سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

­روزنامه اینترنتی رأی الیوم گزارش داد؛

توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق نشانه‌ دیگری از تحمیل خواسته‌های آمریکا به اروپا بود

­روزنامه اینترنتی رأی الیوم در گزارشی توقیف نفتکش «گریس-۱» حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ­روزنامه اینترنتی رأی الیوم، اعتراض رسمی اسپانیا به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق نشان می‌دهد کشور‌های اروپایی مخالف این مسئله هستند که به نمایندگان آمریکا برای نظارت بر نفتکش‌های ایرانی و توقیف آن‌ها تبدیل شوند.

در یادداشتی در روزنامه اینترنتی رأی الیوم آمده است: پس از آنکه نیروی دریایی سلطنتی انگلیس روز پنجشنبه نفتکش "گریس -۱" را نزدیک سواحل جبل الطارق توقیف کرد مقامات جبل الطارق از تمدید توقیف این نفتکش تا ۱۴ روز دیگر خبر دادند. در همین حال ایران این اقدام را راهزنی توصیف کرد و از مقامات انگلیس خواست تا کشتی و خدمه آن را آزاد کنند.

مواضع طرف‌های مختلف درباره این مسئله متفاوت است. انگلیس می‌گوید تصمیم برای توقیف نفتکش پس از آن اتخاذ شد که این کشتی حامل نفت که به سمت سوریه حرکت می‌کرد وارد آب‌های منطقه‌ای انگلیس شد. اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۱ سوریه را تحت تحریم اقتصادی و مالی قرار داده است و این تحریم‌ها تا پیش از ژوئن ۲۰۲۰ برداشته نخواهد شد. از جمله تحریم‌ها علیه دمشق، ممنوعیت انتقال نفت به سوریه و جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌ اروپایی‌ها و توقیف حساب‌های بانک مرکزی سوریه در سراسر خاک اروپاست.

این نخستین بار است که محموله نفتی در حال انتقال به سوریه توقیف می‌شود. با توجه به اینکه اسپانیا از چند قرن پیش بر سر حاکمیت جبل الطارق با انگلیس مناقشه دریایی دارد، طولی نکشید که اسپانیا هم به این مسئله واکنش نشان داد. در سال‌های اخیر حوادث بسیاری تکرار شد و این رویداد‌ها هرازگاهی در تنش‌دار شدن روابط میان دو کشور نقش دارد.

قدرت‌های بین‌المللی همچنان به مسئله توقیف نفتکش حامل نفت ایران واکنش نشان می‌دهند. علت دخالت اسپانیا در این مسئله این است که مادرید از هر فرصتی استفاده می‌کند تا حاکمیت خود را بر آب‌های تنگه جبل الطارق ثابت کند. مادرید این رویداد را فرصتی برای نشان دادن مخالفت خود و نارضایتی اروپایی‌ها از تحمیل خواسته‌های آمریکا بر اروپا در زمینه سیاست خارجی می‌داند. کشور‌های اروپایی معتقدند انگلیس بدون مشورت با شرکای خود به طور مستقیم تسلیم آمریکاست. واشنگتن از اروپایی‌ها می‌خواهد ایران را تحت فشار قرار دهند و در سیاست تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که هدف آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، مشارکت کنند.

تهران برگ برنده‌های فراوانی دارد که می‌تواند به وسیله آن انگلیس را تحت فشار قرار دهد تا نفتکش حامل نفت ایران را آزاد کند. برخی ناظران معتقدند تهران که توانست پهپاد جاسوسی آمریکایی را پس از نقض حریم هوایی ایران سرنگون کند، می‌تواند یک نفتکش انگلیسی را نیز توقیف کند.

 این رویداد همچنین در تقسیم اروپایی‌ها به دو دسته موافق و مخالف این اقدام نقش خواهد داشت چراکه اقدام مادرید در اعتراض رسمی نشان می‌دهد کشور‌های اروپایی از تخطی واشنگتن در قبال آن‌ها ناراضی هستند. این اقدام اسپانیا همچنین نشان می‌دهد کشور‌های اروپایی مخالف این موضوع هستند که به نمایندگان آمریکا برای رصد کردن فعالیت‌هاب ایران تبدیل شوند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.