سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهدای کتاب از سوی کتابخانه مجلس به نقاط محروم

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس از اهدای کتاب از سوی کتابخانه مجلس به نقاط محروم خبر داد.

به گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیّد مهدی قریشی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس با اشاره به اینکه کتابخانه مجلس شورای اسلامی، از کتابخانه‌های واسپاری ایران است و به موجب آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک نسخه از هر کتاب چاپی به این کتابخانه تحویل می‌دهد، درباره سرنوشت منابعی که از طریق قانون واسپاری به دست کتابخانه مجلس می‌رسد، توضیح داد: منابعی که بر اساس قانون واسپاری به دست کتابخانه مجلس می‌رسد، توسط کارشناسان این مرکز بررسی می‌شود و کتاب‌هایی که با سیاست‌های مجموعه‌سازی کتابخانه مجلس هماهنگی داشته باشد، به مخازن کتابخانه مجلس برای استفاده پژوهشگران و مراجعه‌کنندگان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد:، اما کتاب‌هایی که موضوعاتشان طبق سیاست‌های مجموعه‌سازی این مرکز نیست، به روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس سپرده می‌شود.

قریشی اضافه کرد: منابع مازاد، عموماً کتاب‌های کمک درسی، داستان، رمان و.. است و تلاش روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس بر آن است که این منابع را به کتابخانه‌ها، مدارس، مساجد و.. در مناطق محروم کشور ارسال کند.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست‌های رؤسای مختلف کتابخانه مجلس و ارتباطشان با نمایندگان و مردم مناطق مختلف، درخواست‌های زیادی برای ارسال این منابع به مراکز متنوعی در کشور به روابط عمومی کتابخانه مجلس ارسال می‌شود. روابط عمومی کتابخانه مجلس نیز پس از دریافت این درخواست‌ها و استعلام‌های لازم، منابع درخواستی را به مرکز درخواست‌کننده ارسال می‌کند.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس تصریح کرد: اولویت ارسال کتاب با مناطق محروم و کمتربرخوردار کشور است و در یک سال گذشته، به حدود صد مرکز مختلف کتاب ارسال شده است.

قریشی افزود: درخواست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و بر اساس جمعیت، محرومیت و نیاز مرکز درخواست‌کننده، بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ جلد کتاب به هر مرکز اهدا می‌گردد.

وی اضافه کرد: در مورد قانون واسپاری، لازم به توضیح است که واسپاری، مصوبه‌ای قانونی است که به‌موجب آن افراد حقیقی یا حقوقی که اثری را در نسخه‌های متعدد به‌صورت عمومی منتشر کرده‌اند، موظفند یک یا بیش از یک نسخه آن را به مؤسسه‌های ملی تحویل دهند.

قریشی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌منظور اجرای دقیق و جدی مصوبات مربوط به واسپاری و در پاسخ به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سال ۱۳۶۸، مصوبه‌ای مستقل و خاص تحت‌عنوان «الزام ناشران به تحویل تعدادی نسخ رایگان انتشارات خود...» تصویب کرد که به‌موجب آن «کلیه ناشران اعم از دولتی و غیردولتی لازم است که به ازای هر هزار نسخه منتشر شده از هر کتاب، دو نسخه را به‌طور رایگان در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهند (حداکثر نسخی که باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل شود، ۱۰ نسخه است)».

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد نیز توزیع نسخه‌های دریافتی را به کتابخانه ملّی ایران (دو نسخه)، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه عمومی آیت‌الله مرعشی نجفی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و کتابخانه‌های عمومی، عهده‌دار شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.