سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرایند هدایت تحصیلی باید به طراحی خوب مسیر زندگی تحصیلی-شغلی دانش آموزان منجر شود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: فرایند هدایت تحصیلی باید به طراحی خوب مسیر زندگی تحصیلی-شغلی دانش آموزان منجر شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،مهین منافی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش آذربایجان غربی  گفت: کمک به طراحی مسیر زندگی تحصیلی و شغلی دانش آموزان از مهمترین وظایف آموزش و پرورش بوده و این اتفاق نیازمند فرایندی در جهت شناخت ویژگی‌های خود و محیط زندگی، قبل از انتخاب شاخه و رشته تحصیلی است.

وی افزود: به همین منظور در سالتحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ از طریق مشاوران مدارس و واحد‌های مشاوره در ادارات آموزش و پرورش، اقدام به برگزاری جلسات راهنمایی و مشاوره فردی و گروهی برای دانش آموزان و اولیای دانش آموزان پایه نهم در مورد شناخت شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، چگونگی شناسایی استعداد‌ها، رغبت‌ها و نقش مولفه‌های موثر در هدایت تحصیلی و انتخاب رشته و نیز آخرین ضوابط و ملاک‌های هدایت تحصیلی شده و اطلاعات مبسوطی به دانش آموزان و اولیا داده شده است.

منافی یکی دیگر از برنامه‌های مهم فرایند هدایت تحصیلی را برگزاری آزمون‌های مشاوره‌ای مطرح کرد و افزود: در آزمون‌های مشاوره‌ای دو مولفه توانایی با ۲۵۶ سئوال و رغبت با ۳۲۰ سئوال علاقه و توانمندی دانش آموزان را مورد سنجش قرار می‌دهد و ۶ تیپ شخصیتی و الگو‌های محیط شغلی مدل هالند (واقعه گرا، هنری، اجتماعی، تهوری، قراردادی و جستجوگر) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و براساس آن توانمندی و علاقمندی دانش آموزان در شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی مشخص می‌شود.

وی گفت: بر اساس آخرین گزارش گیری از سامانه همگام تعداد ۴۰ هزار و ۹۲۴ نفر از دانش آموزان پایه نهم در آزمون‌ها شرکت کرده اند.

این مقام مسئول، پیگیری جمع آوری نظرات تمامی دانش آموزان، اولیا، دبیران و مشاوران مدارس و تکمیل نمون برگ‌های مربوطه در سامانه همگام را از اقدامات شاخص واحد‌های مشاوره در سطح استان برشمرد.

وی ادامه داد: این فرایند به اتمام رسیده و نتایج آزمون‌ها و جمع بندی نظرخواهی‌ها در همراه کارنامه تحصیلی در قالب فرم ۶ هدایت تحصیلی جهت انتخاب رشته آگاهانه دانش آموزان در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

منافی اضافه کرد: صدور کارنامه باید همزمان با صدور نمون برگ هدایت تحصیلی باشد و ثبت نام پایه دهم انجام نمی‌گیرد مگر اینکه برگه هدایت تحصیلی ضمیمه کارنامه مذکور باشد؛ لذا لازم است جهت تسریع این موضوع، مدیران محترم مدارس پس از اعلام نتایج دانش آموزان و بررسی اعتراضات احتمالی نسبت به ارسال سوابق عملکرد تحصیلی دانش آموزان اقدام نمایند.

وی یادآور شد: صدور نمون برگ‌های هدایت تحصیلی پس از اعلام نتایج امتحانات و از دهم تیر ماه به بعد انجام خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه استان در پایان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش استان در سالجاری بحث هدایت تحصیلی است؛ افرود: نتیجه‌ی فرایند هدایت تحصیلی باید به طراحی مسیر زندگی تحصیلی-شغلی دانش آموزان منجر شود که لازمه آن یک انتخاب آگاهانه وآزادانه است.

منافی گفت: سیاست اداره کل آموزش و پرورش استان بر این است که با اتخاذ تدابیر لازم و بهره گیری از همه ظرفیت‌های موجود و بسیج همه امکانات برای هدایت مطلوب دانش آموزان از یک سو و پاسخدهی حداکثری به تقاضای دانش آموزان و خانواده‌های آنان از سوی دیگر اقدام شود.

 

انتهای پیام/م

شرکت ۴۰ هزار و ۹۲۴ نفر از دانش آموزان پایه نهم در آزمون‌ها

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.