سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزانه ۲۰ تن نایلون در همدان دفن می شود

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان گفت: روزانه ۱۵ تا ۲۰ تن نایلون در سایت زباله همدان دفن می‌شود که در آینده منجر به بروز مشکلات زیست‌محیطی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،  حسین سیبی رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روزانه ۴۰۰ تن زباله در شهر همدان تولید می‌شود، گفت: از این مقدار بین ۱۵ تا ۲۰ نایلون  در سایت پسماند زباله همدان دفن می شود.

وی با اشاره به اینکه  سایت پسماند زباله همدان را ظرفیتی بزرگ و استراتژیک برای شهر همدان است ، گفت: این سایت با مساحت ۳۰۰ هکتار از سال ۶۰ راه‌اندازی شده که ۵۰ درصد از آن در گذشته به دلیل دفن بی‌برنامه و غیر بهداشتی زباله آلوده شده بود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با بیان اینکه طی دو سال گذشته نسبت به پاکسازی این سایت اقدام شد گفت: در همین راستا نسبت به پاکسازی ۲۰ هکتار از این اراضی اقدام شد که تابستان امسال نسبت به کاشت قریب به ۱۴ هزار اصله درخت در آن اقدام خواهد شد.

وی  اظهار کرد: پسماند‌های شهر‌های همدان، بهار، مریانج، رزن، جورقان، مهاجران، صالح‌آباد، لالجین و روستا‌های اطراف به این سایت منتقل می‌شوند و در آن جا توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری دفع خواهند شد.

سیبی تأکید کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری برای بهسازی و استفاده مناسب از این مکان طرح‌هایی نظیر ایجاد سیستم مناسب دفع شیرابه، حصارکشی کل سایت دفن، تأمین ماشین‌آلات مناسب برای فعالیت‌های عمرانی، ایجاد سلول دفن بهداشتی مناسب در محل و تجهیز آزمایشگاه سایت و استحصال گاز و انرژ‌ی را در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با اشاره به پیشرفت قابل توجه طرح ساخت حوضچه جمع‌آوری شیرآبه، آماده‌سازی سطح زمین، زهکشی، دیوارکشی، ساخت سوله ماشین‌آلات، آغاز عملیات ایجاد سلول دفن بهداشتی و ایجاد مسیر دسترسی ورودی را بخشی از اقدامات در حال انجام دانست.

۱۵ تا ۲۰ تن نایلون در همدان دفن می‌شود

وی از پیشرفت ۵۰ درصدی ایجاد راه‌های دسترسی خبر داد و با بیان اینکه ساخت سلول دفن بهداشتی با ۷ میلیارد تومان در حال انجام است ابراز امیدواری کرد تا پایان سال ۹۹ شهر همدان یک سلول کاملا بهداشتی در اختیار داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با اشاره به محدود کردن سایت دفن زباله در استان گفت: با این اتفاق دو سایت دفن زباله همدان و ملایر برای دفن زباله‌های استان فعال خواهند بود.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد عملیات حمل و دفن زباله در همدان به صورت مکانیزه انجام می‌شود که در این زمینه جزو شهر‌های پیشرو هستیم.

سیبی با بیان اینکه متأسفانه ۱۵ تا ۲۰ تن نایلون در این سایت دفن می‌شود که در آینده منجر به بروز مشکلات زیست‌محیطی خواهد شد ادامه داد: با وجودی که با مدیران فروشگاه‌های بزرگ استان جلسه برقرار کردیم و عنوان کردیم ما هم سهم خود را پرداخت می‌کنیم تا دیگر از نایلون استفاده نکنند توجهی به این درخواست ما نشد.

برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت پسماند در مدارس همدان

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ایجاد کود کمپوست در همدان وجود دارد یا خیر نیز گفت: چهار سال پیش خط پردازش این سایت به مشکل برخورد، در حال حاضر خط پردازش فعال شده که امیدواریم بتوانیم بقیه کار را تعیین تکلیف کنیم.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان با اشاره به اینکه البته در هیچ کجای کشور کود صد درصدی کمپوست نداریم اظهار کرد: ضمن اینکه هنوز در کشور فاقد تکنولوژی حذف شیشه هستیم این نوع کود ممکن است به کشاورزی آسیب وارد کند، از طرف دیگر کود حیوانی برای کشاورز نیز ارزان‌تر، در دسترس و کیفی‌تر است.

وی در بخش دیگری از سخنانش همدان را یکی از شهر‌های تمیز کشور خواند و گفت: جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی از حاشیه جاده‌ها و ورودی‌های سطح شهر از دیگر موضوعاتی است که با فعالیت پنج اکیپ سیار و اکیپ‌های ثابت در حال انجام است، هرچند توفیق بیش از پیش در این زمینه نیازمند همراهی مردم و فرهنگسازی در این زمینه است.

سیبی از برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت پسماند در مدارس همدان خبر داد و بیان کرد: در همین راستا طی سال گذشته ۳۰ مدرسه آموزش دیدند که امسال نیز درصدد افزایش تعداد مدارس و تقویت آموزش‌ها هستیم.

وی با اشاره به انعقاد توافقنامه‌ای با مدارس استان در حوزه برگزاری جشنواره خوارزمی و فرهنگسازی در زمینه مدیریت پسماند تأکید کرد: در بخش هنری این جشنواره ورود کردیم که آثار قابل توجهی نیز از سوی دانش‌آموزان به دست ما رسید.

«تابستانه‌های شاد پسماند» در همدان

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان برگزاری دوره‌های آموزش شهروندی را بسیار اثرگذار دانست و گفت:  یکی از نتایج مثبت این اتفاق در همدان را کاهش زباله از ۵۰۰ تن در روز به ۴۰۰ تن عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری «تابستانه‌های شاد پسماند» در شهر همدان خبر داد و آن را رویکرد آموزشی جدید سازمان مدیریت پسماند شهرداری قلمداد کرد.

سیبی در تشریح این طرح گفت: در این طرح که با هدف آموزش کودکان و خانواده‌های آن‌ها برگزار می‌شود در تاریخ ۱۳ تیرماه در پارک مردم، ۲۰ تیرماه در سازمان مدیریت پسماند، ۲۷ تیرماه در پارک پرواز، سوم مردادماه در پارک خضر و ۱۲ مردادماه نیز در پارک آرامگاه باباطاهر مراسم جشنی با حضور هنرمندان کشوری برگزار می‌شود.

وی طرح جمع‌آوری کاغذ‌های باطله با عنوان «یک من، یک درخت» با همکاری خیریه‌ها را از دیگر برنامه‌های مدیریت پسماند شهرداری دانست و اظهار کرد: انجام طرح جمع‌آوری کتاب و دفتر‌های باطله و مواد قابل بازیافت توسط دانش‌آموزان در روز‌های پایانی سال تحصیلی نیز از دیگر برنامه‌های این مجموعه بود.

انتهای پیام/د.ا

کاشت ۱۴ هزار اصله درخت در سایت پسماند زباله

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.