سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثروتی بلاتکلیف در پهنه وسیع استان کرمان

۷۳۵ میلیارد تومان درآمد از درختچه‌ای مقاوم در کرمان بلاتکلیف و بی هدف است در حالی که درآمد حاصل از صادرات این محصول نصیب سایر استان‌ها می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  بادام کوهی درختچه‌ای مقاوم در اقلیم استان کرمان است. این درخت به دلیل ریشه‌بندی قوی آن، حتی در شرایط نامساعد خاک با کمی رطوبت نیز رشد می‌کند و می تواند حیات داشته باشد.

 «بادام کوهی» با نام لاتین Amygdalus lycioides نام درختچه سبز رنگی است با برگ‌های باریک از خانواده‌ی گل سرخیان که در اقلیم نیمه‌خشک ایران می‌روید.

گل‌های زیبا و صورتی و یا گلی روشن آن، چون در اوایل بهار قبل از پیدایش برگ گیاه ظاهر می‌شود منظره بسیار قشنگی به درخت می‌دهد.

مسعود خوارزمی رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی استان کرمان گفت: ۱۳ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی شمال استان یعنی معادل ۹۵ درصد از مساحت کل استان را عرصه‌های جنگلی تشکیل می دهند.

وی بیان داشت:استان کرمان به دلیل دارا بودن ناحیه ایرانی و تورانی و اقلیم مناسب رویشگاه خوبی برای بادام کوهی است.

خوارزمی افزود: بادام کوهی و بادامک دو نوع از درختچه‌های مقاوم و پردرآمد اقتصادی در استان محسوب می شوند که سطحی معادل ۲۰۰ هزار هکتار را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: از این میزان ۵۰ هزار هکتار دست کاشت است و مابقی آن عرصه طبیعی و جنگلی است.

تهیه روغن یا ضماد از بادام کوهی

بادام کوهی به دلیل ریشه‌بندی عمودی و تاج مدور و قوی آن، این امکان را می‌دهد که حتی در شرایط نامساعد خاک با کمی رطوبت نیز رشد کند و حیات داشته باشد.

این درخت به دلیل تلخ بودن برگ و دانه، به‌وسیله گوسفندان خورده نمی‌شود و از مقاومت بالایی برخوردار است، ضمن این که ارزش دارویی بالایی دارد.

یکی از نکات بسیار جالب در رویش این چنین گیاهانی ارتباط بسیار جالبی است که این گیاهان با محیط خود دارند، سطح برگ گیاه در فصل بهار که بادام کوهی به گل می‌رود بسیار زیادتر است، اما وقتی که دانه و میوه تشکیل شوند برگ‌ها به تدریج تحلیل می‌روند و غذاسازی گیاه بیشتر با ساقه‌های سبز رنگ گیاه انجام می‌شود.

رنگ گیاه سبز تیره نیست و به این دلیل است که جذب نور در این گیاه کاهش پیدا کند و گرمای درونی گیاه از بین نرود، یعنی گیاه تمام تلاش خود را روی این قضیه متمرکز می‌کند که آن مقدار اندک آبی که می‌تواند از شرایط سخت محیطی کسب کند به راحتی آن را از دست ندهد.

رئیس اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی استان کرمان گفت: از میوه تلخ بادام کوهی بیشتر در تهیه روغن یا ضماد استفاده می‌شود و مصرف خوراکی ندارد با این حال شیرین شده این میوه خوشمزه بوده ودر استان کرمان طرفداران زیادی دارد به‌گونه‌ای که اکثر افرادی که با این محصول آشنایی دارند، آن را بر انواع تخمه ترجیح می‌دهند.

وی بیان کرد: خواص بادام کوهی به میوه آن محدود نبوده و خواص ریشه، صمغ و روغن آن را نیز شامل می‌شود، بدیهی است آشنایی با خواص مربوطه می‌تواند در تمایل افراد به این نوع خشکبار و یا میزان مصرف آن تأثیرگذار باشد.

خوارزمی تصریح کرد:بادام کوهی یا دک همراه با نشاسته و نعناع برای سرفه و تنگی نفس بسیار نافع است، ضماد مغز هسته بادام کوهی با مخلوط سرکه برای تسکین سردرد و تقویت بینایی بسیار مفید است؛ مصرف بادام کوهی با عسل برای سلامت کبد و طحال مفید است.

وی گفت:این گیاه برای سوختگی پوست در اثر گرما، آفتاب یا ترک خوردن پوست، جلوگیری از پیری زودرس پوست بسیار مؤثر است؛ استفاده از کوبیده مغز هسته بادام کوهی همراه با شیر برای رفع لکه‌های پوستی و جلوگیری از پدیده پیری پوست بسیار اثربخش است.

فراوری بادام کوهی در استان کرمان نداریم

مهدی رجبی پورمدیر کل منابع طبیعی، آبخیزداری استان کرمان گفت:میانگین برداشت محصول بادام از هر درخت اکنون ۵ کیلوگرم است.

وی افزود: در هر هکتار ۳۵۰ کیلوگرم بذر بادام برداشت می شود که به طور میانگین در هر هکتار ۵ میلیون تومان درآمد و در مجموع در هر ۲۰۰ هزار هکتار سطح پوشش بادام کوهی استان کرمان ۴۹ هزار تن محصول به ارزش ۷۳۵ میلیارد تومان برداشت می شود.

رجبی زاده افزود: بادام کوهی در استان کرمان به دلیل ارزش اقتصادی بالایی که دارد در اولویت توجه است، اما تا کنون فرآوری در این زمینه نداشته ایم.

وی بیان داشت: توجه نکردن به اسکان عشایر در استان، وجود دلالان، و بی توجهی گمرک به صادرات این محصول پر خاصیت و با ارزش، باعث شده همچنان برداشت آن به صورت سنتی انجام  و سود اصلی نصیب دلالان خریدار و استان‌های صادرکننده شود.

وی بیان داشت:استان‌های کرمانشاه و فارس بیشترین فرآوری و خرید محصول بادام کوهی را دارند.

مدیر کل منابع طبیعی، آبخیزداری استان کرمان گفت:فرآوری این محصول در استان کرمانشاه به صورت روغن کشی و در فارس به صورت دارویی است و صادرات آن از این دو استان به خارج از کشور انجام می شود که سود حاصل از بهره برداری و فرآوری نصیب این استان هاست تا عشایر و روستائیان استان کرمان.

وی گفت:خرید  نکردن تضمینی دولت برای این محصول با ارزش از عشایر و روستائیان از دیگر مشکلات حمایت نشدن و توسعه فرآوری این محصول است.

رجبی زاده ابراز امیدواری کرد، با حمایت سازمان جهاد کشاورزی، اتاق بازرگانی، صنایع روستایی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی این محصول، ارزش اقتصادی، خواص و فرآوری آن شناخته شود و در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: برداشت این محصول که به صورت سنتی است یقینا خساراتی را به دنبال دارد و اداره کل منابع طبیعی استان با کاشت ۵ هزار هکتار سطح جنگلی، این خسارات را تا حدودی جبران کرده است.

گزارش از کلثوم نجفی کلیانی

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.