سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قنبرزاده: فدراسیون فوتبال فعالیت هایش را با هماهنگی نهاد‌های نظارتی انجام می‌دهد/ فعالیت‌های ساکت قانونی است/ باید جلوی ناهنجاری‌های فوتبال ایستاد

منصور قنبرزاده در گفت و گو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه آیا کمیته بازاریابی سازمان لیگ فوتبال با انتخاب صادق درودگر، ریاست این کمیته به زیر مجموعه سازمان اقتصادی فوتبال تبدیل می شود یا خیر، بیان کرد: تا جایی که اطلاع دارم منعی برای حضور همزمان صادق درودگر در هیئت رئیسه سازمان لیگ و همچنین رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال وجود ندارد. او به عنوان کارشناس خبره به عضویت هیئت رئیسه سازمان لیگ درآمده است. اگر یادتان باشد راه اندازی سازمان اقتصادی، یکی از اهداف مهدی تاج در زمان کاندید شدن برای پست ریاست فدراسیون بود. در تمام دنیا هم اینگونه است و سازمان مستقلی در قالب قانون تجارت و با خیال راحت درباره مسائل اقتصادی و درآمدزایی فوتبال  فعالیت می کند.

او ادامه داد: پس از ایجاد زیرساخت های سازمان اقتصادی فوتبال، تشکیل این سازمان اجرایی شد و به نظر من هم موضوع مهم  و خوبی است. درباره جذب حامیان مالی ظرفیت های زیادی در فوتبال ایران غافل مانده و می طلبید سازمان مستقلی که ماموریت اصلی اش جذب سرمایه برای فوتبال است و به باشگاه ها و تیم های ملی سود می رساند، شکل بگیرد که خوشبختانه اکنون ساختار سازمان اقتصادی فوتبال ایجاد و فردی هم برای ریاست این سازمان انتخاب شده که ذاتا اهل بیزینس است و در بحث مسائل اقتصادی و تجاری تجارب فوق العاده ای دارد. عملکرد درودگر شفاف بوده و او در این مباحث فعال است. او از زمان انتخاب به عنوان رئیس کمیته اقتصادی سازمان لیگ هم کارهای خوبی انجام داده و شرایط بهتری نسبت به  گذشته ایجاد کرده است.

کمیته بازاریابی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تحت مجموعه سازمان اقتصادی فوتبال فعالیت می کنند

قنبرزاده تصریح کرد: با صراحت نمی توانم بگویم کمیته بازاریابی سازمان لیگ با سازمان اقتصادی فوتبال ادغام می شود چراکه اطلاعاتم در این زمینه کامل نیست اما با توجه به همین اطلاعات محدودم قرار است کل مسائل اقتصادی فوتبال در سازمان اقتصادی صورت بگیرد. برهمین اساس کمیته بازاریابی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تحت مجموعه سازمان اقتصادی فوتبال فعالیت می کنند و کل مسائل مربوط به درآمدزایی فوتبال در این سازمان متمرکز می شود.

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ درباره اینکه آیا اعضای این هیئت نظارتی روی واریز درآمدهای ناشی از تبلیغات محیطی لیگ هجدهم به حساب باشگاه ها داشته اند یا خیر، گفت: هیئت رئیسه از نحوه اجرای تبلیغات محیطی جزئیات کاملی ندارد و به آن ورود هم نمی کند چراکه خود کمیته بازاریابی، کمیسیون معاملات، امور مالی، خزانه دار و دبیر سازمان لیگ کارهای اجرایی خود را انجام می دهند و هیئت رئیسه تنها اشرافی کلی دارد. 

درودگر فعالیت خوبی در بحث اجرای تبلیغات محیطی داشت

او افزود: با این وجود در آخرین جلسه هیئت رئیسه سازمان لیگ که با حضور مهدی تاج به عنوان رئیس مجمع برگزار شد، او تقاضا  کرد کل درآمدهایی که باید از تبلیغات محیطی به حساب باشگاه ها واریز شود طبق فرمولی که از پیش تعیین شده، از هم تفکیک شوند و گزارش مبسوطی به اعضای هیئت رئیسه و تاج ارائه کنند. بیشتر باشگاه ها به سازمان لیگ مراجعه کرده و پرینت حساب هایشان را از امور مالی می گیرند. از این طریق میزان دریافتی شان یا هزینه هایی که به صورت مثال باید برای حق عضویت، معاینات پزشکی ایفمارک یا حق شرکت در مسابقات به صورت نقدی پرداخت می کردند اما طبق ضوابط قانونی این مبالغ از محل مطالبات باشگاه ها کسر شده است، مشخص می شود. با این وجود من در ریز واریزی ها قرار ندارم. صورت های مالی ای که در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال وجود دارد از سوی حسابرس و بازرس مستقل به دقت بررسی می شوند و آنها روی این صورت حساب ها نظر کارشناسی و نظارت دقیقی دارند. 

درباره حکم محرومیت فتاحی و بهاروند اظهارات سخنگوی فدراسیون فوتبال مرجع اصلی است

قنبرزاده درباره محرومیت ۵ ساله حیدر بهاروند و ۲ ساله سعید فتاحی از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به دلیل حواشی فینال جام حذفی بیان کرد: من از جزئیات حقوقی این رای اطلاعی ندارم و طبیعی است نمی توانم اظهارنظر کنم. رئیس فدراسیون فوتبال به تازگی کار قشنگی انجام داده و امیر مهدی علوی را که سابقه خوبی هم در رسانه های کشور دارد به عنوان سخنگوی فدراسیون انتخاب کرد تا از صحبت های متفرقه جلوگیری شود. ما هم باید به اظهارات سخنگوی فدراسیون اکتفا کنیم چراکه صحبت های او موضع فدراسیون است و ما که نه مستنداتی درباره حکم داشته و نه در جریان موضوع هستیم صلاحیت پاسخگویی نسبت به پرونده مذکور را نداریم. اظهاراتی که در سایت رسمی فدراسیون درباره روند رسیدگی به حواشی فینال جام حذفی درج شده است مرجع اصلی است. 

از محرومیت مادام العمر مصطفوی بی اطلاع هستم

او درباره اینکه چگونه مهدی تاج، داریوش مصطفوی را که حدود 10 سال پیش از سوی هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه ای فوتبال مادام العمر از حضور در کلیه فعالیت های فوتبالی منع شد، به عنوان رئیس کمیته استیناف صدور مجوز حرفه ای سازمان لیگ انتخاب کرده است، گفت: من در جریان محرومیت مصطفوی نیستم و نمی دانم روی چه حکمی می گویند او مادام العمر محروم بوده است. با این وجود برخی رسانه ها بدون قصد و غرض مطلبی را درباره بازنشستگی برخی اعضای کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه ای مطرح کرده اند که شائباتی به وجود آورده است. هرچند قانون گفته به کارگیری بازنشستگان ممنوع است اما همین  قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تبصره هایی هم دارد. طبق  یکی از همین تبصره ها به کارگیری بازنشستگان در سمت های پاره وقت بلامانع است.

قنبرزاده درباره اینکه به نظر می رسد اجرای این قانون در فدارسیون فوتبال سلیقه ای است چراکه به صورت مثال فریدون اصفهانیان به دلیل بازنشستگی از ریاست کمیته داوران استعفاء می دهد اما در سازمان لیگ افراد بازنشسته برای کمیته بدوی انتخاب می شوند، توضیح داد: شاید خود اصهانیان تمایل داشته استعفاء بدهد اما اگر بخواهیم قانونی صحبت کنیم باید بگوییم طبق قانون منع به کارگیری بازنشستگان، افرادی که دارای مدرک کارشناسی به بالا هستند می توانند در مسئولیت های پاره وقت به کار گرفته شوند و یک سوم فرد غیربازنشسته حقوق دریافت کنند. 

فدراسیون فوتبال فعالیت هایش را با هماهنگی نهادهای نظارتی انجام می دهد

او افزود: فعالیت در کمیته ها و هیئت رئیسه فدراسیون های ورزشی به صورت پاره وقت است و شاید در طول ماه یک تا 2 بار جلسه هیئت رئیسه سازمان لیگ یا فدراسیون برگزار شود. افرادی که در این بخش ها فعالیت می کنند مانند دبیرکل فدراسیون کار اجرایی تمام وقت انجام نمی دهند. فدراسیون فوتبال دایره حقوقی دارد و بی شک فعالیت هایش را با هماهنگی نهادهای نظارتی انجام می دهد. به همین دلیل افراد بازنشسته ای که در کمیته های مختلف سازمان لیگ و فدراسیون، کار پاره وقت انجام می دهند، مشکل قانونی ندارند. اگر فدراسیون های دیگر، کمیته ملی المپیک  یا هیئت مدیره برخی باشگاه های دولتی و زیرنظر وزارت ورزش را بررسی کنید هم می بینید در آنها بازنشستگان زیادی وجود دارند. با این وجود از آنجایی که آنها غیرموظف هستند و پاره وقت کار می کنند قانون اجازه فعالیت را به آنها می دهد در غیر این صورت جلوی فعالیتشان گرفته می شد.

ساکت به صورت قانونی در مرکز ملی فوتبال فعالیت می کند

قنبرزاده درباره اینکه آیا فرد بازنشسته ای مانند محمدرضا ساکت هم که این روزها مسئول اصلی مرکز ملی فوتبال ایران است و به صورت تمام وقت کار می کند، هم به صورت قانونی این کار را انجام می دهد، بیان کرد: ابتدا باید بگویم مرکز ملی فوتبال ایران دولتی نیست و یک مجموعه خصوصی محسوب می شود. به همین دلیل ساکت برای اداره مرکز ملی فوتبال مشکلی ندارد. ضمن اینکه فعالیت او به عنوان سرپرست تیم ملی بزرگسالان یا مدیر تیم های ملی هم مقطعی است و ساکت هم قانونمند عمل می کند. طبیعی است رئیس فدراسیون تمام جوانب را در نظر گرفته که برای افراد حکم فعالیت صادر می کند. چنین پست هایی سمت سازمانی یا شغل محسوب نمی شود.

نباید به راحتی تجارب استخوان خرد کرده های ورزش را نادیده بگیریم

او ادامه داد: پس از احکامی که تاج برای اعضای کمیته های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه ای صادر کرد بار دیگر بحث بازنشستگان مطرح شد و برخی ها گفتند باید جوان گرایی صورت بگیرد. مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و نهادهای بازرسی هم روی اجرای این قانون تاکید دارند اما نباید به همین راحتی استخوان خرد کرده های مدیریت ورزش را نادیده بگیریم و تا جایی که قانون به ما اجازه می دهد باید از تجارب  و توانمندی هایشان استفاده کنیم.  به صورت مثال یک جراح فوق تخصص به دنبال عبور از مرز سن ۶۰ سالگی، دیگر در اتاق عمل جراحی نمی کند اما روی کار جراحانی که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده اند نظارت دارد. در اتاق عمل از مغز و دانش آنها استفاده می شود هرچند شاید تیغ جراحی را پزشک جوان در اختیار داشته باشد.

اعضای کمیته های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه ای تجارب ارزشمندی در این زمینه دارند

عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال افزود: حمیدرضا گرشاسبی سال ها در فدراسیون کشتی، وزارت ورزش و باشگاه پرسپولیس مدیریت کرده است و روی بحث مجوز حرفه ای اشراف کامل دارد. اولیایی سال ها در بدنه ورزش حضور داشته  و مدیرعامل استقلال بوده است. سعید عباسی، مدیرعامل تراکتورسازی بوده و او هم در این زمینه تبحر دارد. داریوش مصطفوی به عنوان فردی که سابقه ریاست فدراسیون را در کارنامه دارد، به خوبی با مسائل بین المللی آشنا است و تجربه اش در این زمینه کارساز است. رضا درویش، فصل پیش مدیرعامل سایپا بود و تلاش زیادی برای دریافت مجوز حرفه ای و حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا انجام داد. محمد مهدی برادران در بحث مالی دکترا دارد. حسن زاده هم دکترای حقوق دارد. به نظر من مهدی تاج انتخاب هوشمندانه و کارشناسی انجام داد. افرادی هم انتخاب شده اند که در زمینه مجوز حرفه ای تجربه گرانبهایی دارند. ضمن اینکه کار خود را به نوعی افتخاری انجام می دهند و فعالیت هایشان پاره وقت است.  این افراد طبق معیارهای فیفا بررسی های لازم را نسبت به مدارک باشگاه ها انجام داده و نظارت می کنند. شاید تعداد جلسات اعضای کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز در طول سال به چهار تا شش جلسه هم نرسد.

اگر یک بازنشسته از جلوی در فدراسیون رد شود یا بخواهد نفس بکشد هم برای او داستان درست می کنند

قنبرزاده تصریح کرد: نباید شرایط را به شکلی ایجاد کنیم که به پیشکسوتان احساس بدی دست بدهد. در تمام دنیا از افراد صاحب فکر و پیشکسوت استفاده می کنند اما متاسفانه در ایران با کوچک ترین بحثی، خلط مبحث ایجاد می شود و کار تا جایی پیش می رود که مدیران ورزشی پیشکسوت حس می کنند دیگر حق نفس کشیدن هم در این کشور ندارند. خود قانون گزار برای پیشکسوتان اتاق فکر تعیین و اعلام کرده از آنها مشورت بگیرید. سازمان های دولتی هم از پیشکسوتان به عنوان نیمه وقت و پاره وقت استفاده می کنند اما با توجه به اینکه در هیچ بخشی از مملکت اندازه ورزش و به ویژه فوتبال درباره بازنشستگان بحث نشده است، حتی احتمال دارد اگر یک بازنشسته بخواهد از مقابل درب فدراسیون هم رد شود برای او داستان درست کنند. 

فدراسیون فوتبال باید برای بررسی مدارک صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها ۱۰ نفر را استخدام می کرد؟

تنها فدراسیون فوتبال در این زمینه بولد شده است و کسی پیگیری نمی کند که در هیئت رئیسه و کمیته های فدراسیون های دیگر هم برخی افراد بازنشسته حضور دارند که هیچکس نام آنها را هم نمی داند. بحثی که در نظام کشورمان وجود دارد چابک سازی است و می گویند با کوچک کردن ساختارهای اداری، سمت های پاره وقت را شغل محسوب نکنید. آیا فدراسیون فوتبال برای صدور مجوز حرفه ای باید ۱۰ نفر استخدام می کرد یا افرادی را به کار می گرفت که بدون چشمداشت مالی می خواهند سالانه چهار جلسه برگزار کرده و مدارک را بررسی کنند؟ طبق قانون هم نمی توان از مدیران فعلی باشگاه ها، اعضای هیئت رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال، روسای هیئت های استانی در این کمیته ها استفاده کرد چراکه اعضای کمیته بدوی و استیناف مجوز حرفه ای باید کاملا بی طرف باشند.

او ادامه داد: هرچند نقد سازمان ها و فدراسیون ها سبب پیشرفت می شود و اگر کسی مورد انتقاد نگیرد، فکر می کند همه کارهایش درست است اما باید منصفانه نقد کرد.  

شورای عالی امنیت ملی روی استانداردسازی ورزشگاه ها تاکید دارد

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ درباره پافشاری سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال روی استانداردسازی ورزشگاه ها برای برگزاری رقابت های لیگ برتر گفت: این موضع تنها برای سازمان لیگ و فدراسیون نیست بلکه برای برگزاری رقابت های لیگ ارگان ها و سازمان های مختلفی دخیل هستند. برای بازی ای که حدود صدهزار تماشاگر به ورزشگاه می آیند شورای تامین استان،  نیروی انتظامی و ... تصمیم واحدی می گیرند. شورای عالی امنیت ملی کشور و شورای تامین استان ها طبق گزارشی که نیروی انتظامی در اختیارشان قرارداده اعلام کرده اند تا زمان شماره گذاری شدن صندلی ها، نصب گیت های بازرسی در ورودی و خروجی ورزشگاه  و بلیت فروشی الکترونیکی صورت نگیرد، کنترل ورزشگاه ها سخت است.

سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نمی توانند از دستور نهادهای امنیتی و بالادستی فدراسیون  تخطی کنند

او ادامه داد: رئیس فدراسیون فوتبال یا مدیر مسابقات سازمان لیگ نمی تواند جای ۱۰۰ هزار نفر را در ورزشگاه مشخص کند. این کار حتی برای نیروی انتظامی هم سخت و ماموران حفظ امنیت در ورزشگاه ها نمی توانند جلوی هزاران نفر را بگیرند و مانع ورود آنها به ورزشگاه شوند. این دستوری است که نهادهای خارج از فوتبال اعلام کرده اند و تا زمانیکه زیرساخت ورزشگاه ها استاندارد نباشد، لیگ برگزار نمی شود. سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نمی توانند از این دستور نهادهای امنیتی و بالادستی فدراسیون  تخطی کنند چراکه الزامی است و قانون هم اجازه نمی دهد سازمان لیگ خارج از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین استان ها بازی ای را برگزار کنند. 

باید جلوی ناهنجاری های فوتبال ایستاد

قنبرزاده تصریح کرد: جدا از جنبه ملی لزوم استانداردسازی ورزشگاه ها، در بعد بین المللی هم فیفا و afc باشگاه ها را ملزم به این امر کرده اند و گفته اند باید ورزشگاه ها باید حداقل امکانات را داشته باشد. ادامه روند قبل به ضرر فوتبال است و باید جایی جلوی آن گرفته شود تا دیگر شاهد حوادث و ناهنجاری هایی که در سال های اخیر در ورزشگاه شاهد بوده ایم نباشیم. فوتبال برای سلامتی، شادابی و نشاط مردم است و اگر بخواهیم شاهد تکرار اینگونه حواشی نباشیم باید با همکاری تمام نهادها، مدیران اداره کل ورزش و جوانان استان ها و استاندارانی که در لیگ برتر نماینده دارند، حداقل ها را رعایت کنیم. باید از مدیرانی که سبب شدند ورزشگاه هایی مانند شهدای فولاد اهواز، نقش جهان اصفهان و امام رضا(ع) مشهد ساخته شود تشکر کرده و امیدوار باشیم سایر ورزشگاه هم به سمت استاندارد سازی بروند. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.