وی با اشاره به اهمیت توسعه دانش بنیان گفت: پیش از دستور اصلی جلسه به مسئله توسعه علم دانش بنیان در دانشگاهها پرداختیم.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: برای اسناد ملی روشهای استانی در نظر گرفته ایم و این روشها چه در حوزه نقشه جامع علمی کشور و چه در حوزه فرهنگی وجود دارند و تا کنون ۱۰ استان برای شروع کار انتخاب شدهاند.
کبگانیان با اشاره به یکپارچه نبوده برخی از آموزشها گفت: در مسئله اقتصاد، صنعت و کشاورزی سیاست توسعه و یکپارچگی مناسب در برخی از استانها وجود نداشت، از این رو برای از بین بردن این مشکل و براساس نقشه جامع علمی کشور و نقشه فرهنگی کشور فعالیتهایی آغاز شده و اولین استانی که نمایندگیها در آن سریعتر صورت گرفته استان بوشهر است.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: کلیت این سند به توافق تمام مسئولان رسیده است و پس از اعلام رسمی و تصویب در ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور اجرایی خواهد شد.
کبگانیان درباره اهمیت این سند گفت: اولین خاصیتی که این طرح دارد توسعه استان بر مبنای فعالیت دانش بنیان و بهره گیری از توان فارغالتحصیلان متخصصان است؛ دومین نکته مهم این است که با تغییر مسئولین هر استان و سلیقه هر مسئولی این سند تغییر نخواهد کرد و به سمت اهداف و چشم اندازها پیش خواهد رفت.
وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان و متخصصان محور توسعه استانهای کشور قرار میگیرند گفت: این سند منجر می شود که با تغییر مسئولان استانی حرکت اجرایی استانها تغییری نکند و موضوعات به صورت سلیغهای اعمال نشود.
کبگانیان ادامه داد: سیاستگذاری و نظارت روی این سند بر عهده ستاد نقشه جامع علمی کشور و با هماهنگی نمایندگی ولی فقیه در استانها صورت میگیرد.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره وضعیت هر یک از استانها بیان کرد: حرکت اقتصادی در برخی از استانها سریع و در برخی از استانهای دیگر کمتر است از این رو برای تمام استانها سند توسعه دانش بنیان یکسانی در نظر گرفته نشده است بلکه با پیشنهاد و نظر مسئولان استانی این کار انجام گرفته است.
وی با اشاره به دستور جلسه بیان کرد: سیاستهای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و سایر مقاطع آموزشی کشور از جمله اهداف این سند بود که موارد سه گانه آن به تصویب رسیده شده بود و در این جلسه موضوع چهارم مورد بحث قرار گرفت.
کبگانیان ادامه داد: ماده 1 به تعیین و تکلیف وزارت خانههای علوم، بهداشت میپردازد، ماده 2 تعیین و تکلیف وزارت آموزش و پرورش را بر عهده دارد و در ماده 3 تعیین و تکلیف مرکز آمار ایران مورد توجه قرار گرفته است.
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره ارائه آمارهای شفاف گفت: در این جلسه ماده 4 سیاستها پرداخته شد و پیشنهادات خوبی از سوی اعضا ارائه شدند، این ماده سیاستهای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را معطوف به وظایف وزارت تعاون میداند.
وی تصریح کرد: تدوین استانداردهای آموزش شغلی و اعتبار بخشی گواهی نامههای مهارت مبتنی بر صلاحیتهای حرفهای و رفع محدودیتهای اشتغال است.
انتهای پیام/