لوکوموتیو باری مپ ۲۴ که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

کباری/ لوکوموتیو باری مپ 24 رونمایی شدبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با حضور وزیر راه وشهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن یک دستگاه لوکوموتیو باری مپ ۲۴ و سوزن ریلی ساخت شرکت ایرید ساخت داخل رونمایی شد.
 
در این مراسم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ایران دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که با بهره‌گیری از آنها در مسیر پیشرفت، می‌توان چرخ صنایع داخلی را به حرکت درآورد.

وی افزود: امروز با رونمایی از لوکوموتیو داخلی شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی در صنعت ریلی کشور هستیم.  این محصول قابل رقابت با نمونه خارجی است و می‌تواند هزینه‌های تامین آن را برای ما  به یک ششم کاهش دهد.

اسلامی با بیان اینکه مجموعه متخصصان ساخت این لوکوموتیو، شرکت مپنا است، گفت: این شرکت دارای نیروهای جوان پر آتیه است که از توان آنها می‌توانیم بهره کافی را ببریم و شاهد موفقیت‌های روزافزون این حوزه بوده و به خود کفایی برسیم.


بیشتر بخوانید: راه آهن تهدید‌ها را به فرصت تبدیل خواهد کرد/ رونمایی از لوکوموتیو مپ ۲۴ در حوزه حمل‌ونقل ریلی


وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: با حمایت‌های گسترده‌ای که امسال از صنعت ریلی کشور صورت گرفته است، سال پیش رو به طور قطع، سال رونق تولید در این صنعت خواهد بود و دولت اهتمام ویژه‌ای برای اتصال تمامی استان‌ها به شبکه ریلی دارد.

وی گفت: امسال دولت به آماده سازی زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی تاکید بسیار زیادی دارد و تمامی اهتمام خود را برای ایجاد رونق در این حوزه به کار خواهد گرفت.

در حاشیه این مراسم از سوزن‌های تولید داخلی هم رونمایی شد . لازم ذکر است که این سوزن‌ها توسط متخصصان داخلی تولید شده است.  سالانه شرکت گسترش صنایع ایران ۵۰۰ دستگاه سوزن مورد نیاز بخش حمل و نقل ریلی را تولید می‌کند و ما می‌توانیم با استفاده از این سوزن‌ها چرخه صنعت حمل و نقل ریلی خود را به حرکت درآوریم.

۶۰ درصد تولیدات لوکوموتیو را در داخل کشور انجام می‌دهیم

در ادامه این مراسم محمد هادی ضیایی مهر، معاون ناوگان شرکت راه آهن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های شرکت راه‌آهن مقرر شده تا پایان سال، تعداد ۱۹ دستگاه لوکوموتیو در شرکت مپنا و ۳۵ دستگاه لوکوموتیو دیگر پس از بازسازی، وارد خط ریلی شود.

وی ادامه داد: با توجه به تکالیف تعیین شده در برنامه ششم توسعه باید میزان سهم جابه جایی بار به ۳۰ درصد و میزان جا به جایی مسافران به ۲۰ درصد افزایش یابد.

ضیایی افزود: برای تحقق یافتن به این تکالیف باید توسعه زیرساخت‌های شبکه ریلی، تامین واگن قطار‌های مسافری، حومه‌ای، باری و تامین لوکوموتیو به عنوان اصلی‌ترین بخش از نیروی محرکه راه آهن در دستور کار شرکت راه آهن قرار دارد.

معاون ناوگان شرکت راه آهن بیان کرد: امسال بازسازی بیش از ۲۰۰ واگن مسافری از محل بسته‌های تشویقی سرمایه گذاری در دستور کار قرار دارد و راه آهن، واگن‌های مسافری که بیش از ۳۰ سال سن دارند را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

ضیایی یادآوری کرد: طبق سیاست‌های تشویقی مقررشده امسال، یک هزار دستگاه واگن باری در شرکت‌های داخلی تولید شود. برای رونق کسب و کار در حوزه حمل و نقل ریلی نیز نهضت قطعه سازی در شرکت‌های داخلی آغاز شده است و هم اکنون ۶۰ درصد از تولیدات لوکوموتیو را در داخل کشور انجام می‌دهیم.

وی در ادامه گفت: هم اکنون ۳۴۶ دستگاه لوکوموتیو باری، ۱۲۶ لوکوموتیو مسافری و ۱۴۳ دستگاه لوکوموتیو موتوری در خطوط ریلی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضیایی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۲۵ هزار واگن باری در خطوط ریلی کشور نسبت به جابه جایی بار اقدام می‌کنند، گفت: ۱۶۵۲ واگن مسافری و ۱۰۷ دستگاه قطار‌های خودکشش ریل باس حومه‌ای و ۸۷ دستگاه قطار‌های ترانزیت برون شهری، وظیفه جایه جایی مسافران را برعهده دارند.
 
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار