سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز مطرح کرد؛

انتشار ۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت احداث خط دو متروی شیراز

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز از انتشار و فروش ۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت جهت احداث خط دو متروی شیراز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد هادی هاشم پور معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با بیان اینکه تعهد بازپرداخت سود این اوراق به طور مساوی بر عهده دولت و شهرداری شیراز خواهد بود، گفت: سود علی الحساب این اوراق ۱۸ درصد در نظرگرفته شده است و هر سه ماه یک بار قابل احصاء خواهد بود. ضمن آنکه اصل مبلغ نیز در سرسید قابل دریافت است.

وی افزود: مدت مشارکت این اوراق چهارساله و مقاطع پرداخت سود علی الحساب آن هر سه ماه یک بار در نظر گرفته شده است.

هاشم پور با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی از سوی دولت و بانک شهر، به عنوان مرجع تضمین کننده اوراق مشارکت خواهد بود، ادامه داد: این اوراق معاف از مالیات و قابل معامله در بورس بوده و همچنین نزد سیستم بانکی کشور از مزیت وثیقه گذاری برخوردار است.

هاشم پور با اشاره به اینکه در قانون بودجه امسال دولت، انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداری‌ها پیش‌بینی شده است، بیان کرد: در این راستا شهرداری شیراز با عاملیت بانک شهر نسبت به انتشار و فروش ۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با هدف احداث خط ۲ مترو اقدام کرده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به روند انتشار این اوراق در سال‌های اخیر، اظهار داشت: انتشار این اوراق علاوه بر تکمیل خط یک و احداث خط ۲ متروی شیراز، زمینه مشارکت شهروندان در توسعه، عمران و آبادانی شهر را فراهم خواهد آورد.

وی افزود: از آنجا که در شرایط فعلی دولت و شهرداری‌ها، چندان نمی‌توان به ظرفیت بودجه مستقیم این دو نهاد برای توسعه مترو تکیه کرد، برآنیم از ظرفیت‌های دیگر موجود در بودجه، نظیر اوراق مشارکت استفاده کنیم.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از خط یک متروی شیراز نیز توسط انتشار و فروش اوراق مشارکت خریداری شده از سوی شهروندان اجرا و به بهره برداری رسیده است، اظهار کرد: برای ادامه روند تکمیل و توسعه زیرساخت‌های مترو نیز از این ظرفیت بهره خواهیم برد.

وی با بیان اینکه تجربیات ملی نیز نشان میدهند که عبور مطمئن از تنگنا‌های مالی برای توسعه شهر از مسیر تلفیق اقتصاد شهری و اقتصاد اسلامی میسر خواهد بود و می‌افزاید: تامین منابع مالی ابرپروژه‌های شهر همچون مترو از محل توسعه و تحصیل ابزار‌های مالی یکی از مهم‌ترین راهکار‌هایی است که می‌تواند در شرایطی که کشور تحت تاثیر پیامد‌های حاصل از چالش‌های مالی قرار گرفته است، راه گشا باشد.

هاشم پور اضافه کرد: انتشار اوراق مشارکت به سبب ماهیت سودآوری، مشارکت پذیر بودن و برخورداری از مولفه‌های بانکداری اسلامی همواره در نزد مردم با اقبال مواجه بوده است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در پاسخ به این سوال که آیا دریافت تسهیلات و منابع درآمدی حاصل از انتشار اوراق مشارکت می‌تواند به عنوان یک ابزار مالی قابل اتکاء برای شهرداری‌ها محسوب می‌شود تصریح کرد: دریافت تسهیلات و انتشار اوراق مشارکت در چارچوب یک بسته سیاستی متناسب با پروژه آن هم در شرایط حساس کنونی که از سویی کشور با پیامد‌های حاصل از رکود اقتصادی مواجه است و از سوی دیگر بودجه شهری پوشش مناسبی برای توسعه طرح‌های زیرساختی و عمرانی نخواهد بود، به عنوان یک ابزار مالی کارآمد در مسیری هزینه خواهد شد که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، زمینه‌ی تکمیل شاخصه‌های توسعه‌ی شهر را فراهم خواهدآورد.

گفتنی است مرحله اول انتشار و فروش این اوراق در روز‌های پایانی سال گذشته و مرحله دوم آن در تاریخ ۲ تیر سال جاری منتشر شده است.
انتهای پیام/م

انتشار اوراق مشارکت برای احداث خط دوم متروی شیراز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.