به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با برگزاری دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه های عروسکی، صبح امروز سه کارگاه آموزشی معاونان سیما و مسئولان انیمیشن مراکز، برگزیدگان انیمیشن، مدیران کل مراکز و برگزیدگان تولیدات عروسکی برگزار شد.
محمد معین صمدی کارگردان انیمیشن در کارگاه فرآیند برندینگ و تجاری سازی پویانمایی گفت: انیمیشن هایی نظیر مولان، علاء الدین و... از جمله مهم ترین آثار بزرگترین کمپانی انیمیشن دنیا یعنی والت دیزنی هستند که تنها در سال ۲۰۱۸، ۵۱ میلیارد دلار درآمد داشته است. همچنین انیمیشنهای والت دیزنی از جمله اخلاقیترین آثاری هستند که در این حوزه ساخته میشوند و بدین ترتیب اعتماد خانوادهها را جلب کرده اند.
وی افزود: این فیلمها به هیچ وجه مروج خشونت نیستند و صحنههای جنسی در آنها دیده نمیشود. دیزنی لند در دنیا ۶ شعبه دارد و ۱۳.۶ میلیارد دلار به طور سالانه و ۶.۲ میلیون دلار درآمد به طور روزانه از این شعب به دست میآورد.
این کارگردان بیان کرد: انیمیشن امروز یک صنعت است و صنعت به دلیل سرمایه گذاری صورت گرفته باید بتواند سودآوری داشته باشد. والت دیزنی برای ذائقه سازی مخاطبان برنامه ریزی میکند و برای مثال اگر قرار است فیلمی درباره سفینه فضایی به بازار عرضه کند، همزمان برای تولید و عرضه محصولات مشابه نیز برنامه ریزی میکند.
وی عنوان کرد: بعد از آن که عروسک هیمن بعد از انیمیشن جنگ ستارگان تولید میشود، یک سریال تلویزیونی ۱۳۰ قسمتی از آن ساخته میشود و سال ۱۹۸۸، فیلم سینمایی از این کاراکتر ساخته میشود و روند برعکسی را در پیش میگیرد. از این نظر به جای این که ابتدا آثار تلویزیونی و سینمایی منجر به فروش عروسکها یا کاراکتر شود، عروسکها در بازار ابتدا به فروش قابل توجهی دست مییابند.
صمدی عنوان کرد: در کار سفارشی، سفارش دهنده و ویژگیهای سفارش اهمیت زیادی دارد. در تلویزیون و سینمای ایران، سفارش گیرندهها معمولا از همکاری رضایت دارند. زیرا پول خود را دریافت میکنند، اما باید در نظر داشت سفارش گیرندگان واقعی مردمی هستند که متاسفانه از بازار انیمیشن خرید نمیکنند.
این کارگردان خاطرنشان کرد: انیمیشن صنعتی است که باید جدی گرفته شود. باید به فعالان و توانمندان این حوزه اعتماد کرد و بر برگشت مالی آن نیز امیدوار بود تا روزی ایران، شبیه هند که در این زمینه تلاش میکند، در کنار نام کشوری مثل کره قرار بگیرد.
محمدعلی صفورا مدرس انیمیشن در کارگاه تحلیل آثار شاخص بین المللی پویانمایی تلویزیونی گفت: انیمیشن مسیری را طی کرده است که به لحاظ زیرساختی مسیر درستی است، اما در حال حاضر نیازمند تغییر این مسیر در بحثهای محتوایی و زیر ساختی در ایران هستیم تا انیمیشن صنعتی که بتواند چرخه اقتصادی خود را ایجاد کرده و نیروهای شاغل در آن این عرصه را یک حرفه بدانند، ایجاد شود.
وی افزود: تولیدات کنونی حوزه انیمیشن بیشتر به مصرف شبکههای داخلی میرسند. لازم است فرم و محتوای انیمیشن تلویزیونی به استانداردهای روز برسد. برای این منظور باید شاخصترین آثار بین المللی پویانمایی دیده و تحلیل شوند. باید اشاره کنیم که در این سالها پیشرفت زیادی در این حوزه داشته ایم.
صفورا عنوان کرد: جدیترین مشکل تولید و آموزش انیمیشن تعمیم کلی و عدم تفکیک آن به انیمیشن کوتاه، سریالی و ... است. در انیمیشن محتوا بخشی از فرم است، اما به دلیل تفکیکها جدا در نظر گرفته میشود.
وی افزود: این عناصر باعث میشود امکانات بیانی خاصی را برای پویانمایی در نظر بگیریم؛ ایجاز، ایجاد جهانی خاص، جاندارپنداری، نفوذ، نامیرایی، توهم صوتی، بیان نمادین، عناصر بیانی خاص انیمیشن هستند. توجه به عناصر ساختاری متن دراماتیک، عناصر ساختاری طراحی بصری، عناصر ساختاری طراحی صورتی و تدوین در انیمیشن نیز اهمیت زیادی دارد. ایجاد جهان خاص داستان در انیمیشن باید شروع، میانه و پایان درستی داشته باشد. مدیران و فیلمسازان باید به دنبال داستانهای خوب برای رویات شدن باشند. طرحهای انیمیشن اگرچه یک تم کلی مثل نیکی به والدین، ترس از تاریکی و... دارند، اما باید قصههای متفاوتی برای پرداختن به این موضوعات پیشنهاد کنند. از این نظر است که میگوییم هیچ موضوعی تکراری نیست. متاسفانه در انیمیشن بحران قصههای جذاب وجود دارد. بعد از داستان باید ساختار دراماتیک درست را با شناخت دقیق رعایت کرد.
وی درباره سرفصل عناصر ساختاری طراحی بصری بیان کرد: حرکت، زمان بندی، طراحی شخصیت، طراحی زمینه، طراحی وسایل صحنه، عناصر بصری مهمترین عناصر ساختاری طراحی بصری هستند که هریک زیرمجموعههای خود را دارند. دنیا دیگر به دنبال تماشای انیمیشنهایی شبیه والت دیزنی نیست، زیرا پیش از این آنها را دیده است. بلکه به دنبال ارائه جزئیات جذاب در انیمیشن است. ایران اگر بخواهد آثار خود را در معرض دید عموم مردم جهان قرار دهد، باید به این جزئیات توجه کند.
حمیدرضا حافظی مدرس انیمیشن هم در کارگاه فنون و شگردهای فیلمنامه نویسی و پویانمایی گفت: درون مایه یا مضمون و مباحثه اخلاقی در واقع معنا و اندیشه فیلمنامهها را مطرح میکند که مغز و متن فیلمنامه محسوب میشود. شخصیت، ساختار و مضمون سه عنصر اصلی فیلمنامه هستند و ساختار، ستون فقرات و شخصیت، قلب داستان است.
وی افزود: مضمون همانند مغز، فرماندار فیلمنامه است. مضمون در فرآیند نگارش، به تدریج پرورش یافته و به مرحله پختگی و ثبت میرسد. این در حالی است که بیشتر مضمون ها، نگاهی اخلاقی به موضوعات دارند.
حافظی پیرامون ضرورت پرهیز از شعارگویی در آثار انیمیشن عنوان کرد: مضمونهایی که درون مایه غنی و قابل توجهی ندارند، غالبا به شعار نزدیک میشوند. بنابراین برای جلوگیری از این معضل باید به شخصیت، روایت و داستان، تصویر، ساختار، گفتگو و استعاره در فیلمنامه توجه شود.
وی افزود: عمده تاثیر فیلمها از طریق وجه عاطفی و احساسی صورت میگیرد که در این فرآیند مضامین در واکنش کاراکترها به مخاطب منتقل میشود. با مضمونهای کلی میتوان هزاران فیلم ساخت و در نهایت به یک مضمون مشترک رسید.
گفتنی است:دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامههای عروسکی تلویزیونی ایران ۱۸ تا ۲۰ تیر ماه در کرمانشاه در حال برگزاری است.
انتهای پیام/