سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختلاف طبقاتی تهدید کننده سلامت اجتماعی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: عمیق شدن اختلاف طبقاتی و اجتماعی مهمترین خطر تهدید کننده سلامت اجتماعی و عدالت در سلامت در جهان است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر سعید کشمیری در هشتمین نشست مکتب بوشهر با موضوع عوامل اجتماعی موثر در سلامت در استان بوشهر افزود: تعیین کننده‌های اجتماعی مانند طبقه اجتماعی، مذهب، شغل، انزوای اجتماعی، استرس، اعتیاد، غذا و حمایت‌های اجتماعی بسیار بیشتر از عوامل بیولوژیک ایجاد بیماری‌ها، در تندرستی انسان نقش دارند که نادیده گرفتن آنها، به نوعی موجب نگاه تک بعدی به انسان و سلامت خواهد شد.

وی ادامه داد: ریشه کن کردن فقر شدید و گرسنگی، دستیابی به آموزش ابتدایی همگانی، ترویج عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان، کاهش میزان مرگ و میر کودکان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ویروس و بیماری ایدز، مالاریا و سایر بیماری‌ها، تضمین پایداری محیط زیست و ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه از اهداف اصلی توسعه هزاره است که اجرای آن‌ها در نهایت موجب ارتقاء سلامت اجتماعی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به شاخص‌های مهم سلامت اجتماعی و عوامل موثر بر توسعه سلامت پایدار بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی ایران، در وزارت بهداشت و درمان نیز اقدامات بسیاری در تحقق سلامت اجتماعی صورت پذیرفته است که استقرار شبکه‌های بهداشتی درمانی بر اساس اصول عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و نیز برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با اهداف افزایش سطح سلامت و توزیع عادلانه سلامت در جامعه از نمونه‌های بارز در این راستا هستند.

کشمیری گفت: مسائل تعیین کننده اجتماعی در بحث سلامت مانند فقر، تبعیض، جنس، نژاد، قومیت، زبان، اقلیت، محل سکونت، مهاجرت، تحصیلات و سواد بهداشتی، طبقه اجتماعی، مذهب، شغل، درآمد، فعالیت اجتماعی، استرس، اعتیاد، غذا، دسترسی و استفاده از خدمات بهداشتی اولیه، شهرنشینی، حاشیه نشینی، خشونت، جهانی سازی، مراقبت از سلامت خود، حمایت‌های اجتماعی و سبک زندگی ناشی از این عوامل نقش بسیار بیشتری از عوامل بیولوژیک در سلامت و تندرستی انسان دارند، ولی به علت اینکه بیشتر این عوامل به شکل صحیح درک نشده است و به تقاضا تبدیل نمی‌شوند، از آن‌ها غفلت شده است.

وی عمیق شدن اختلاف طبقاتی و اجتماعی بین غنی و فقیر را مهمترین خطر تهدید کننده سلامت اجتماعی و عدالت در سلامت دانست و ادامه داد: هر چه نابرابری اقتصادی بیشتر باشد، وضعیت سلامت بدتر می‌شود، یعنی امید به زندگی کوتاه‌تر شده، مرگ و میر افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر کنترل بیشتر بیماری‌های کشنده و اصلاح شبکه سلامت، برخورد با فقر در  جامعه و بهبود بخشیدن شرایطی زندگی و شغلی مردم را به عنوان سه اقدام اساسی جهت برخورد با بی عدالتی در حوزه سلامت دانستند.

انتهای پیام/ک

اختلاف طبقاتی و اجتماعی مهمترین تهدید کننده سلامت اجتماعی است

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.