصدی مالیات سعی برای دور زدن قانون بیشتر می‌شود که با یک نگاه کلی می توان این گریز‌ها را در جامعه حس کرد.

فیروز ابراهیمی دبیر خانه صنعت و معدن و کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،  می گوید : از عوامل مهم کثرت فرار های مالیاتی در این حوزه تعدد مشکلات در تولید،  تحریم ها و عدم ثبات است که منجر به درآمدهای ناکافی می شود.

وی  می افزاید: بارها در خیلی از جوامع رسانه ای از مظلومیت و مشکلات خاص این حوزه را مطرح کردیم که لطفی شامل نشد و فشار مالیاتی منجر به پیدا کردن راه های فرار مالیاتی زیادی در این حوزه شده است .

دبیر خانه صنعت و معدن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه می دهد: با افزایش ۳۵ درصدی مالیات  و رشد ۲۰ درصدی حقوق بگیران و تنها ۳۳ درصد از سهم تولید ناخالص ملی از حوزه تولید، فشارهای زیادی بر پیکره تولید و صادرات وارد می شود .

فیروز ابراهیمی با بیان اینکه در فرار های مالیاتی نیاز شدید به کار پژوهشی داریم تا مشکلات ریشه یابی و به صورت اساسی حل شود می گوید:  در حوزه مالیات منافع ملی در نظر گرفته نشده و به خصوص در بحث مالیات بر ارزش افزوده در تمامی کشور ها این اصل در خرید نهایی در نظر گرفته می شود اما در داخل این عمل انجام نمی شود و یک فشار مازاد در این بخش محسوب می شود .

وی گفت: یکی از سیاست ها برای کم کردن فرارهای مالیاتی بخشودگی هاست که مورد سواستفاده عده ای سودجو که هیچوقت در قانون مالیات پایبند نبوده قرار می گیرد و یکی از رفتارهای بارز فرار مالیاتی عده ای خاص است.

دور زدن قانون به شیوه‌های نوین

امروزه در تمامی فعالیت‌ها شاهد دور زدن قانون برای فرار مالیاتی باشیم، به طور مثال در زمان مراجعه به مراکز خدماتی و درمانی متوجه استفاده نکردن از کارتخوان‌ها می شویم یا با مراجعه به سایر مراکز خدماتی با شیوه‌های نامتعارف پرداختی مواجه هستیم، این‌ها گوشه کوچکی از فرار‌های مالیاتی هستند که در قالب فعالیت‌های روز مره به آن‌ها عادت کرده ایم.

اجاره کارت‌های تجاری،  پر کردن اظهار نامه‌های مالیاتی در شهری به غیر محل تولید، بسته نشان دادن یا استیجاری نشان دادن کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و استفاده نکردن از حساب شخصی در معاملات از نمونه‌های فرار‌های مالیاتی است.
 

از اقدام تا عمل جمع آوری سرمایه‌های عمومی

بدون شک این نوع قانون گریزی نیاز به شناسایی سریع و اقدامی هرچه سریع‌تر دارد که متاسفانه با طولانی شدن این روند اقدامات راه برای گسترش بیشتر شده و راه‌های جدیدی پیدا خواهند شد.

یعقوب نژاد مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،می گوید : تخلفات بسیاری در بخش‌های مختلف ارائه شده که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده نمی‌کنند، این یک تخلف صریح و یک فرار مالیاتی است که از ابتدای سال ۹۸ ممنوعیت استفاده نکردن از دستگاه‌های کارتخوان ابلاغ شده است و در صورت مشاهده چنین تخلفی مردم می‌توانند از طریق پل‌های ارتباطی این موضوع را به عنوان تخلف مالیاتی اعلام کنند.

مقابله با تخلفات حوزه صادرات

وی ادامه می دهد: از سوء استفاده‌ها در حوزه‌ی صادرات می‌توان به اجاره‌ای بودن کارت‌های بازرگانی اشاره کرد که باعث ثبت اشتباه درآمد‌ها و واقعی نبودن در آمدن حاصل از صادرات کالا می‌شود.
 
مدیر کل مالیات خراسان رضوی  می‌گوید: تا امروز ۲۶ پرونده درباره اجاره‌ای بودن کارت‌های بازرگانی در دستور کار قرار گرفته که ۵ مورد حقیقی بوده و ۲۱ مورد ان حقوقی که این پرونده‌ها برای بررسی و پیگیری بیشتر در دستور کار واحد نظارت قرار گرفته است.

یعقوب نژاد به علت دیگر تشدید فرار‌های مالیاتی اشاره می‌کند و می گوید: در امور مالیاتی افراد زیادی که دارای تجربه وتخصص مالیاتی نیستند، فعالیت می‌کنند و به مودیان مالیاتی اطلاعات اشتباه می‌دهند و این مساله باعث تشدید فرار مالیاتی شده است.
 

وی ادامه می دهد: طبق ماده ۲۷۴ مالیاتی، انجام ندادن تکالیف مالیاتی جرم بوده، که ابتدا ده روز فرصت اولیه داده می‌شود تا فرد برای مالیات خود اقدام کند در صورت مراجعه نکردن، ۳۰ روز مهلت دوباره داده می‌شود و بعد از آن ممنوع المعامله، ممنوع الخروج می‌شوند و در ثبت شرکت دچار مشکلاتی می‌شوند.

مدیر کل مالیات خراسان رضوی ادامه می‌دهد:سعی داریم تا با کم کردن و شناسایی فرار‌های مالیاتی زمینه توسعه اجتماعی و اقتصادی را در خراسان رضوی فراهم کنیم و این فرهنگ غنی پرداخت مالیات را به سایر کشور گسترش دهیم.

عزمی عمومی برای تغییر نگرش به مالیات

مالیات نباید فقط برای جبران کسری بودجه و جبران کاهش قیمت فروش نفت تعیین شود بلکه باید همه‌ی مشکلات و ضعف‌های اقشار، اصناف مالیات دهنده شناسایی و رفع مشکل شوند تا مالیات به عنوان یک جبر سنگین در جامعه شناخته نشود.

برای تغییر این نگاه نیاز به یک عزم عمومی در همه‌ سطح‌ها داریم باید از خانواده شروع کنیم و به همت سیستم آموزشی و با تلاش همه‌ی ارگان‌ها به ویژه رسانه به بالا بردن سطح فرهنگ مالیاتی کمک کنیم.
 
انتهای پیام//م.ی
 
گزارشگر: ملیحه یوسفی 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.