سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران خبر داد؛

۳ تیر؛ برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران/ ساخت نیمی از مدارس به همت خیرین مدرسه ساز

شهری گفت: جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران دوشنبه سوم تیر برگزار می‌شود.

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در نشست خبری بیست‌ویکمین‌ جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران که در محل سازمان نوسازی مدارس استان تهران برگزار شد، ضمن تشکر از رسانه‌ها برای همراهی با سازمان اظهار کرد: این همراهی باعث ورود خیرین برای حل مشکلات آموزش و پرورش به ویژه عرصه مدرسه سازی شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران دوشنبه سوم تیر امسال در سالن همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت تهران برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات مرحوم محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور افزود: حضور خیرین در عرصه مدرسه‌سازی مخصوصا ایجاد جامعه خیرین مدرسه‌ساز مردان بزرگی چون مرحوم حافظی به توسعه فضای آموزشی کمک کرد.

شهری بیان کرد: در سال‌های اخیر که دولت با محدودیت منابع مواجه شده است، خیرین مدرسه‌ساز نقش پررنگی در توسعه فضای آموزشی داشتند و نیمی از مدارس به همت آنها بنا شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس تهران با اشاره به اینکه دو سوم مدارس بهره برداری شده در مهر ۹۷ به همت خیرین بوده است، تصریح کرد: میزان تعهدات خیرین در سال گذشته از ۶۴ میلیارد تومان در استان تهران تا ۱۹۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

شهری اظهار کرد: یکی از عوامل افزایش مشارکت خیرین در شرایط اقتصادی فعلی و رشد فعالیت‌های آن‌ها به دلیل فعالیت رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و بیان مشکلات آموزش و پرورش بوده است.

وی با اشاره به اینکه تراکم دانش‌آموزان در شهر تهران بالاست، گفت: در برخی کلاس‌ها تعداد دانش‌آموزان که که طبق استاندارد باید ۲۴ نفر باشد دو برابر شده است.

شهری با اشاره به اینکه نیاز به ۱۲ هزار کلاس درس داریم، گفت: این تعداد کلاس برای رسیدن به تراکم میانگین با جمعیت دانش‌آموزی فعلی است.

وی ادامه داد: اگر رشد دانش آموز را به این محاسبات اضافه کنیم نیاز به ۱۸ هزار کلاس درس وجود دارد که به ازای هر کلاس درس به ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که با روند فعلی اعتبارات و تخصیص‌ها بیش از ۳۰ سال طول می‌کشد.

مدیرکل نوسازی مدارس تهران تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در بازه زمانی ۵ ساله مشکل فضا‌های آموزشی تهران را حل کنیم باید برنامه ویژه داشته باشیم و فضا‌هایی که نیاز به تبدیل به احسن دارند، مدنظر قرار دهیم در غیراین صورت خطر سه شیفته شدن مدارس را داریم.


شهری گفت: باید ببینیم کدام املاک این ظرفیت تبدیل به احسن شدن را دارد البته مشاوران آموزش و پرورش این فضا‌ها را احصا کرده‌اند و سال گذشته تعداد مشخصی در شهر تهران مشخص شده است و شورای شهر هم همراهی داشت؛ با این سازوکار می‌توانیم مدارس نوسازی داشته باشیم.

شهرقدس بالاترین تراکم دانش آموزان در کلاس را دارد

شهری ادامه داد: اکنون شهرقدس بالاترین تراکم دانش آموزان در کلاس را دارد در میانگین جمعیت کلاس‌ها در استان حدود ۳۲ نفر است.

مدیرکل نوسازی مدارس تهران تصریح کرد: میانگین جمعیت کشوری ۲۴ نفر و به ازای هر کلاس ۸ نفر مازاد داریم و در آموزش هم حتی با وجود این شرایط به مشکل می‌خورند و در برخی کلاس‌ها تا لب سکوی کلاس دانش‌آموز نشسته و امکان عبور راحت معلم وجود ندارد.

فعالیت ۷۸۰ هزار خیر مدرسه ساز در داخل و خارج از کشور

در ادامه نعمت بنی ادم رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان تهران بیان کرد: ۴۰ درصد مدارس احداث شده بعد از انقلاب به وسیله خیرین مدرسه ساز بوده است و اگر آن‌ها نبودند معلوم نیست چه اتفاقی برای دانش‌آموزان می‌افتاد.

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار خیر در خارج از کشور و ۶۸۰ هزار در کشور به امر مدرسه‌سازی مشغول هستند.

خیرین از شهر‌های دیگر داوطلب ساخت مدرسه در تهران می‌شوند

بنی آدم بیان کرد: استان و شهر تهران لازم و ملزوم هم هستند و اغلب خیرین تمایل دارند مدارس را در شهر خود بسازند، اما با وجود نبود زمین در تهران و فرسودگی بالای ساختمان مدارس را مطرح می‌کنیم، خیرین از شهر‌های دیگر داوطلب ساخت مدرسه در تهران می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس تهران فرسوده هستند، گفت: با مکان یابی صحیح در نقاط مرکزی شهر، مدارس فرسوده امکان تبدیل به احسن شدن دارند.

همچنین موجانی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه بعد از جنگ وضعیت فضا‌های آموزشی وخیم و سرانه دانش آموزی به ۵۰ نفر در هر کلاس رسید، گفت: ۲۱ سال قبل جامعه خیرین مدرسه‌ساز به وسیله مرحوم حافظی و تعدادی از خیرین در مشهد برپا شد و اکنون تعداد اعضای جامعه حدود ۶۸۰ هزار نفر است.

وی به بیان خاطره‌ای از خیر مدرسه ساز پرداخت و اظهار کرد: خیری در اطراف مشهد که مغنی و نابینا بود منزلش را فروخت و مدرسه ساخت و خودش هم سرایدار مدرسه شد و از نظر او صدای پای دانش آموزان برای ورود به مدرسه بهترین موسیقی بود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهرستان‌های استان تهران گفت: هنوز در کشور مدارس دو و سه شیفته داریم و استان تهران هم به دلیل مهاجرت بی‌رویه به این منطقه با کمبود جدی مواجه است.

موجانی بیان کرد: در کشور ثروت وجود دارد و بهترین صدقه جاریه و خدمت به خلق همت و تلاش برای عرصه مدرسه سازی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.