سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرانوند مطرح کرد؛

تسهیلات ویژه برای تولید تجهیزات ریلی

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: باید سرمایه گذاری را در صنعت ریلی رقابت پذیر کنیم، به گونه‌ای که بازدهی سرمایه گذاری بالاتر از نرخ تسهیلات باشد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نورالله بیرانوند، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته گفت: یکی از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه، فراهم کردن فضای تعامل بین ذی‌نفعان این حوزه یعنی حوزه حاکمیتی و زنجیره حمل و نقل ریلی است.
 
وی ادامه داد: شرکت راه آهن به دنبال فراهم سازی بستر مناسب برای تعامل با بخش خصوصی است.

بیرانوند بیان کرد: از دیگر اقدامات ما تأمین مالی حمل و نقل ریلی از محل بازار سرمایه است که برای این منظور تاکنون برای تأمین مالی تولید واگن در چهار کارخانه واگن سازی داخلی، اوراق صکوک اجاره در بازار سرمایه عرضه شده و این اوراق در کمتر از یک ساعت به فروش رسید و در حال حاضر بازپرداخت آنها آغاز شده است.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن افزود: راه آهن شرایطی را فراهم می‌کند که در آن بانک‌ها بازار سرمایه و صندوق توسعه هم بتوانند خدمات تامین مالی را به بخش‌های خصوصی ارائه کند و در این حوزه شرکت راه آهن نقش حاکمیتی در انعقاد قرارداد و ایجاد تعامل بین آن‌ها را دارد.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با بیان اینکه برای سرمایه گذاری، رونق و رفع موانع در این بخش، بسته تشویقی را طراحی کرده ایم که این بسته‌ها در حال به روز رسانی است، افزود: در این بسته ها سلسله اقداماتی مطرح است که منجر به افزایش بازدهی سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی می‌شود و برای آنکه هر صنعت بتواند سرمایه گذار جذب کند؛ باید بازدهی صنعت به گونه‌ای باشد که سرمایه گذاران انگیزه لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: ارزش فعلی سرمایه گذاری باید نسبت به سایر رقبا و صنایع، رقابتی باشد.
بیشتر بخوانید: ۳ تفاهم‌نامه نوسازی ناوگان ریلی به امضا رسید/ آغاز تردد ۴۰۰ واگن باری لبه بلند از ایستگاه راه آهن یزد
بیرانوند بیان کرد: تکلیف قانونی است که ما باید سرمایه گذاری را در صنعت ریلی رقابت پذیر کنیم، به گونه‌ای که معمولا نرخ بازدهی سرمایه گذاری باید بالاتر از نرخ تسهیلات باشد که بانک‌ها از آن سود دریافت می‌کنند.

به گفته وی، در حوزه لوکوموتیو ناوگان و توسعه ایستگاه‌ها نرخ‌های بازدهی مناسبی داریم.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: نرخ مورد قبول ما در شرکت راه آهن معادل نرخ شورای پول و اعتبار به اضافه دو درصد است. بنابراین با توجه به اینکه نرخ مصوب شورای پول و اعتبار برای سود سپرده‌های بانکی چند ساله ۱۸ درصد تعیین شده، باید نرخ سود سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی ۲۰ درصد باشد.
 
وی افزود: راه آهن برای دستیابی به این نرخ بازدهی، اقدام به کاهش هزینه دسترسی به ریل برای سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی کرده است که به همین منظور در طول دو سال اخیر ۲۰ درصد از هزینه دسترسی به ریل را کاهش داده ایم. همچنین اقدام دیگر ما این بود که از سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی باری تا سه سال و نیم نخست و یا معادل حمل چهار میلیون تن بار، حق دسترسی به ریل اخذ نمی‌کنیم.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن با بیان اینکه از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده بسیار خوبی کرده‌ایم، گفت: هم اکنون این ماده قانون عملیاتی شده که به ازای هر تن کیلومتر یک و سه دهم سنت دلار و به ازای هر نفر کیلومتر ۷۳ صدم سنت دلار شرکت نفت از محل صرفه جویی سوخت به شرکت بهینه سازی مصرف انرژی اختصاص داده و پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: کاهش مالیات بر درآمد بازدهی سرمایه گذاری در حوزه ریل است که زمینه آن فراهم شده است.

بیرانوند با اشاره به اینکه مشوق دوم در این حوزه مدیریت ریسک سرمایه گذاری در ریل است، گفت: سرمایه گذار بیش از آنکه به دنبال بازدهی بالا باشد از ریسک گریزان است، به طوری که اگر یک پروژه  بازدهی بالایی داشته باشد به دلیل ریسک بالای که دارد، باز هم سرمایه گذاری در آن پروژه را انجام نمی‌دهد.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن تاکید کرد: ماده ۶۷ قانون الحاق ۲ به راه آهن و شهرداری‌ها اجازه می‌دهد که بازپرداخت اقساط و نوسانات نرخ ارز برای سرمایه گذاران را تضمین کند که خوشبختانه ما سازو‌کار اجرایی آن را فراهم کرده ایم، به طوری که بازپرداخت اقساط سرمایه‌گذار در مقابل فاینانس خارجی، بازار سرمایه و بورس و اوراق بهادر و بانک‌ها را تضمین می‌کنیم و این موضوع می‌تواند مشکل ریسک را از روی سرمایه گذاران بردارد و باعث کاهش هزینه‌های صدور تضامین در راه آهن باشد.

وی افزود: در بخش تضامین جا‌هایی که خودمان خریدار خدمت هستیم، مانند لوکوموتیو با انعقاد قرارداد‌های بلند مدت ریسک تجاری این خدمات را کاهش داده‌ایم.

بیرانوند افزود: راه آهن آمادگی دارد درباره طرح‌های خاص،  تضامین خاص را صادر کند.

کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش ریلی

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن تاکید کرد: برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در بخش ریلی شرکت راه آهن قراردادهای بلند مدت با شرکت‌های ریلی به امضا رسانده تا هزینه اجاره لکوموتیو و دیگر خدمات مورد نیاز این شرکت را کاهش دهد. همچنین راه آهن در تأمین مالی بخشی از پروژه‌ها مشارکت کرده و در اجرای طرح‌های TOD (توسعه خدمات تجاری در ایستگاه‌های راه آهن) تا ۳۰ درصد و احداث خطوط ریلی فرعی تا ۵۰ درصد این هزینه‌ها را برعهده می‌گیرد.

وی گفت: سیستم سوخت رسانی راه آهن بر اساس همین مدل مدرن شده و ما توانستیم سیستم سوخت رسانی را توسط بخش خصوصی به روز رسانی کنیم.

بیرانوند با اشاره به اینکه در سال گذشته با بورس قراردادی را منعقد کرده‌ایم، گفت: از دیگر اقدامات ما تأمین مالی حمل و نقل ریلی از محل بازار سرمایه است که برای این منظور تاکنون برای تأمین مالی تولید واگن در چهار کارخانه واگن سازی داخلی، اوراق صکوک اجاره در بازار سرمایه عرضه شده و این اوراق در کمتر از یک ساعت به فروش رسید و در حال حاضر بازپرداخت آنها آغاز شده است.

بیرانوند با بیان اینکه سرمایه گذاری در راه آهن بلند مدت است، گفت: در راه آهن با ریسک تجاری و ریسک‌های بازار مواجه نیستیم و فردی که وارد این بازار می‌شود، می‌تواند سرمایه خود را ۳۰ سال تضمین کند. دارایی‌هایی که در  راه آهن وجود دارد، متناسب با نرخ ارز افزایش می‌یابد.

معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه آهن گفت: تمامی ۱۰ هزار دستگاه واگن موجود در راه آهن امروز دارای متقاضی و سرمایه گذاری بسیار بالا است.

وی درباره مشکل فاینانس تهران، قم اصفهان گفت: ارزش این ال سی ۱۳.۶ میلیارد یوآن است و مشکل خاصی ندارد و در حال حاضر چینی‌ها آن را برای ایران فعال کرده اند. اعتبار این LC نزد بانک موجود بوده و هر موقع اسناد آن به بانک ارائه شود در مقابل پیشرفت پروژه به شرکت سازنده پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.