سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایتی از یک تعاونی به بلندای همت زنان سرپرست خانوار

اینجا شهرستان خرمدره روایتی از یک تعاونی که با همت بلند بانوان زنان سرپرست خانوار شکل گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، برای دیدن یک کار گروهی و همتی بلند راهی شهرستان خرمدره از توابع استان زنجانی می‌شویم .
 
در شهری که به کوچه باغ هایش معروف است و مزارع و باغات چشمنوازی را در خود جای داده است وارد مزرعه‌ای می‌شویم که زنان سرپرست خانوار با همت و کمک دستگاه‌های ذیربط تعاونی تشکیل دادند به بلندای همتشان.
 

 مزرعه‌ای زیبا و مملو از گل‌های محمدی؛ آنچه که نظرم را در این مزرعه به خود جلب می‌کند سخت کوشی زنانی است که ایستادن در زندگی برایشان معنا ندارد آنها توانستند با عزم و اراده  روزی خود و خانواده را از همین مزرعه نیم هکتاری بدست آورند، بانوانی که با دمیدن صبح در پی برداشت حاصل دسترنجشان  هستند.
 

 


عزت نفس و بلند طبعی این بانوان ستودنیست

به کنارشان که می‌روم آغازی می‌شود برای روایت قصه شکل گرفتن تعاونی شان.
 

خانم بابایی سرپرست این تعاونی است به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می‌گوید: وقتی بهزیستی شوق من و جمعی از بانوان سرپرست خانوار را برای داشتن شغلی که از آن بتوانیم امرار معاش کنیم دید ما را برای آموزش کاشت گیاهان دارویی به سازمان جهاد کشاورزی معرفی کرد.

وی ادامه می دهد:در این سازمان ما از طریق کارشناسان کشاورزی با نحوه کاشت و برداشت این گیاهان آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم تعاونی در زمینه گیاهان دارویی ثبت کنیم.
 

سرپرست تعاونی پرورش گل‌های محمدی می‌افزاید: اینجا بود که سازمان بهزیستی زمینی در اختیار ما گذاشت و الان حدود ۸ سال است که در این زمین گل محمدی کاشته می‌شود و تعدادی از اعضائ نیز پس از برداشت  گل محمدی اقدام به گلابگیری می کنند.

خانم بابایی می‌گوید:تعاونی ما ۷ نفر عضو دارد که با تعاونی دیگری که در همین زمینه تشکیل شده همکاری میکند و در مجموع ۱۴ نفر هستیم که  در زمینه  کاشت و برداشت و گیاهان دارویی و عرق گیری فعالیت می کنیم.
 
سرپرست تعاونی پرورش گل‌های محمدی  می گوید : برخی از اعضای گروه  در مزرعه اقدام به برداشت گل محمدی می کنند و برخی دیگر نیز در مکان تعاونی کار عرقگیری و گلابگیری را به عهده می گیرند.
 
 
وی می‌گوید: علاوه بر عرضه محصولات خود در بازار استان در نمایشگاه‌های که در کشور دایر می‌شود نیز شرکت می کنیم و محصولات خود را به بازار کشور معرفی می‌کنیم و خدا روشکر از این راه توانستیم هزینه زندگی خود و خانواده را تامین کنیم.
 
 
 
 
یکی دیگر از اعضا این گروه به به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: من از این محل هزینه زندگی خود و فرزندم را تامین می کنم  و به بانوان که مشکل امثال من را دارند توصیه می کنم که نا امید نشوند و با مراجعه به سازمان های مانند بهزیستی برای خود شغلی دست و پا کنند تا محتاج کسی نباشند و بتوانند روی پای خود بایستند و هزینه زندگیشان را با  کار و تلاش خود تامین کنند.
 
 

حیدری، کارشناس مسئول امور اجتماعی بهزیستی شهرستان خرمدره به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت:بانوانی که در اینجا مشغول کار هستند، دو گروه هفت نفره متشکل از زنان سرپرست خانوار می‌باشند که به علت نداشتن درآمد و کمک هزینه معیشتی، به بهزیستی مراجعه  و در سال ۱۳۸۶  اقدام به ثبت  تعاونی کردند.
 
 
 
این کارشناس بهزیستی ادامه داد :همینطور در سال ۱۳۹۰ زمینی به نام همین گروه توسط بهزیستی خریداری شد و جهاد کشاورزی هم آموزش‌های لازم را در رابطه با کاشت و برداشت نشا‌ها که از کاشان وارد شده بود ارائه کرد و این افراد اکنون در زمینه‌های کاشت یونجه، نعناع و گل محمدی و همچنین در تولید بیش از ۱۵ نوع عرقیات در کارگاه عرق گیری مشغول فعالیت اند.
 
وی افزود:در مجموع دو تعاونی دارای ۱۴ عضو در زمینه گیاهان دارویی با هم همکاری دارند که یک گروه در کاشت یونجه، نعناع و گل محمدی فعالند و گروه دیگر در زمینه عرق گیری به صورت مکمل هم مشغول فعالیت اند.
 
 

برگزاری کلاس های آموزش  و ترویج گیاهان دارویی 

فرشته گل محمدی، کارشناس مسئول باغبانی جهادکشاورزی شهرستان خرمدره در رابطه با اهمیت این نوع گیاهان به خصوص گل محمدی به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: گل محمدی یکی از گیاهانی است که از قدیم الایام در استان زنجان کشت و کار می‌شده و با توجه به کمبود و بحران آبی که با آن مواجه هستیم، باید گیاهان با نیاز آبی پایین، جایگزین گیاهان با نیاز آبی بالا شوند و گل محمدی یکی از همین گیاهان است.
 

وی افزود: ما در جهاد کشاورزی کلاس‌های آموزشی متناسب با نیاز کشاورزان در رابطه با کشت و برداشت و فراوری گیاهان دارویی برگزار می‌کنیم که علاقمندان به تناسب علاقه شان در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

خانم گلمحمدی در رابطه با سطح زیر کشت گل محمدی در استان افزود: سطح زیر کشت گل محمدی حدود ۱۶۰ هکتار می‌باشد و کشت و کار این زمین‌ها در ۴ سال اخیر به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: در مجموع دراین  تعاونی سالانه حدود ۳ تن انواع گیاهان دارویی برداشت و پس از عرقگیری روانه بازار می‌شود.
 

کارشناس مسئول باغبانی جهادکشاورزی شهرستان خرمدره افزود: جهاد کشاورزی نگاه ویژه‌ای در حمایت از بانوان سرپرست خانوار دارد و در طی بازدید‌های سالانه سعی در حل مشکلات مختلف در زمینه آفات، بیماری‌ها و ... می‌نماید.
 

فعالیت ۴ هزار ۵۰۰  شرکت تعاونی در استان زنجان

مقدم، رئیس تعاونی شهرستان خرمدره در این رابطه به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: ما در استان زنجان ۴۵۰۰ واحد شرکت تعاونی داریم که از این تعداد یکهزارو ۱۵۴ واحد تعاونی فعال هستند که از این تعداد, ۳۱۴ واحد در شهرستان خرمدره است که ۸۵ واحد آن فعال هستند.
 

وی افزود:هم چنین در بخش بانوان ۱۵ شرکت تعاونی فعال وجود دارد که این واحد تعاونی نیز یکی از تعاونی‌های فعال شهرستان است که در زمینه تولید گیاهان دارویی فعالیت می‌کند.
 

 

اولین جشنواره گل محمدی و گلاب‌گیری سنتی در شهرستان خرمدره

حالا به شکرانه الطاف الهی جشنواره گل محمدی و گلابگیری و با هدف آشنایی با فعالیت‌های گروه همیار زنان سرپرست خانوار در این شهرستان برگزار شد و با استقبال  گرم مردم خرندره مواجه شد.
 
 
 
نجاتی رییس بهزیستی شهرستان خرمدره در این باره به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، اهداف برگزاری این جشنواره را آشنای با فعالیت گروه همیار زنان سرپرست خانوار و نحوه تولید گل محمدی و گلابگیری عنوان کرد و گفت: امیداورایم برگزاری چنین جشنواره‌هایی به رونق محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار منجر شود.
 
 
 
 
گزارشی از زهرا نصیری 
 
انتهای پیام/ن
برچسب ها: اشتغالزایی ، بهزیستی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.