در بخش ابتدایی علی دارابی معاون امور استان ها ضمن تشکر و تقدیر از مردم کرمانشاه گفت: اولین جشنواره پویانمایی در بهار سال ۹۷ در همدان برگزار شد، کار بزرگی که در سایه برگزاری جشنواره اتفاق افتاد این بود که تمامی تعهدات معوق و جاری پویانمایی به طور کامل پرداخت شد و هیچ گونه معوقی تا پایان سال باقی نماند که این اقدام مهم در احیای مجدد و رونق پویانمایی تاثیر گذار بود و باعث شور و اشتیاق هنرمندان پویانمایی شد.
وی ادامه داد: با دستور رئیس رسانه ملی، مرکز صبا که متولی کار پویانمایی و انیمیشن در معاونت سیماست تعهد تولید پویانمایی در برنامه پنج ساله را تا ۲۵ درصد افزایش دادند و در استانها هم با دستور دکتر علی عسکری تعهد تولید پویانمایی و برنامه عروسکی در اولویت قرار گرفت.
معاون امور استانها عنوان کرد:در واقع مراکز میتوانند از بودجه و اعتبار سازمان در این حوزه هزینه کنند. یعنی نهضت بزرگی برای تولید پویانمایی و حرکت برای رسیدن به قطب انیمیشن پاک و اخلاق گرا برای احراز جایگاه و موقعیت ممتاز در بازار فروش دنیا مورد نیاز است.
وی پیرامون سرمایه گذاری در حوزه پویانمایی ادامه داد: تولید و سرمایهگذاری در عرصه پویانمایی یکی از بزرگترین شاخههای صنایع فرهنگی هنری در جهان محسوب میشود. زیرا این حوزه در زیرساختهای فرهنگی کشور و توسعه متوازن و پایدار نقش اساسی را ایفا میکند. افزون بر آن پویانمایی و کارهای عروسکی موجب درآمد زایی، اشتغال زایی، ارزش افزوده بسیار بالا و از همه مهمتر تاثیرگذاری بر جریانهای فرهنگی و هنری کشورها میشود.
دارابی افزود: جمهوری اسلامی با هدف صدور پیام فرهنگی انقلاب اسلامی و معرفی فرهنگ و تمدن پرسابقه و درخشان ایران اسلامی و حضور موثر در بازارهای فرهنگی هنری دنیا وظیفهای خطیر برای ترویج گسترش صنعت پویانمایی و برنامههای عروسکی با اتکاء به هویت ملی بومی خود دارد.
معاون امور استانها توضیح داد: در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمنان، همه ارکان نظام از جمله دولت، مجلس، صدا و سیما و سایر نهادهای مسئول وظیفه دارند از تولید و صنایع جانبی تامین اعتبار نموده و وام کم بهره به تولید کنندگان اختصاص دهند. همچنین برای تسهیل حضور در بازارهای بین المللی قوانین حمایتی از جمله معافیتهای مالیاتی و حمایت از حقوق پدیدآورندگان تصویب کنند.
وی در خصوص تاثیرگذاری پویانمایی و برنامه عروسکی ادامه داد:پویانمایی یا انیمیشن و برنامههای عروسکی یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر اجتماعی شدن، کارکرد فیلم، تربیت داشتن و انتقال ارزشهای فرهنگی دینی هر جامعهای است. اگرچه بیشتر مخاطب خردسال، کودک، نوجوان و جوانان هستند، اما بی شک بزرگسالان و والدین نیز مخاطبان مهم این برنامهها محسوب میشوند و همه این عوامل و دلایل باعث میشود که هر میزان توان و سرمایهگذاری در این حوزه داریم، دریغ نکنیم.
دارابی بیان کرد: شعار جشنواره دوم، «ایرانی زیبا، کرمانشاهی پویا» است. کرمانشاه استانی با ظرفیتها و توانمندیهای سیاحتی، زیارتی، گردشگری، کشاورزی، دامپروری و صنعتی است. این استان با مردمانی غیور، مسلمان و سلحشور بیش از ۹۸۰۰ شهید در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تقدیم میهن کرده است.
معاون امور استانها تصریح کرد: معرفی ظرفیتهای استان به سراسر کشور، شناسایی و بکارگیری استعدادهای جوان در حوزههای فرهنگی و هنری، رقابت سالم و سازنده میان هنرمندان بومی، تمرکززدایی از پایتخت و حرکت به سمت عدالت رسانهای، توجه بیشتر به استانی مرزی، برپایی هفته فرهنگی در شهرهای مختلف کرمانشاه با حضور هنرمندان محبوب کودک و نوجوان از اهداف مهم این برنامه هاست.
وی با بیان اینکه هنرمندان، برنامهسازان و مدیران سراسر کشور خود سفیران شایستهای برای معرفی کرمانشاه به مردم سایر استانها هستند افزود: این حضور همه جانبه، شناسامه فرهنگی برای هر استان درست میکند. همچنین باید گفت رویداد بین المللی اکوتوریسم و گردشگری روستایی در سال ۲۰۲۰ در کرمانشاه مرهون جشنواره پویانمایی است.
دارابی ضمن تشکر از تلاشهای ارزنده همه هنرمندان، تولید کنندگان و برنامه سازان و شرکتهای خصوصی و غیر دولتی و نیز بخشهای مختلف سازمان صدا و سیما بیان کرد: در برگزاری جشنواره دوم یک هفته در بیش از ۱۰ شهر و شهرستان استان به خصوص مناطق زلزله زده هنرمندان محبوب کودک و نوجوان برای فرزندان این خطه از میهن اسلامی برنامه برگزار کردند تا گامی برای شادی و نشاط آنان بردارند.
وی خاطر نشان کرد: ۱۵۳۰ اثر در حوزه پویانمایی و برنامههای عروسکی به دبیرخانه جشنواره دوم ارسال شد که در نهایت ۳۵۵ اثر به تشخیص هیأت انتخاب به مرحله داوری راه پیدا کردندو ۶۱ اثر برنده تندیس، لوح سپاس و دیپلم افتخار و جایزه نقدی شدند.
در ادامه محمدرحیم لیوانی مدیر مرکز صبا گفت:دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامههای عروسکی تلویزیونی را در حالی آغاز کردیم که توشه گرانقدر و پرباری را از جشنواره نخست در همدان با خود به همراه داریم. از آثار و برکات جشنواره اول همین بس که هنرمندان پویانمایی اذعان میکنند که امسال حال پویانمایی خوب است.
وی افزود: راهبرد جدید و جدی سازمان صدا و سیما که در دوره جدید ریاست آن آغاز شد، تمرکز بر گسترش کمی و کیفی آثار پویانمایی داخلی برای تامین نیاز شبکههای سراسری و استانی را در دستور کار قرار داد. در گام اول لازم بود که اعتمادسازی لازم بین سازمان صدا و سیما به عنوان بزرگترین سفارش دهنده تولیدات پویانمایی و تولیدکنندگان بخش خصوصی، ایجاد شود. در این میان تصمیم قاطعانه و راهگشای جناب آقای دکتر علی عسکری مبنی بر تسویه کلیه معوقات و تعهدات گذشته سازمان علیرغم تمامی مضائق موجود، موجب دلگرمی و ایجاد شور و اشتیاق در تولیدکنندگان شد.
لیوانی عنوان کرد: در گام دوم و تکمیل کننده گام اول، دستور ایشان برای افزایش ۲۵ درصدی تولیدات و تعهد ساخت برنامههای پویانمایی موجب تحرک مضاعف حوزه تولید و دست اندکاران پویانمایی شد.
مدیر مرکز صبا اظهار کرد:باید بگویم که نتیجه مدیریت آن اقدامات جهادی و انقلابی در رشد کیفیت و حجم آثار پویانمایی در مرکز پویانمایی صبا و معاونت امور استانها اثر خود را نشان داده و در سالگرد جشنواره اول، میتوانیم بگوییم که گام نخست را محکم برداشته ایم. اکنون با راهبرد تولید مجموعههای پرتعداد ۵۲ و ۱۰۴ قسمتی پویانمایی ضمن ایجاد اشتغال مطمئن برای تولیدکنندگان بخش خصوصی، این نوید را به مخاطبان شبکههای تلویزیونی خواهیم داد که در ادامه تولیدات سال ۹۷، امسال و سالهای آتی شاهد مجموعههای نام آشنا و جدید پویانمایی خواهند بود که سودای شاخص شدن در پهنه جمهوری اسلامی و درنوردیدن مرزهای بین المللی را نیز در سر دارند.
لیوانی تصریح کرد: گذشته از راهبرد تولیدات پرتعداد در بخش ارتقاء کیفیت آثار نیز به گواه اغلب کارشناسان و خبرنگاران این حوزه گامهای بلندی برداشته شده و اکنون در جایی ایستاده ایم که به راحتی و بدون نگرانی با حذف آثار خنثی و کم اثر و کم مخاطب، صرفا دست به تولید آثار جذاب و با کیفیت و مبتنی بر نیاز واقعی مخاطب و شبکههای تلویزیونی بزنیم. در ارتقای کیفی آثار پویانمایی در دو سال اخیر گذشته از فروش بین المللی آثار تولید شده قبلی برخی آثار در حال تولید همزمان قرارداد فروش خارجی دارند و به محض تولید و همزمان با بخش داخلی به شبکههای بین المللی برای پخش ارسال خواهند شد.
وی افزود: تاکید ویژه رییس رسانه ملی بر اشاعه و گسترش تولیدات برگرفته از قصهها و آموزههای قرآنی و نیز مضامین دینی که در دستور کار شورای اندیشه ورزی پویانمایی قرار گرفته است نویدبخش دستیابی به تولیدات پاک و مبتنی بر فرهنگ دینی در آیندهای نزدیک را میدهد و ما را یک گام دیگر به شعار آرمانی تبدیل شدن به قطب تولید آثار پویانمایی دینی در جهان نزدیک خواهد کرد.
لیوانی تصریح کرد:توجه به رونق حوزه تولیدات جانبی پویانمایی از جمله بازیهای رایانه ای، تولید اسباب بازی، حضور موثر در حوزه چاپ و نشر و فضای مجازی و سایر حوزههای مرتبط، مسیر تجاری سازی و سودآوری تولیدات و پویانمایی را فراهم خواهد کرد و دستور اخیر رییس رسانه ملی در خصوص بازاریابی خارجی آثار پویانمایی بی تردید در این زمینه راهگشا خواهد بود. امیدوارم همانطور که در فاصله جشنواره سال گذشته تاکنون حال پویانمایی خوب شده در جشنواره سال آینده شاهد لبخند و حال خوب تولیدات و تولیدکنندگان برنامههای عروسکی تلویزیونی هم باشیم.
در بخش دیگری از مراسم اختتامیه جشنواره ملی پویانمایی و برنامههای عروسکی، با حضور رئیس رسانه ملی، علی دارابی معاون اموراستانها و بازوند استاندار کرمانشاه از خانواده معظم شهدا تقدیر شد.
در بخش دیگر عروسک مل مل به همراه چند عروسک دیگر از استان کرمانشاه برنامهای را برای کودکان و حضار اجرا کردند.
بیشتر بخوانید: رئیس رسانه ملی: ضرورت تدوین سند ملی پویانمایی و برنامههای عروسکی
در ادامه مرضیه برومند کارگردان مجموعههای عروسکی تلویزیون گفت: آثار درخشانی از استانها در جشنواره ملی پویانمایی و برنامههای عروسکی حاضر هستند که کیفیت آنها چشمگیر است.
وی افزود: هیچ اثری نیست که ساخته و پرداخته یک نفر باشد بلکه گروهی از افراد در خلق آن اثرگذار هستند و اگر اثری به نام من شناخته میشود، نظر لطف مردم است.
این کارگردان نام آشنا ادامه داد: زمانی که مدرسه موشها یا خونه مادربزرگه را میساختیم تنها افراد معدودی بودند که با تحصیلات مرتبط در این حوزه مشغول فعالیت بودند و بقیه افراد یا به صورت تجربی کار میکردند یا رشته اصلیشان تئاتر بود، اما به همت همین افراد خانواده برنامههای عروسکی ایران به وجود آمد. البته امروز صدها و هزاران نفر با تحصیلات مرتبط در شهرها و استانهای مختلف کشورمان مشغول تولید کارهای درخشان در حوزه عروسکی هستند.
وی عنوان کرد: باید همه مشکلات را با دقت و وسواس کنار گذاشت و به کار پرداخت. پیش از این خیلی از امکانات را نداشتیم، ولی امروزه تجهیزات بیشتری فراهم شده و حتی مقرر شده در استانها بدون محدودیت و سقف بودجه اقدام به تولید پویانمایی و برنامههای عروسکی شود که اقدام خوبی است. از اقدامات انجام شده و نیز وعدههای مدیران ارشد سازمان صدا و سیما برای کمک به فعالان حوزه برنامههای عروسکی تشکر میکنم.
برومند اظهار کرد: عزم و ارادهای بیش از مرکز در استانها دیده میشود، آثار با گویش بومی و متناسب با شرایط همان استانهاست که لازم است زمینه دوبله آنها برای پخش از شبکههای سراسری فراهم شود.
بخش دیگر تجلیلها به هنرمندان کرمانشاهی اختصاص داشت و بر این اساس از خانواده مرحوم آیتالله سید مرتضی نجومی و عبدالله جوادی تقدیر شد.
فرنگیس حیدرپور بانوی قهرمان کرمانشاهی دوران دفاع مقدس و مهناز فتاحی نویسنده و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، دیگر مفاخری بودند که در این مراسم از آنها تجلیل به عمل آمد.
بر این اساس و در بخش فیلمنامه عروسکی، هیأت داوران متشکل از راضیه برومند و کریم سربخش به ریاست محسن چینیفروشان، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ویژه هیأت داوران را به دو اثر «قصههای جنگل» به نویسندگی کامران یوسفی و «زبلی و دوستان» به نویسندگی فرشاد عزیزی اهدا کردند.
همچنین در این بخش تندیس و دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین فیلمنامه اول عروسکی به «بومرنگ یک ربات» به نویسندگی محمد حسن عابدینژاد و پژمان سهرابی» تعلق گرفت.
در بخش مجموعه و سریال عروسکی و بر اساس رأی هیأت داوران خانمها آذرمیدخت آذرهوش، پوپک عظیمپور، مرضیه محبوب و آقای هادی حسنعلی به ریاست مرضیه برومند، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین موسیقی به امیرحسین انصافی برای اثر «ماهور» اهدا شد.
محمد راستگو گوشه نیز برای اثر «داستانهای الوند» موفق به دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین طراحی دکور و صحنه شد.
همچنین در بخش دستاوردهای فنی هم تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به احمد نیککار برای «سفرهای چی باد» تعلق گرفت و احسان صانعی هم از «گروه نمایش قصه بخت» هم دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش تئاتر صحنهای را دریافت کرد.
همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین تئاتر صحنهای به محمد اعلمی برای اثر «نمایش کدو زری» اهدا شد.
در بخش برنامههای ترکیبی هم بر اساس نظر هیأت داوران، لوح تقدیر و جایزه نقدی به سمیه عبداللهزاده برای اثر «پیم و پم» و سارا روستاپور برای اثر «مهد پویا» تعلق گرفت و پرویز ظرافت هم برای اثر «بیر کله قند» دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین بازیگری را به دست آورد.
در بخش فیلمنامه نیز تندیش جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به وحید کیارسی برای اثر «داستانهای الوند» اهدا شد و احمد نیککار هم برای اثر «سفرهای چی باد» موفق به دریافت تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی شد.
در بخش بهترین برنامه عروسکی و از بین نامزدهای این بخش، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیرمحمد یمینی برای تهیهکنندگی اثر «سفرهای چی باد» اهدا شد.
عبدالله علیمراد، امیر محمد دهستانی و کیانوش دالوند اعضای هیأت داوران بخش مجموعه و سریال پویانمایی به ریاست دکتر گلمحمدی نیز
در بخش بهترین دوبله، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به رزیتا یاراحمدی برای اثر «مثل نامه» اختصاص دادند و در بخش بهترین صداگذاری هم نظر هیأت داوران، اهدای تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهزاد توکلی برای اثر «جوانمردان» بود.
آرمین بهاری آهنگساز اثر «روبی و جوجهها» نیز توانست در این بخش تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را برای بهترین موسیقی به دست آورد و این جوایز برای بهترین اثر طنز هم به هادی امیری و رها فرجی برای کارگردانی «عصر وارونه» تعلق گرفت.
در بخش بهترین طراحی شخصیت، «قصههای ریرا» به طراحی بابک نظری، اشکان شیرمحمدی و پدارم تقوی توانست تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به خود اختصاص دهد همچنین محمد جوادی برای اثر «جوانمردان» موفق به دریافت همین جوایز به عنوان بهترین لی اوت و فضاسازی شد.
در بخش بهترین انیمیت هم تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به احسان انصاری برای اثر «روبی و جوجهها» اهدا شد.
مهدی حیدریان سرپرست نویسندگان اثر «مثلنامه» هم تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به عنوان بهترین فیلمنامه دریافت کرد و مهدی شاد هم برای کارگردانی «دوستان بازیگوش» موفق شد تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانی دومین جشنواره را به خود اختصاص دهد.
در نهایت این «مثل نامه» بود که توانست نظر هیأت داوران را به خود اختصاص دهد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به عنوان بهترین مجموعه و سریال، نصیب رضا تقدسی تهیهکننده این اثر کند.
انتهای پیام/