سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرخی سیستانی در پایداری زبان پارسی بسیار موثر بوده است

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: اشعار فرخی سیستانی به عنوان شاعری بزرگ و حکیم گرانمایه ایرانی در پایداری و پاسبانی زبان پارسی بسیار موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در سرسرای دانشگاه زابل افزود: فرهنگ ایران و زبان فارسی وامدار افرادی، چون فرخی سیستانی است چرا که سخن شناس به سادگی، زیبایی بر بنیاد شعر و جمال شناسی در می‌یابد که فرخی سیستانی اول شاعر است و پس از آن مدح می‌گوید.

وی تصریح کرد: در برخی از نقد‌ها فرخی سیستانی را از جمله مدح گویان نام می‌برند در حالی که در نقطه مقابل، او به بهانه مدح، شعر را مقام و متانت بسیار بلند بخشیده است.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: فردی که شعر شناس، سخن شناس و جهان رنگارنگ حضرت خیال را بشناسد به فراست در می‌یابد که به هیچ عنوان در دیوان فرخی سیستانی مدح، محور نیست و شعر، محور آن است.

وی اظهارداشت: در هر کجای ایران که سخن از سیستان می‌شود همزمان دو معنا به حماسه، اسطوره و پهلوانی با نامداری رستم و اخوت و جوانمردی یعقوب لیث صفاری به ذهن‌ها متبادر و تداعی می‌شود.

بلخاری افزود: بر خود می‌بالم که ایرانی هستم و سیستان قطعه‌ای از خاک پاک وطنم است.

وی بیان کرد: شعر منزل و میزبان خود را می‌شناسد به طوری که این استعداد و توان در دل و جان فرخی سیستانی خود را دیده است.

دبیر سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در حاشیه این جشنواره گفت: سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی با هدف تجلیل از پژوهشگران منطقه سیستان برگزار شده است.

مهدی کشته گر افزود: شورای سیاست گذاری سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی پس از تشکیل کمیته ارزیابی و داوری، آثار شرکت کننده را مورد بررسی قرار داد که در نهایت در بخش تاریخ این جشنواره هیچ اثری راه پیدا نکرد.

وی اظهارداشت: در این جشنواره از محمود رضا آرمین، ابولحسن افشاری، جواد شهنازی به ترتیب در بخش‌های ادبیات، هنر و فرهنگ و در بخش جوان از محبوبه کلبعلی و محمد میر نیز تجلیل شد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری نی زار بیان کرد: جشنواره ملی فرخی سیستانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران به ثبت رسیده و سالانه این جشنواره در زابل برگزار می‌شود.

سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی با هدف تجلیل از پژوهشگران برتر در بخش‌های ادبیات، فرهنگ، هنر، تاریخ و جوان منطقه سیستان با حضور رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان بلوچستان، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر زابل و فعالان اجتماعی، فرهنگی و هنری منطقه سیستان در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد.

ابوالحسن علی بن جولوغ فرخی سیستانی شاعر بزرگ ایرانی اواخر سدهٔ چهارم و اوایل سدهٔ پنجم هجری قمری است.

وی علاوه بر تسلط بر شعر و ادب در موسیقی نیز مهارت داشت و بدین وسیله توانست به دربار ابوالمظفر شاه چغانیان و سپس به دربار سلطان محمود غزنوی راه یابد و منزلتی والا بدست آورد.

فرخی را یکی از بهترین قصیده سرایان ایرانی می‌دانند تا جایی که گفته‌اند سخن سهل و ممتنع در عربی خاص ابوفراس حمدانی و در فارسی خاص فرخی است.

تاریخ فوت او را ۴۲۹ هجری قمری ذکر کرده‌اند.

انتهای پیام/ع

سومین جشنواره ملی فرخی سیستانی در زابل

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.