وی درباره عوامل موثر بر ترویج کتابخوانی اظهار داشت: معلمان در ترویج کتابخوانی خیلی اثربخش هستند. آنها باید کودکان را به خواندن کتاب عادت دهند. همانطور که بعضی ها، افراد سیگاری را الگوی خود قرار میدهند و به سیگار معتاد میشوند و دوری از آن برایشان سخت است، باید کودکان را با الگو قرار دادن افراد کتابخوان برایشان، به کتاب علاقهمند کنیم تا به آن عادت کنند و در آینده بتوانند تاثیرات مثبتی در جامعه داشته باشند.
این نویسنده در خصوص نقش خانواده و رسانه در افزایش فرهنگ کتابخوانی در جامعه، گفت: کتاب باید متناسب با درک و فهم کودک باشد؛ اگر مفاهیم آن کمتر از سنش و آسان باشد، باعث پیشرفت نمیشود و اگر بالاتر از سنش باشد، کودک برای خواندن علاقه نشان نمیدهد. پس مطالب کتاب باید برای کودک مفید و سودمند باشد. کودکان در خانواده به سمت کسانی جذب می شوند که از نظر سنی بتوانند ارتباط بهتری با آن بگیرند. پس کتابخوان بودن آن افراد می تواند بر کودکان و مطالعه آنها اثر بگذارد.
نوری خاطرنشان کرد: رسانهها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی باید برنامه هایی را به تبلیغ کتاب و کتابخوانی اختصاص دهند. تاثیر تلویزیون در این بین خیلی زیاد است و میتواند با تبلیغات موثر و مختصر، کودکان را به مطالعه ترغیب و تشویق کند.
انتهای پیام/