سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

شناسایی شواهدی از دوره سلجوقیان در کاوش‌های باستانی ترخوران تفرش / استان مرکزی یکی از قطب‌های معماری دست کند ایران

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی از شناسایی شواهدی از دوره سلجوقیان در کاوش‌های باستانی ترخوران تفرش خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، محسن کریمی معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به آغاز فصل اول کاوش باستانشناسی در دست کند‌های زیرزمینی ترخوران تفرش گفت: تاکنون بخش‌هایی از این فضای دست کند کاوش شده که در آن شواهدی از دوره سلجوقی، ایلخانی و صفوی شناسایی شده است.

استان مرکزی یکی از قطب‌های معماری دست کند ایران

وی با بیان اینکه در انجام این کاوش، شناخت از دلایل شکل گیری این دست کند و دوره‌های سکونتی آن و نهایتاً پیوند و ارتباط آن با تاریخ شهر تفرش مورد نظر است، اضافه کرد: با وجود این نوع معماری‌های دست کند، می‌توان استان مرکزی را بعنوان یکی از قطب‌های معماری دست کند در ایران دانست.

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: دست کند ترخوران در زیر محله ترخوران تفرش در عمق ۶ تا ۱۲ متر زیرزمین در یک بافت کنگلومرایی و ترکیب قلوه سنگ و شن شکل گرفته و شامل فضا‌های مسکونی و راهرو‌هایی است که احتمالاً در چند طبقه ایجاد و قابلیت اسکان جمعیت قابل توجه‌ی را داشته است.

وی بیان کرد: دست کند ترخوران براساس فضا‌های موجود و گستردگی که در محله ترخوران تفرش دارد می‌تواند بعنوان یکی از بزرگترین دست کند‌های ایران مورد توجه قرار گیرد و بطور قطع کاوش‌های باستان شناسی در آن ابعاد گسترده‌ای از فرهنگ ایران پیش از اسلام و دوره اسلامی را مشخص خواهد ساخت.

وی بیان کرد: تابحال در استان مرکزی بیش از ۱۵ دست کند در شهرستان‌های خمین، فراهان و تفرش شناسایی شده که سه مورد از آن‌ها مورد کاوش قرار گرفته اند.

معماری دست کند نوعی از معماری است که براساس تراش و شکل دادن به فضا‌ها در زیر و روی زمین در دل بافت‌های صخره ایی، کنگومرایی، مارنی و  شکل گرفته و قابلیت بهره برداری در راستای توسعه گردشگری را دارد.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.