سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برنامه‌ها و کلاس‌ها اوقات فراغت باید هدفمند باشد

یک روانشناس با اشاره به تعطیلی مدارس و روی آوری دانش آموزان به کلاس‌های اوقات فراغت تاکید کرد که این برنامه‌ها و کلاس‌ها باید هدفمند باشد و منجر به استعدادیابی در میان دانش آموزان شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،مهوش معاذی نژاد روانشناس از اوقات فراغت به عنوان یک دوران طلایی در راستای شناسایی استعدادها، علایق و سطح هوش کودکان نام برد و گفت : بچه‌ها را باید آزاد گذاشت که در هر رشته‌ای که دوست دارند و علاقه‌مند هستند مشغول شوند و در زمان فعالیت و زیرنظر روانشناسان می‌توان استعداد آن‌ها را شناسایی کرد.

وی توضیح داد که بچه‌ها دوست دارند رشته‌های مختلف ورزشی و هنری را امتحان کنند که باید به آن‌ها اجازه داد حتی برای یک بار هم شده در آن رشته مشغول شوند و اگر استعداد داشت و علاقه‌مند بود می‌تواند رشته اصلی و مورد علاقه خود را انتخاب کند.

این روانشناس در ادامه تاکید کرد : هر انسانی یکتایی خاص دارد و منحصر به فرد است که این یکتایی یک ویژگی اختصاصی هر فردی است که باید زیرنظر متخصصان آموزش کودک و روانشناسان کودک و نوجوان این یکتایی و ویژگی‌ها در بچه کشف شود که این هم نیاز به هزینه کردن دارد که این هزینه کردن هم ارزش دارد و نوع سرمایه گذاری برای آینده بچه‌ها است.

وی با اشاره به فعالیت سرای علم و خلاقیت در شهر کرمانشاه به عنوان اولین سرای استان، گفت: در این سرا روانشناسان بچه‌ها را زیرنظارت می‌گیرند و استعداد‌های آن‌ها را شناسایی و کشف می‌کنند.

معاذی نژاد با بیان اینکه برخی از افراد سال‌ها هزینه می‌کنند و عُمر و انرژی خود را در رشته یا فنی هزینه می‌کنند، اما بعد از سال‌ها می‌می‌فهمند که در آن زمینه استعدادی ندارند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: متأسفانه یکی از مشکلات جامعه ما این است که خیلی از والدین می‌خواهند تمام آرزو‌های خودشان توسط فرزندانشان برآورده شود. به عنوان مثال بیشتر تمایل دارند فرزندانشان در رشته پزشکی به تحصیل بپردازند و کمترین توجه‌ای هم به علایق و استعداد‌های آنان ندارند.

این روانشناس با بیان اینکه نوجوانانی به بنده مراجعه می‌کنند که در زمینه‌های ورزشی و هنری استعداد فراوانی دارند، گفت: این افراد را باید به سمت استعداد خودشان هدایت کرد تا بهترین و بیشترین بهره را از آن بگیرند و با رغبت و اشتیاق به آن رشته بپردازند.

وی با بیان اینکه جامعه به همه نوع شغل نیاز دارد و همه نباید پزشک شوند، افزود: افرادی که به زور والدین و در رشته‌ای که به دلخواه خودشان نیست تحصیل می‌کنند، خطر ابتلاء به افسردگی دارند هرچند اگر هم به شغل و درآمد بالایی برسند.

معاذی نژاد با بیان اینکه والدین باید به یکتایی و منحصربه فرد بودن فرزندان خود احترام بگذارند، گفت: هر فردی در یک تا سه ویژگی یکتا است و والدین باید فرزندان خود را حمایت کنند و این یکتایی را در آن‌ها تشخیص دهند.

وی تاکید کرد که استعدادیابی کار متخصصان است و والدین باید این کار تخصصی را به عهده روانشناسان کودک و نوجوان و مؤسسات معتبر بسپارند و به آن‌ها اعتماد کنند .

 

 

انتهای پیام/د

تعطیلی مدارس و روی آوری دانش آموزان به کلاس‌های اوقات فراغت

 

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.