سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مطرح کرد؛

اهدای سالیانه ۲ میلیون متر مکعب خون/ دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی باید عادلانه باشد

ابتکار با اشاره به اهمیت اهدای خون و فرآورده‌های خونی گفت: سال گذشته حدود ۲ میلیون مترمکعب خون از سوی مردم اهدا شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور عصر امروز در مراسم روز جهانی اهدای خون که در مرکز وصال برگزار شد، اظهار کرد: در زمان وقوع سیل و زلزله کار مسئولان در سازمان انتقال خون سخت‌تر می‌شود؛ اهدا کنندگان در کشور بسیار محترم هستند، زیرا عاشقانه خون خود را به صورت داوطلبانه اهدا می‌کنند.

وی افزود: اگر حس نوع دوستی و مشارکت اهدا کنندگان نباشد تهیه خون و فراورده‌های خونی با مشکل روبه رو می‌شود و این بزرگداشت برای تجلیل از اهدا کنندگان بنا گذاشته شد.

ابتکار با اشاره به اینکه خون اهدایی باید سالم باشد، گفت: دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی باید عادلانه باشد و هیچ کمبودی در شرایط بحرانی از نظر خون و فرآورده‌های خونی در کشور وجود نداشته باشد که این امر نشان از مسئولیت‌پذیری افراد جامعه است و آثار و برکتش در خانواده‌ها پدیدار می‌شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: اهدا کنندگان فرهنگ ایثار را به جامعه منتقل می‌کنند و برکاتی از سوی خداوند به اهدا کنندگان و ایثارگران اعطا می‌شود.

ابتکار با اشاره به آمار اهدای خون گفت: سال گذشته ۲ میلیون مترمکعب اهدای خون در کشور انجام شده است و اهداکنندگان به هنوان مروج فرهنگ ایثار و اهدا خون مطرح می‌شوند.

تخصیص ۳۵ هزار میلیارد تومان از درآمد بیمارستان‌ها به وزارت بهداشت

در علیجانی عضور کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرد: اهدا خون یک کار ارزشمند در تمام جوامع محسوب می‌شود و تمام ارگان‌های بدن به خون نیازمند است.

وی ادامه داد: خدا در قرآن می‌فرماید کسی اگر فردی را ازمرگ نجات دهد انگار کل بشر را نجات داده است و این خدمت یک کار بزرگی محسوب می‌شود البته باید بگویم که کار انتقال خون از نظر سلامت خون مهم است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس بیان کرد: امنیت خون موضوع مهمی است و اگر کشور اطلاعات درستی از حوزه سلامت و صنعت خون داشته باشد می‌تواند برنامه‌ریزی درستی در این مورد داشته باشد.

علیجانی با اشاره به اهمیت روش‌های حفاظتی برای نگهداری از فرآورده‌های خونی گفت: باید پلاسما و پلاکت را برای رفع نیاز بیماران تامین کنیم و تا امروز ۶۰ درصد از دارو‌ها محصول پلاسمای ایرانی است.

وی ادامه داد: افراد تا ۶۵ سالگی می‌توانند اقدام به اهدای خون کنند همچنین  ۱۸ هرار بیمار تالاسمی و ۵ هزار بیمار هموفیلی در کشور داریم که باید نیازهای آنها را پاسخ داد.

عضو کمیسیون بهداشت گفت: دولت و مجلس باید برای ساخت پالایشگاه پلاسما کمک بیشتری کنند و چراکه دشمنان نشان داده‌اند که  قصد محدود کردن ایران را دارند بنابراین باید از شرکت‌های دانش بنیان بیشتر استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: امروزه ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی در اختیار وزارت بهداشت و ۳۵ هزار میلیارد تومان از درآمد بیمارستان‌ها به وزارت بهداشت اختصاص داشته است.

عضو کمیسیون بهداشت گفت: امروزه آینده پزشکیدر سلول و ژن درمانی است و باید ارز در حوزه سلامت را داخل کشور نگه می‌داریم؛ امروزه ایران در تولید علم در منطقه رتبه اول را کسب کرده ایم، اما در خصوص تبدیل علم به ثروت در رتبه ۱۶ قرار گرفته ایم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.