سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای مرحله دوم طرح بسیج ملی فشار خون بالا در جنوب کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: غربالگری فشارخون افراد در جنوب کرمان با فعالیت ۵۱۹ مرکز خدمات، پایگاه سلامت، خانه بهداشت و ۵۰ پایگاه سیار طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،  اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از جمعه ۱۷ خرداد گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا یکی از برنامه‌هایی است که وزارت بهداشت و درمان در ادامه اقدامات ارتقای سلامت مردم اجرا می‌کند مرحله نخست این طرح که اطلاع رسانی و آگاه سازی بود از ۲۷ اردیبهشت آغاز شد و اجرای مرحله دوم نیز تا ۱۵ تیر برای سه گروه حساس جامعه افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی گروه‌های پر خطر جامعه ادامه دارد.

وی افزود: در جنوب کرمان ۲۹۰ هزار نفر افراد بالای ۳۰ سال داریم که باید در این طرح غربال شوند و فشارخون آن‌ها اندازه گیری شود.

مکارم تصریح کرد: در این طرح پوشش ۵۰ درصدی جمعیت هدف مورد نظر است که در هفت شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت حدود ۱۴۵ هزار نفر جمعیت را بر این اساس باید غربالگری شوند که در چند روز ابتدای اجرای طرح بیش از ۴۰ هزار نفر غربالگری شدند که ۵۰ درصد جمعیت هدف قبل از مرحله اجرایی طرح غربالگری شدند.

اصغر مکارم با اشاره به همکاری نهاد‌ها و ادارات در برپایی پایگاه‌های سیار در جنوب کرمان افزود: بیماری فشارخون بیماری خاموشی است که ۴۰ درصد افراد مبتلا از بیماری خود مطلع نیستند که درمان نشدن آن باعث مرگ و میر و معلویت ناشی از سکته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: در سال ۲۰۱۷ در ایران ۹۷ هزار نفر مرگ که به شکلی با فشارخون بالا ارتباط داشته است داریم که اگر حداقل ۵۰ درصد این بیماران شناسایی و حتی یک سوم مرگ و میر‌ها را شناسایی و با درمان به موقع پیشگیری کنیم گام بسیار بزرگی در جهت سلامت و جلوگری از مرگ‌های ناگهانی که به دلیل اثرات ناشی از بیماری فشارخون است برمی داریم.

مکارم گفت: بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در جنوب کرمان در ۵۱۹ مرکز جامع خدمات سلامت، خانه بهداشت و پایگاه سلامت و همچنین ۵۰ پایگاه سیار در بیمارستان ها، ادارات، نهاد‌های نظامی و انتظامی، محل‌های پر تردد تا ۱۵ تیر در حال اجرا است.
انتهای پیام /ی

کنترل فشار خون برای جلوگیری از مرگ های ناگهانی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.