سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۳۸۸ بنای تاریخی مذهبی در دائره‌المعارف شجره آل رسول (ص)

"ستارگان پراکنده اسلام زمین" کتابی از نویسنده کهگیلویه و بویراحمدی در ذکر احوال امامزادگان کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس و دامنه زاگرس است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،سیدعلی موسوی‌نژادسوق،نویسنده کتاب ستارگان پراکنده اسلام زمین با اشاره به جمع آوری اطلاعات ۳۸۸ بنای تاریخی مذهبی در دائره‌المعارف شجره آل رسول (ص)، گفت: احساس نیاز کردم که مردم حوزه جنوب مخصوصا استان کهگیلویه و بویر احمد باید اطلاعات مورد نیاز در مورد اصل و نسب امامزاده‌های مناطق مختلف را در اختیار داشته باشند.

سیدعلی موسوی‌نژادسوق افزود: تلاش برای چاپ این کتاب با توجه به کار‌های میدانی و کتابخانه‌ای که انجام گرفت، بیش از ۳۰ سال طول کشیده است.

وی با اشاره به زحمات و سختی‌های زیادی که برای چاپ کتاب متحمل شده، گفت: در سال ۱۳۸۵ چاپ کتاب با تیراژ ۱۵ هزار جلد در سطح کشور انجام شد.

موسوی نژاد ادامه داد: یکی از مکان‌های مذهبی و متبرک برای ایرانیان، بقعه‌ها و آرامگاه‌هایی است که به نام امامزاده یا پیر معروف‌اند و در سراسر ایران حتی درمناطق کوهستانی و دورافتاده نمونه‌هایی از آن‌ها وجود دارد.

نویسنده کتاب ستارگان پراکنده اسلام زمین رویکرد خود در تدوین و احیا این کتاب را باور‌ها و ارزش‌های مذهبی مردم استان کهگیلویه و بویر احمد اعلام کرد و افزود: اهمیت امامزاده‌ها برای مردم این استان بسیار زیاد است.

پژوهشگر و نویسنده کتاب‌های تاریخی گفت: مهاجرت امامزادگان به ایران به دلیل ظلم و ستم حاکمان به ویژه امویان در سال‌های ۶۷ تا ۱۳۲ هجری قمری انجام شده است.

سیدعلی موسوی نژاد سوق با بیان اینکه بیش از هشت هزار بقعه متبرکه و بنای مذهبی در ایران وجود دارد، افزود: از این تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ بقعه متبرکه و بنای تاریخی مذهبی در استان‌های زاگرس نشین قرار دارد که ۳۸۸ مورد آن در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

موسوی نژاد سوق معتقد است که شهرستان‌های کهگیلویه و گچساران دارای بیشترین تعداد بقعه متبرکه و بنای تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

وی گفت: علاقه‌مندان به تحقیق درباره امامزادگان و بقاع متبرکه کهگیلویه و بویراحمد می‌توانند به کتاب ستارگان پراکنده ایران زمین مراجعه کنند.

گفتنی است در کتاب حاضر ضمن تشریح کلیاتی در خصوص جغرافیای تاریخی منطقه به ورود امامزادگان به نواحی جنوبی ایران اشاره شده است.

شهرستان بویراحمد، بهمئی، دنا، کهگیلویه و گچساران از جمله مناطقی هستند که امامزادگان و بقاع متبرکه آن‌ها در این کتاب معرفی می‌شود.

در بخش ضمایم کتاب نیز شجره‌نامه‌ها، وقف‌نامه‌ها، قبالجات و فرامین معتبر و مرتبط با هر بقعه و امامزاده گردآوری شده است.

انتهای پیام/پ

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.