سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست:

۱۰ تا ۳۰ در صد بیماری‌ها با محیط زیست مرتبط است

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در قزوین گفت: ۱۰ تا ۳۰ در صد بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های نوظهور با پسماند و محیط زیست مرتبط است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، امیدی نیا معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین همایش ملی محیط زیست؛ مشارکت‌های اجتماعی و مدیریت شهری گفت: ۱۰ تا ۳۰ در صد بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های نوظهور با پسماند و محیط زیست مرتبط است و ما نمی‌توانیم پسماند را تنها در ساختار محیط زیست حل کنیم.

امیدی نیا با تأکید بر اینکه مشارکت اجتماعی معجزه مدیریت است و آفت آن بخشی نگری است، ادامه داد: براساس تجربه دنیا مدیریت محیط زیست، اکوسیستم و در هم تنیده است.

وی افزود: باید شهروند اکولوژیک داشته باشیم، زیرا حضور مدیران زمانبندی دارد، اما جایگاه شهروند کنشگر ابدی است، پس باید پتانسیل خود را در تقویت شهروندان بگذاریم.

این مقام مسئول با بیان این که یک سازمان اجرایی در ایجاد یا مسئله محیط زیست نقشی ندارد، گفت: مدیریت شهری با تمام بدنه سازمانی در محیط زیست درگیر هستند و در پروتکل‌های جهانی محیط زیست نیز نگاه یکپارچه وجود دارد.

امیدی نیا با بیان اینکه همه آحاد اجتماع مسائل محیط زیستی را می‌شناسند و به راحتی می‌توان چالش‌های آن را نام ببرند، اظهار کرد: امروز بحران در شناخت مسائل نیست و چالش متد و حل مسئله داریم.

وی اضافه کرد: محیط زیست قائل به مرز‌های جغرافیایی نیست، به شکل منطقه‌ای خود را نشان می‌دهد و در قالب کشور‌ها جای نمی‌گیرد.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست کشور هم در این همایش گفت: با ارائه پیوست‌های زیست محیطی برای پروژه‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات حوزه محیط زیست را کاهش داد

عباسپور افزود: افزایش مشارکت اجتماعی شهروندان با اجرای همایش‌های مردمی و ارائه آموزش‌های لازم محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار شهر‌ها باید با مدیریت تجمیع شده تمامی دستگاه‌ها صورت گیرد، گفت: هدایت شهر به سمت شهر دانش پایه و هوشمند، افزایش اختیارات قانونی متولیان حوزه پسماند، لحاظ کرد شاخص‌های توسعه شهری، افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، تسهیل بازآفرینی بافت فرسوده و افزایش میزان تفکیک زباله شهری از جمله راهکار‌های حفاظت از محیط زیست شهری است که باید به آن‌ها توجه شود.

حسن کریم زادگان، استاد دانشگاه و رئیس موسسه پژوهش اقتصاد محیط زیست هم در این همایش گفت: مباحث محیط زیست سال‌ها مورد توجه بوده است، اما امروز بحران‌های محیط زیست به ابر چالش‌ها تبدیل شدند.

کریم زادگان با تاکید بر این که ریشه مشکلات کشور در حوزه محیط زیست، نقص در آموزش است، گفت: باید کودکانی خلاق، نقاد صبور، کارآفرین و مسئولیت پذیر تربیت کرد، زیرا بیش از ۸۰ درصد از توانایی در بزرگسالی به آموزش‌های کودکی تا سنین ۱۲ سالگی است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم مشارکت ایجاد شود، باید ابتدا به سراغ آموزش برویم و اگر موضوع آموزش را اصلاح کنیم، بخش اعظم مسئله حل شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از آموزش، نیاز به قوانین و مقرراتی داریم که برای همه به طور یکسان اجرا شود و با تکنولوژی‌های جدید بر آن‌ها نظارت کنیم.

کریم زادگان خاطرنشان کرد: شایسته سالاری، بوروکراسی کارامد، فرا صنعتی شدن، هماهنگی میان بخش‌های مختلف، توزیع عادلانه امکانات و دانشگاه‌های حل المسائلی از ویژگی‌های نظامات موفق بین المللی است که باید سرلوحه مدیریت در ایران باشد.

انتهای پیام/ک

نخستین همایش ملی محیط زیست؛ مشارکت‌های اجتماعی و مدیریت شهری در قزوین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.