سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشف بقایایی از یک شهر گمشده تاریخی / ادامه پژوهش‌های باستان‌شناسی در ۵۰ هکتار از منطقه تاریخی کهنه‌گوراب

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: باستان شناسان بقایایی از یک شهر گمشده تاریخی را در کهنه گوراب املش شمالی کشف کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، شهرود امیرانتخابی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: در آخرین نتایج باستان شناسی به دست آمده در منطقه تاریخی کهنه‌گوراب املش بقایایی از یک شهر گمشده در این محوطه کشف شده است.

وی، به تداوم پژوهش‌های باستان‌شناسی در ۵۰ هکتار از منطقه تاریخی کهنه‌گوراب اشاره کرد و افزود: گمانه‌زنی باستان شناسی در این منطقه با مجوز پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: در متون دوران اسلامی از منطقه کهنه‌گوراب املش به‌عنوان بخشی از شهر تاریخی تمیجان، در زمان حکومت منطقه‌ای آل کیا نام برده شده است.

شهرود امیرانتخابی، به اهمیت بالای شهر تاریخی در کهنه‌گوراب املش و اذعان سیاحان خارجی به این موضوع که در دوره قاجار از گیلان بازدید کردند اشاره کرد و افزود: هیئت باستان‌شناسی مشغول به کار در این محوطه معتقدند که به احتمال زیاد این محوطه قابل تطبیق با کهنه‌گوراب ذکر شده در متون تاریخی است.

وی گفت: مساحت این محوطه بسیار گسترده بیش از ۵۰ هکتار است که بخشی از آن در زیر خانه‌های روستا‌های کهنه‌گوراب، لگموج، شکرپس، پیش بیجار و استاد کلایه قرار دارد و بخش دیگر آن نیز امروزه به دلیل وجود زمین‌های کشت برنج تخریب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵ گمانه برای آشکار شدن حریم محوطه باستانی کهنه گوراب زده شده و روند آن نیز به دلیل گستردگی محوطه، کار ادامه دارد، افزود: این محوطه تاریخی یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق استان گیلان محسوب می‌شود.

امیرانتخابی، به وجود بقعه‌های مربوط به خاندان آل کیا، قبرستان‌ها، حمام‌ها، خانه‌ها و درختان قدیمی در اطراف محوطه کهنه گوراب اشاره و تصریح کرد: بر اساس اطلاعات به دست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هئیت باستان‌شناسی کهنه‌گوراب، شواهد استقراری از دوران اوایل اسلامی قابل شناسایی است.

 

انتهای پیام/م.ع

بقایایی از شهر تاریخی کهنه گوراب در منطقه املش شمالی کشف شد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.