سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

سازمان نظام معلمی؛ گزینه‌ای که روی میز خاک می‌خورد/ مطالبات صنفی و حقوقی معلمان به نتیجه می‌رسد؟

سازمان نظام معلمی، تشکلی که قرار است پاسخگوی مطالبات معلمان باشد مدت‌هاست که فقط به عنوان یک گزینه مطرح می‌شود و به مرحله نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منزلت معلمان و توجه به جایگاه و خواسته‌های معلمی همان مقوله فراموش شده، اما با اهمیتی است که هر چند طی دوران مختلف وزرای آموزش و پرورش مدعی اصلاح آن شدند، اما توفیقی نداشتند.

فارغ از مشکلات معیشتی و اقتصادی معلمان آنچه بیشتر خودنمایی می‌کند توجه به جایگاه اجتماعی آنهاست که اوضاعش در جامعه تعریف چندانی ندارد و هرچه جلوتر می‌رود این شرایط نه تنها بهتر نشده بلکه نزول هم می‌کند.

در این میان ورود تشکلی که بتواند پاسخگوی مطالبات صنفی معلمان باشد و اوضاع و احوال معلمان را سر و سامانی بدهد، به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر است و در همین راستا ایجاد سازمان نظام معلمی مدت هاست مطرح شده، اما از ایده تا عمل فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد و حالا عملیاتی کردن این تشکل صرفا یک وعده خوش آب و رنگ برای وزرا محسوب می‌شود تا مدعی حمایت از معلمان شوند و هنوز هم از کم و کیف تشکیل این سازمان اطلاعات کاملی وجود ندارد.

ماجرای تشکیل نظام معلمی به چه زمانی بر می‌گردد؟

مدت‌هاست پاسخگویی به مطالبات صنفی و حقوقی معلمان در برنامه‌های کاری وزرای آموزش و پرورش دیده می‌شود و اغلب سخنی از تشکیل سازمان نظام معلمی به میان می‌آید، اما تا عمل فاصله بسیاری است.

تشکیل سازمان نظام معلمی از دوران دانش آشتیانی شکل جدی به خود گرفت، اما به مرحله اجرا نرسید هرچند که موافق و مخالفان بسیاری در پی مطرح شدن این طرح وجود داشت.

این موضوع بعد از مدتی مسکوت ماندن چندی است از سوی معاون حقوقی و پارلمانی آموزش و پرورش بار دیگر شکلی جدی گرفت و حجت‌الاسلام والمسلمین علی عسگری معتقد است که کارگروه راه‌اندازی سازمان نظام معلمی کشور از نوع سازمان نظام‌مهندسی و سازمان نظام پزشکی در کمیسیون آموزش و تحقیقات فعال‌شده است تا پیگیر مطالبات و انجام برنامه‌های قانونی و به‌حق معلمان کشور و  انسجام‌بخشی به کار آنها شود.

سازمان نظام معلمی پاسخگوی معلمان می‌شود؟

در شرایطی که تشکل‌های فرهنگیان اکنون یا با دیدگاه سیاسی یا بنا بر مقتضیات زمانی شکل می‌گیرد بنابراین توجه چندانی به مطالبات اصلی معلمان نمی‌شود و صرفا با اسامی خوش و آب و رنگ هدفی والا را برای خود انتخاب کرده اند با وجود این اوضاع معلوم نیست تشکیل سازمان نظام معلمی چه سرنوشتی پیدا کند.

مهدی بهلولی کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل سازمان نظام معلمی به پیگیری مطالبات معلمان کمک می‌کند یا خیر گفت: درباره سازمان نظام معلمی هوز معلوم نیست چه خواسته ای را دنبال می‌کنند و گویی فقط الگوبرداری از سازمان‌های صنفی نظیر نظام مهندسی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نظام ایدلوژیک نظام تعلیم و تربیت در کشور به نظر نمی‌رسد اختیار مهمی نظیر گزینش معلمان یا چگونگی روند جذب نیروی انسانی و مواردی از این قبیل به این سازمان محول شود که با این فرض فقط یک نهاد اداری دیگر اضافه می‌شود و بروکراسی‌های اداری افزایش می‌یابد.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت تصریح کرد: بعید می‌دانم اختیاراتی از آموزش و پرورش کاسته شده و به سازمان مستقلی به سازمان نظام معلمان واگذار شود، آموزش و پرورش بسیار متمرکزی داریم و ایجاد هسته ای مستقل که با معلمان اداره شود، محتمل به نظر نمی‌رسد و با وجود این در بین سازمان نظام معلمی و گسترش تشکل‌های صنفی مستقل معلمان از راهکار دوم استقبال بیشتری می‌کنم.

مطالبات معلمان و گوش شنوایی که نیست

جایگاه معلمان که با قشر عظیمی از جامعه سروکار دارند آنطور که باید و شاید رعایت نمی‌شود و با وجودی که اکنون تشکل‌های فرهنگی متعددی هم داعیه ارتقای جایگاه معلمان و پیگیری مطالبات را دارند اما به هدف نرسیده‌اند  و حالا سازمان نظام معلمی که هنوز مواضع روشنی برای آن وجود ندارد معلوم نیست بتواند اهداف متعالی در نظر گرفته شده را به نحو احسن محقق کند یا خیر؟

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.