از دفاع تا ابهام و درخواست توقف پروژه هفته‌دره موضوعاتی بود که در صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین مطرح شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، در ادامه گزارش معاونت عمرانی شهرداری قزوین در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین با موضوع پروژه‌های عمرانی در حال اجرا، پروژه هفته دره یا سافاری‌پارک (وحش‌گشت) از جمله موضوعاتی بود که در صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین به آن پرداخته شد.

پروژه هفته دره یکی از پروژه‌های عمرانی شهرداری قزوین با موضوع توسعه گردشگری است که بهمن سال ۹۷ خبر افتتاح سه دره از آن در خبرگزاری‌ها منتشر شد و مدت‌هاست از موضوعات چالش‌برانگیز در شورای اسلامی شهر قزوین است؛ پروژه‌ای که از همان ابتدا بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه محیط‌زیست به آن انتقاد داشتند و همچنان نیز ادامه دارد.

نداشتن مطالعات ارزیابی اثرات محیط‌زیستی پروژه و موضوع چگونگی تامین آب آن با توجه به این‌که دشت قزوین از روزگاران گذشته با کمبود آب مواجه است، از جمله انتقادات مطرح شده است.

سیده منیره قوامی رییس کمیسیون خدمات شهری و محیطزیست شورای اسلامی شهر قزوین از منتقدان این پروژه، اسفند ۹۷ در جلسات بررسی بودجه پیشنهادی ۹۸ شهرداری قزوین با انتقاد از شهرداری به دلیل توجه نداشتن به مسائل زیست محیط گفته بود: "هیچ یک از پروژه‎های عمرانی شهردرای پیوست محیط زیستی ندارد. "

سیده منیره قوامی در آن جلسه با تذکر شفاهی از شهرداری خواست تا در اسرع وقت پیوست محیط زیستی پروژه‌های در حال اجرا به تایید اداره کل حفاظت محیط زیست برسد و سپس جهت بررسی به شورای اسلامی شهر قزوین ارسال شود.

اما حالا بعد از گذشت حدود چهار ماه پروژه‌های عمرانی شهر قزوین از جمله پروژه توسعه گردشگری هفته دره نه تنها مطالعات اثرات زیست محیطی آن انجام نشده است بلکه بر ادامه اجرای پروژه اصرار وجود دارد و گزارش پیشرفت فیزیکی آن توسط رسانه‌ها منعکس می‌شود.

موضوعی که بار دیگر در جلسه علنی ۲۱ خرداد شورای اسلامی شهر قزوین مطرح شد و سیده منیره قوامی سخنگو و رییس کمیسوین خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهردر این باره گفت: شورای اسلامی شهرقزوین پروژه هفته دره را متوقف نکرد تا خللی در کار به وجود نیاید؛ ولی بار‌ها در صحن شورا و به رسانه گفته شده است که پروژه هفته دره و دریاچه‌هایی که در این طرح دیده شده است باید پیوست محیط زیستی داشته باشد و به تصویب و تایید اداره کل حفاظت محیط زیست استان برسد و به شورای اسلامی شهر نیز ارائه شود؛ اما همچنان شهردرای به درخواست شورای اسلامی شهر قزوین توجه‌ای ندارد.

وی افزود: مدتی قبل که نمایندگان مجلس به مناسبت هفته شورا در صحن شورا شهر حضور داشتند نظرشان این بود که پروژه هفت دره به دلیل نداشتن پیوست محیطی زیستی متوقف شود، اما ما برای آن‌که خللی در روند پروژه ایجاد نشود آن را متوقف نکردیم، تصمیمی که اشتباه بود وباید گفته شود تا زمانی که این مطالعات انجام نشده و به تایید اداره کل حفاظت محیط زیست نرسیده و به شورا ارائه نگردیده است پروژه اجرا نشود.

داوودی رییس شورای اسلامی شهر قزوین با بیان اینکه نمی‌توان پروژه هفته دره را متوقف کرد گفت: باید در جلسه‌ای با حضور مسئولان محیط زیست از خواسته‌ها و دغدغه‌ها و صحبت‌های آن‌ها مطلع شویم.

داوودی اضافه کرد: قاعدتا اگر پروژه‌ای مشکل زیست محیطی داشته باشد از سوی اداره محیط‌زیست متوقف خواهد شد؛ همانگونه پروژه جاده رحیم آباد کلاچای متوقف شد.

سیده منیره قوامی در پاسخ با تاکید براینکه این پروژه باید تا زمان ارائه مطالعات ارزیابی محیط زیستی متوقف گردد ادامه داد: اگر قرار باشد این روند ادامه داشته باشد همچنان اراده‌ای برای انجام مطالعات زیست محیطی وجود نخواهد داشت.

احد چگینی عضو دیگر شواری اسلامی شهر قزوین هم با بیان این‌که همه مردم علاقه‌مند هستند و دغدغه مسائیل زیس‌محیطی دارند گفت: پیشنهاد می‌کنم شهرداری درباره ابهامات و سوالات مطرح شده پاسخگو باشد.

وی افزود: اگرچه عملکرد شهردرای در واقع عملکرد شورای اسلامی شهر است، اما این دلیل نمی‌شود از شهرداری سوال پرسیده یا تذکر داده نشود.

عبدالرزاقی نایب رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: در ابتدای ورودم به شورای پنجم این سوال برایم مطرح بود که آب مورد نیاز پروژه هفت دره از کجا تامین می‌شود؟ در این باره چندین بار از مدیران شهری سوال کردم، ولی پاسخ قانع کننده‌ای داده نشد و همچنان هم این موضوع ابهام دارد.

وی افزود: اگرچه امسال با بارندگی خوبی مواجه بودیم، اما در سال‌های آینده اگر مانند گذشته با کمبود بارندگی و آب مواجه شویم آب این دریاچه‌ها چگونه تامین خواهد شد؟، دغدغه همه اعضای شورای اسلامی شهر قزوین حفظ باغستان است و برای ادامه حیات آن باید منابع تامین آب را افزایش دهیم نه آن‌که با تعریف پروژه‌های مانند پروژه هفته دره و دریاچه‌های مصنوعی و تامین آب برای آن، آب مورد نیاز باغستان کاهش داده شود.

عبدالرزاقی یادآور شد: در حال حاظر فقط یک سوم آب مورد نیاز باغستان سنتی دو هزار ۵۰۰ هکتاری، تامین می‌شود و دو سوم، کمبود آب وجود دارد.

عبدالرزاقی بیان کرد: باید در زمینه تامین آب دریاچه‌های پروژه هفته دره شفاف سازی شود؛ اینکه عمق این دریاچه‌ها چقدر است؟ سهم تامین آب پروژه از بارندگی و حقآبه‌ای که شهردرای از گذشته داشته است چه میزان است؟

اما یکی از اعضایی دیگر شورا که از این پروژه دفاع می‌کند سعید دقیقی است اون با طرح این سوال که اساسا چرا پروژه‌ای که به گفته اعضای دیگر باید متوقف شود از ابتدا تصویب شده و به مرحله اجرا رسیده است و حالا چرا بعد از گذشت دو سال و صرف هزینه از بیت‌المال آن را متوقف کنیم؟ گفت: در ابتدای این پروژه با توضیحاتی که داده شد قانع شدیم و به آن رای دادیم؛ حالا نمی‌شود پروژه‌ای را که خود ما تصویب کرده‌ایم متوقف کنیم آن هم پروژه‌ای فاخر که از نهاد ریاست جمهوری برای آن هزینه می‌شود.

اما سیده منیره قوامی با بیان این‌که احداث دریاچه‌ها هیچ‌گونه مصوبه‌ای ندارد گفت: پروژهفته دره در شورای چهارم تصویب شده است و در شورای پنجم در جلسه‌ای که مربوط به گزارش طرح‌های عمرانی بود از الحاق چهار دریاچه به این پروژه خبر دادند که قرار شد درباره تامین آب این دریاچه‌ها توضیح داده شود، اما این اتفاق نیفتاد و شهرداری بدون قانع کردن و تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قزوین احداث این دریاچه‌ها را آغاز کرد.

سیده منیره رئییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر قزوین اضافه کرد: در مورد دریاچه‌های دهکده طبیعت هفته آینده برای شفاف‌سازی و رفع ابهامات این پروژه جلسه‌ای در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری با حضور مسئولان مربوطه تشکیل خواهد شد. اما بهتر است این پروژه تا بررسی و تایید نهایی متوقف شود تا اگر تخریبی متوجه محبط زیست است با تدابیر درست از آثار آسیب‌های احتمالی بکاهیم. قصد ما جلوگیری از انجام پروژه‌های فاخر در شهر قزوین نیست بلکه اجرای چنین پروژه‌هایی با کمترین تخریب در محیط زیست هدف نهایی است تا نه تنها مدیون آیندگان نباشیم بلکه آن‌ها از برکات این پروژه‌ها منتفع شوند.

انتهای پیام/

جلسه علنی شورای اسلامی شهر قزوین

برچسب ها: شورای شهر ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار