سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگترین کلکسیون گلرنگ زراعی خاورمیانه در کرمانشاه

مسئول بخش دانه‌های روغنی معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم (ایستگاه سرارود) گفت : بزرگترین کلکسیون گلرنگ زراعی خاورمیانه را در کرمانشاه داریم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،مهدی جمشیدمقدم مسئول بخش دانه‌های روغنی معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم (ایستگاه سرارود) با بیان اینکه معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ایستگاه سرارود بیشترین تنوع ژنتیکی گلرنگ زراعی را دارد، گفت : تاکنون دو رقم گلرنگ زراعی از سوی این معاونت معرفی شده است.

وی این دو رقم را شامل گلچه زرد خاردار سینا و رقم فرامان که گلچه قرمز بی خار است اعلام کرد و گفت : میزان روغن دانه این دو رقم حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد است.

مسئول بخش دانه‌های روغنی معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم (ایستگاه سرارود) با اشاره به در برنامه بودن معرفی ارقام با درصد روغن بالا برای گلرنگ زراعی به منظور قابل رقابت شدن آن با سایر دانه‌های روغنی، ادامه داد: به دنبال معرفی لاین شماره ۱۳ گلرنگ زراعی هستیم که میزان روغن دانه این لاین بین ۳۵ تا ۳۶ درصد است.

وی ادامه داد: قرار شده ظرف همین هفته از کمیته معرفی رقم موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای ارزیابی این لاین به معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ایستگاه سرارود بیایند که در صورت تایید این لاین به عنوان رقم نامگذاری خواهد شد که در این صورت تعداد ارقام گلرنگ زراعی معرفی شده از سوی این موسسه به سه رقم خواهد رسید.

جمشید مقدم با بیان اینکه بزرگترین کلکسیون گلرنگ زراعی خاورمیانه را در معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ایستگاه سرارود در استان کرمانشاه داریم، ادامه داد: معرفی رقم کار زمان بری است، به نحویکه بین هشت تا ۱۳ سال برای معرفی یک رقم زمان نیاز است.

جمشید مقدم ادامه داد: در حال حاضر عمده بذر مادری و گواهی شده گلرنگ دیم رقم فرامان که مرغوب‌ترین رقم گلرنگ موجود در کشور است در معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ایستگاه سرارود در استان کرمانشاه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته بین هفت تا هشت تن بذر گواهی شده گلرنگ رقم فرامان در معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ایستگاه سرارود در استان کرمانشاه تولید شد، پیش بینی کرد: امسال این میزان به دلیل نامناسب بودن پراکنش بارندگی‌های بهاره در حدود پنج تا شش تن باشد.

مسئول بخش دانه‌های روغنی معاونت موسسه تحقیقات کشاورزی دیم (ایستگاه سرارود) در ادامه با اشاره به تمایل کم کشاورزان کرمانشاهی به کشت گلرنگ، افزود: یکی از دلایل اقبال کم کشاورزان استان کرمانشاه به کشت گلرنگ به این خاطر است که زارعان برای فروش محصول خود با مشکل مواجه می‌شوند.

وی گفت: اگرچه محصول به صورت خرید تضمینی از زارعان خریداری می‌شود، اما به دلیل میزان کم روغن دانه گلرنگ در حال حاضر کارخانجات روغن کشی تمایل زیادی به خرید و فرآوری محصول ندارند، این در حالیست که اگر بتوانیم ارقام با درصد روغن دانه بالای ۴۰ درصد را معرفی کنیم کارخانجات روغن بیشتر طالب فرآوری آن خواهند شد.

جمشیدمقدم از گلرنگ به عنوان یک گیاه مقاوم به خشکی یاد کرد و افزود: در مناطقی از کشور مثل استان فارس که به واسطه کمبود منابع آبی تغییر الگوی کشت داده اند گلرنگ در سطح بیشتری کشت می‌شود.

وی از گلرنگ زراعی به عنوان یک گیاه روغنی یاد کرد و افزود: این گیاه می‌تواند در مناطق سردسیر به صورت دیم کشت شود که از این حیث امتیاراتی نسبت به رقبایش مثل کلزا دارد، زیرا کلزا در مناطق سردسیر به صورت دیم خیلی جواب نمی‌دهد.

جمشید مقدم اضافه کرد: در مناطق معتدل و سرد امکان کشت کلزا به صورت دیم وجود ندارد، هرچند اخیرا کشت نشایی آن در این مناطق دنبال می‌شود، اما در مجموع به نظر می‌رسد گلرنگ می‌تواند جایگزین بهتری برای این کشت باشد.

وی تاکید کرد: گلرنگ به صورت دیم کشت می‌شود و عملکرد آن یک تن در هکتار است، در حالیکه تنها با یکی دو بار آبیاری می‌توان عملکرد آن را در واحد سطح به حدود دو تن در هکتار نزدیک کرد.

جمشید مقدم در ادامه اشاره‌ای هم به تفاوت‌های دانه روغنی گلرنگ در مقایسه با کلزا داشت و افزود: این گیاه دارای اسید لینولئیک بالا بوده که روغن آن را برای پخت و پز مناسب می‌کند، در حالیکه گیاه روغنی کلزا دارای اسیداولئیک بالایی است که روغن آن را برای سرخ کردنی مناسب می‌کند .

 

 

انتهای پیام/د

معرفی دو رقم گلرنگ زراعی

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.